Schoolkeuze kinderen

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

Schoolkeuze kinderen

#1 , 30 jun 2017 12:03

Een tijdje geleden (3-tal maanden) heb ik, na jarenlange discussies, besloten om uit elkaar te gaan met mijn vriendin. We hebben twee kindjes, 5 en 8jaar. We proberen al een hele tijd om via bemiddeling tot een akkoord te komen over alle zaken, maar het werden uiteindelijk twee advocaten die uiteraard lijnrecht tegenover elkaar staan.
Om de kinderen te sparen van alle hysterische buien van mijn vriendin, heb ik tijdelijk een ander onderdak gezocht tot er een definitieve regeling op papier staat. Mijn advocaat heeft een voorstel gedaan aan haar advocaat, en daarbij blijkt dat we eigenlijk op alle vlakken een akkoord hebben, behalve over het belangrijkste: de kinderen... Er blijft gebekvecht over de domiciliëring en schoolkeuze van de kinderen.
Ik heb de intentie (en mijn vriendin is daarmee akkoord) dat ik het ouderlijke huis in koop, en dat is meteen ook de gemeente waar de kinderen hun vrienden, vrijetijdsbestedingen en school hebben. Mijn vriendin gaat terug naar haar ouders, op een 30-km afstand ongeveer. Zij werkt niet, ik werk full-time.
Ik had al een voorstel gedeponeerd om ze eventueel in het midden naar school te laten gaan, maar dat wordt op een "njet" onthaald. Zij eist de schoolkeuze in haar gemeente, onder het voorwendsel dat het voor haar anders te lastig en moeilijk wordt. Ook het voorstel om de oudste hier te laten en voor de jongste een oplossing te zoeken dichter bij haar werd een "njet".
Wat kan ik nog doen en heeft zij kans dat de kinderen bij haar naar school moeten; zodat ik quasi gehinderd wordt om ze te zien in de week? (mijn werk is op een 60-km van haar toekomstige woonplaats)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 30 jun 2017 18:38

Ik denk dat uw ex-vriendin geen goede argumenten naar voor brengt:
- Zij gaat 30 km verder wonen; ze kon er ook voor kiezen dichterbij te wonen.
- zij zal ook een job moeten zoeken, want ze zal voor haar inkomen en voor de kinderen moeten kunnen instaan.
- De kinderen moeten hun vertrouwde nog zeer jonge omgeving verlaten.
- Vermoedelijk zal de moeder niet bij haar ouders blijven wonen wat nog eens een verhuis zou betekenen voor de kinderen.
- Voor u is dit ook niet houdbaar op lange termijn want een verplaatsing in dit dichtgeslibte land over lange afstanden is niet meer aan te raden welk scenario u ook kiest (kinderen 50% bij u, of slechts in een weekend of om de zoveel dagen).

Toch maar eens proberen of een bemiddelaar hier geen soelaas kan brengen om haar te overtuigen toch maar een compromis te vinden in het belang van de kinderen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 30 jun 2017 19:58

Dus de kinderen gaan nu al naar een school.
Vermoedelijk in uw gemeente ... en zijn daar nu nog ingeschreven?

Ofwel via inderdaad een bemiddelaar
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid
http://www.bemiddelingvzw.be/
http://www.juridat.be/bemiddeling/

Anders via de familierechtbank kamer minnelijke schikking.

Reclame

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2017 17:09

De kinderen gaan inderdaad al naar een school, de plaatselijke schoool hier in de gemeente. We wonen hier immers al van hun geboortr en hier kennen ze iedereen...
mijn ex voert aan dat ze haar familie nodig heeft om er bovenop te geraken en die woont op 30km. Bemiddelen met haar is moeilijk, ze is overtuigd dat haar versie de enige mogelijke is... Moet het dan via de jeugdrechter? En wat riskeer ik 1 september?

