Schoolkeuze kinderen

Franciscus
Berichten: 38602

Re: Schoolkeuze kinderen

#16 , 05 jul 2017 18:56

En als de oude school dan al weet dat er geen toestemming is kan deze dat aan de nieuwe school en aan de vader mededelen.
Moeder heeft geen vaste verblijfplaats ...waar staat ze nu dan ingeschreven?
Nog bij u ...direct laten schrappen in uw gemeente.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 jul 2017 21:01

Maar is de kans dan zo groot dat zij de kinderen bij haar naar school mag laten gaan en dat ze dus verschillende keren zullen moeten verhuizen van school (kan me immers niet inbeelden dat haar ouders haar ultieme verblijfplaats worden), dat ze uit hun natuurlijke omgeving worden weggetrokken terwijl ik hier blijf wonen, en er geen rekening wordt gehouden met de zwaktes die nu al komen bovendrijven?

Jabbe
Berichten: 586

#18 , 07 jul 2017 16:24

Maar is de kans dan zo groot dat zij de kinderen bij haar naar school mag laten gaan en dat ze dus verschillende keren zullen moeten verhuizen van school (kan me immers niet inbeelden dat haar ouders haar ultieme verblijfplaats worden), dat ze uit hun natuurlijke omgeving worden weggetrokken terwijl ik hier blijf wonen, en er geen rekening wordt gehouden met de zwaktes die nu al komen bovendrijven?
Kans is altijd groot in dergelijke situatie. De verantwoordelijkheid ligt steeds bij de ouders.
In de wet is het ideale gezin de regel en gaat men aldus van uit dat de ene ouder samen met de andere ouder beslissingen neemt voor hun minderjarige kinderen.
Dus de moeder kan doen wat ze wil. Het is anders als er bezorgdheden worden geuit of tegenkanting komt van de andere ouder.
Als er derden aan te pas komen, dan wordt hel heel moeilijk om compromissen te vinden.
Mijn insziens kan in dit geval een bemiddelaar soelaas brengen als het zover zou komen.

Maar het is zover nog niet. Alles is voorlopig een grote misschien.
Daarom is voorkomen beter dan er achterhollen: zelf kan u reeds de scholen verwittigen van uw bezwaar indien mevrouw de kiinderen elders zou willen inschrijven. Doet ze dat uiteindelijk niet, zoveel te beter, en dan ziet u wel verder.

Reclame

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 jul 2017 09:38

Ik bedoelde eigenlijk: is de kans dan zo groot dat zij de beslissing omtrent schoolkeuze krijgt?

eylis
Berichten: 8842

#20 , 10 jul 2017 10:47

zij krijgt niet de beslissing. De rechter beslist als jullie er niet uit geraken. Maar even alles op een rijtje (en wat volgt zijn in feite argumenten voor je advocaat om de schoolkeuze voorlopig ook in de huidige school te laten zolang de moeder géén eigen nieuwe vaste woonplaats heeft)
- moeder gaat voorlopig bij haar ouders wonen met de intentie daarna een andere vaste woonplaats te zoeken.
- in dat geval is het helemaal niet zeker dat de nieuwe school ook binnen een aanvaardbare tijddsspanne dezelfde school zal blijven.
- de huidige school, de gezinswoning, vriendenkring en vrijteijdsbesteding zijn stabiele factoren en dus een mentale houvast voor de kinderen in een veranderende situatie (verhuis moeder, of zelfs meerdere verhuizen)
- je hebt voorgesteld een school te kiezen die tussen beide woonplaatsen ligt: je hebt dus een alternatief voorgesteld. De moeder weigert na te denken over een oplossing die voor beide ouders én de kinderen ideaal is.
- Het is noodzakelijk (in het belang van de kinderen) te vernemen wat de de intenties zijn van de moeder Als ouder wens je de mentaal en psychologisch de kinderen te kunnen ondersteunen bij deze grote veranderingen. Dat kan alleen met duidelijkheid en een duidelijke plan wat er gaat gebeuren. zowel bij papa als bij mama.
- laat aan de andere ouder weten dat je bij het aanvatten van een rechtszaak mbt de schoolkeuze een sociaal onderzoek zal laten aanvragen (bij beide partijen), zodat de rechter kan beslissen welke schoolkeuze in het belang van de kinderen is.

eylis
Berichten: 8842

#21 , 10 jul 2017 10:50

en om even af te ronden: ik denk dat de kans zeer klein is dat een rechter de schoolkeuze toewijst aan de moeder; Ik denk dat hij/zij eerder een vonnis zal uitspreken dat zolang de moeder geen vaste voet aan de grond heeft (=een eigen woning) de school bij jou blijft toegewezen of een school tussen de twee adressen in, met dien verstande dat de moeder dan niet nog eens van school kan veranderen als ze zou verhuizen.

Terug naar “Echtscheiding”