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 04 jul 2017 13:29

Volgens het Gerechtelijk Wetboek zijn juli en augustus de maanden van de gerechtelijke vakantie. Voor 1 september zal er dus niet veel bewegen op dat vlak. Het probleem met uw ex stelt zich nog niet in de praktijk, maar de kans bestaat dat als ze voet bij stuk houdt, zij de kinderen op 1 september zal inschrijven in een school van haar keuze.
art 373 eerste lid van het burgerlijk wetboek stelt dat de ouders samen het gezag over de persoon van het kind uitoefenen. Artikel 374 eerste lid van het burgerlijk wetboek stelt bovendien dat ook de ouders wanneer zij niet langer samenleven in beginsel het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen. Ten aanzien van derden te goeder trouw wordt elke ouder afzonderlijk geacht te handelen met instemming van de andere ouder wanneer deze een handeling stelt die met het ouderlijk gezag verband houdt zie artikel 373 tweede lid burgerlijk wetboek.
Als uw ex uw kinderen inderdaad zou inschrijven dicht bij haar nieuwe woonplaats, dan kan de andere ouder zich daar tegen verzetten door de betrokken school hiervan in kennis te stellen en dienen beide ouders zich tot de jeugdrechter te wenden. Die zal dan de ouder aanduiden die uiteindelijk over de schoolkeuze mag beslissen.

Om het niet zover te laten komen, is de tussenkomst van een bemiddelaar het meest aangewezen.
Het zou dan ook in uw voordeel zijn om nu reeds alle argumenten bijeen te brengen die uw zaak kunnen helpen.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 04 jul 2017 14:28

voorlopig volstaat het de school waar de moeder de kinderen zou willen inschrijven formeel op de hoogte te brengen dat u niet akkoord bent voor een schoolwisseling. Zolang er geen (nieuwe) gerechtelijke uitspraak is, kan en mag een andere school een nieuwe inschrijving niet aanvaarden. De school moet bovendien in geval van gescheiden ouders eigenlijk altijd een door beide ouders ondertekend formulier krijgen (waar ze zich beiden akkoord verklaren voor de inschrijving en de keuze van godsdienst/zedenleer)

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 04 jul 2017 14:50

Ook in gerechtelijke vakantie wordt er voortgewerkt ...alleen zijn er minder zittingen.

Daarom dat u de school waar ze nu gaan ook moet verwittigen dat ze niet mogen overgeschreven worden.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2017 17:02

De school moet bovendien in geval van gescheiden ouders eigenlijk altijd een door beide ouders ondertekend formulier krijgen (waar ze zich beiden akkoord verklaren voor de inschrijving en de keuze van godsdienst/zedenleer)
Eigenlijk moet ze dat doen ja. In de praktijk vraagt een school dat zelden of nooit en beroepen ze zich op de goede trouw.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 04 jul 2017 17:13

@laryge wees maar zeker dat in de praktijk de meeste scholen dat wél doen. De edulex richtlijnen naar de directies zijn daar zeer formeel over. Bovendien kan een school behoorlijk in de problemen komen als ze een kind tegen de wil in van één van de ouders inschreven. In de praktijk geeft elke school in het inschrijvingspakket zo'n formulier mee dat ingevuld moet worden. Het zijn wellicht kleine wijkschooltjes die zogezegd "ter goeder trouw" inschrijven.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2017 19:19

@laryge wees maar zeker dat in de praktijk de meeste scholen dat wél doen. De edulex richtlijnen naar de directies zijn daar zeer formeel over. Bovendien kan een school behoorlijk in de problemen komen als ze een kind tegen de wil in van één van de ouders inschreven. In de praktijk geeft elke school in het inschrijvingspakket zo'n formulier mee dat ingevuld moet worden. Het zijn wellicht kleine wijkschooltjes die zogezegd "ter goeder trouw" inschrijven.
Helaas, het zijn kleine én grote scholen en het zijn er echt ontelbaar veel.
Wij ontvingen de laatste weken meer dan 200 klachten. Allemaal ingeschreven kinderen, zonder medeweten van een ouder.

eylis
Berichten: 8842

#11 , 04 jul 2017 20:21

éLaryge, daarvan val ik dus van mijn stoel....worden die directies ter verantwoording geroepen? Want ze veroorzaken dus wel véél leed op die manier...

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 04 jul 2017 21:42

Men kan bij de familiekamer de kamer minnelijke regeling vragen die bemiddelen alvorens door te verwijzen.
Als er al een vonnis is dit steeds ook aan de scholen bezorgen.
Ter info ...soms ook nuttig om aan de school te bezorgen:
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jul 2017 11:21

Het probleem is dat het compleet onduidelijk is waar ze zal terecht komen per 1 september, dus ik kan de school niet echt aanschrijven. Ik sta ook open voor bemiddeling (ik wil echt wel het best mogelijke scenario voor de kinderen), maar mijn ex-vriendin niet. Ze weigert te communiceren over waar zij mee speelt voor de komende weken/maanden en wat haar problemen zijn. Ze lijkt ook niet te willen begrijpen dat zolang zij geen vaste verblijfplaats heeft, ik het géén goed idee vindt om te overwegen de kinderen van school te laten veranderen. Als ze eerste naar haar ouders trekt, en daarna naar nog een andere plaats, blijven de kinderen gewoon rondtoeren... Plus het wegtrekken uit hun sociale kring: ik vind het echt geen goed idee... Ze heeft ook enkele keren aangegeven dat ze de zorg voor de kinderen niet aankan en of ik ze wil gaan halen, dus én instaan voor school gaan, vrijetijdsbestedingen én sociale uitstappen: ik zie het niet goed komen.
De kans is dus 50/50 op een school-toewijzing? Maar ik schrijf best al de huidige school aan dat ze mij moeten verwittigen als er dreigt uitgeschreven te worden ? Ik bedoel: de oude school moet toestemming geven om de kinderen te laten uitschrijven (zelfs over een grote vakantie)? Als zij ze inschrijft in een school, kan ik ze dan terug herinschrijven in hun huidige school? Ik meende ergens zoiets gelezen te hebben...

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 05 jul 2017 17:46

Een nieuwe school moet aan de oude school laten weten dat ze aldaar kunnen worden uitgeschreven, en als dat laat of niet gebeurt, dan kan het wellicht al te laat zijn. Goedbedoelde procedures kunnen door onachtzaamheid of drukte wel eens achterblijven.

Als mevrouw zich op het adres van haar ouders zou vestigen, dan is de kans is groot dat de kinderen worden ingeschreven in een lagere school binnen een straal van 5 km rond de nieuwe woonplaats van mevrouw.
Ik zou die scholen alvast op de hoogte stellen 'just in case' per telefoon of e-mail.
Hun contactadressen vind u normaal terug op de website van de betrokken gemeente.
Sommige secretariaten zijn nog open tot vrijdag, en anders heropenen ze de (voor)laatste week van de zomervakantie.

In haar geval: het kan ook zijn dat de scholen geen extra kinderen kunnen inschrijven wegens plaatsgebrek.

In uw geval: eenmaal een kind is uitgeschreven, kan het misschien om dezelfde reden van plaatsgebrek moelijk worden om het kind terug in dezelfde school in te schrijven. Ik zou die school dan ook contacteren zodat ze eventueel rekening kunnen houden met de situatie, maar ze kunnen het wel niet tegenhouden dat de kinderen elders worden ingeschreven.

Omzendbrief BaO
Sinds het schooljaar 2000-2001 moet elke schoolverandering tussen de eerste schooldag van september en de laatste schooldag van juni schriftelijk meegedeeld worden door de directie van de nieuwe school aan de directie van de oorspronkelijke school. De mededeling gebeurt ofwel bij aangetekende zending of bij afgifte tegen ontvangstbewijs. Sinds het schooljaar 2013-2014 is de nieuwe inschrijving rechtsgeldig de dag van deze mededeling.
De nieuwe inschrijving is dan rechtsgeldig de dag waarop de directie van de nieuwe school de schoolverandering schriftelijk heeft medegedeeld (poststempel aangetekende zending of datum van het ontvangstbewijs gelden als bewijs), zoniet is de inschrijving niet geldig.

Jabbe
Berichten: 586

#15 , 05 jul 2017 17:52

Let wel. Die omzendbrief gaat wel om schoolverandering TIJDENS het begonnen schooljaar. Dat heeft te maken met de leerlingentellingen op school.
Het zegt niets wissel van school tussen de schooljaren, ttz na de zomervakantie of voor het nieuwe schooljaar dat nog moet beginnen.

Terug naar “Echtscheiding”