strafklacht voor familieverlating

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

strafklacht voor familieverlating

#1 , 28 jun 2017 18:20

ex heeft al half jaar geen onderhoudsgelden meer betaald. De niet-betaalde buitengewone onkosten dateren al van vorig jaar. (gelukkig heeft mijn dochter als universiteitsstudente recht op studiebeurs en gaat ze ook nog werken daarbij). De deurwaarder is gestuurd naar de ex maar hij weigert te betalen. Hij vindt dat hij lang genoeg heeft betaald en is het beu. Ik zou nu dus ook strafklacht willen indienen. Maar hoe gaat het dan precies verder nadat ik klacht neerleg op het politiekantoor? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Laura33
Berichten: 100

#2 , 28 jun 2017 21:08

Kan de gdw geen beslag leggen op zijn loon? Als een vonnis is, moet hij betalen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 28 jun 2017 21:41

In feite zijn het twee procedures
strafklacht wegens niet betalen art 391 bis dat is correctionele rechtbank
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Kijk wat in uw vonnis staat mogelijk kan een GDW inderdaad ineens loonbeslag leggen en dat is voor het ganse bedrag.

Tweede procedure is voor de burgerlijke kamer familierechtbank waarin dan wijzigingen kunnen gevraagd worden en dwangsommen per dag.

Met het verhaal dat hij het beu is zal mijnheer niet ver komen bij de rechtbank..

Reclame

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 28 jun 2017 23:10

Ik weet niet of de gerechtsdeurwaarder beslag zal laten leggen op zijn loon. Hij is maar heel recentelijk langsgeweest. Gebeurt dat dan automatisch bij niet betaling? Of moeten er dan door mij weer stappen ondernomen worden?

Er staat niks in het vonnis over loonbeslag.

De informatie op elfri en juridisch forum had ik al wel gelezen. Ik weet wel niet wat betekent: ' waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat'. Het onderhoudsgeld is in die tijd wel bepaald in hoger beroep. Rechtbank in eerste aanleg had mij niks toegekend.

Over die tweede procedure heeft mijn advocate mij niks verteld. Welke wijzigingen bedoelt U?

Met mijn oorspronkelijke vraag bedoelde ik eigenlijk: de strafklacht wordt neergelegd bij politie en gaat dan naar parket (zo vertelde politie mij). Maar wat gebeurt er dan vervolgens? Moet hij dan naar de rechtbank? Wat gebeurt er verder met die klacht?

Enfin, hij zei mij dat hij mij zeker niet zou betalen. Hij vond dat hij lang genoeg had betaald. De kinderen studeren nog. Oudste zit al op de universiteit. Daar heb ik hem niks voor gerekend in de bijzondere onkosten. Heb heel zuinig gedaan met de studiebeurs. En we hebben het ongeveer gered. Maar ik vermoed dat ik ook naar davo zal moeten want die betalen voorschotten, heb ik mij laten vertellen. Ik zit er nu ook financieel volledig onderdoor. Anders zou ik geen strafklacht neerleggen. Voel er mij zelf niet goed bij.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 jun 2017 23:20

Dan wordt hij uitgenodigd voor verhoor en kan hij al of niet komen ( na raadplegen van een advocaat).
Indien niet opgedaagd ...en u blijft aangiften doen dan zal hij elke keer uitgenodigd en verhoord worden en uiteindelijk gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank.
En veroordeeld.
Indien uw ex niet aanwezig is wordt hij bij verstek veroordeeld - na betekening vonnis kan hij kan hij in verzet gaan ... echter na een periode dus niet in verzet gegaan is een vonnis in kracht en gezag van gewijsde en dus uitvoerbaar.
Indien wel aanwezig bij proces dan is er weer een vonnis dat betekend wordt en waar hij dan binnen een termijn in beroep kan gaan ... indien die termijn (15 dagen of 30 dagen ben het even kwijt) is het arrest weer in kracht en gezag van gewijsde. Dat wil zeggen dat het uitvoerbaar is.
De kosten die u hebt gemaakt voor de GDW dient u wel voor te schieten maar worden uiteindelijk ook door hem betaald.

De burgerlijke procedure wijzigt het bestaande vonnis /arrest omdat u nieuwe eisen / voorwaarden / schadevergoedingen / dwangsommen / hogere alimentatie hebt gevraagd.

Davo ' zou ' goed moeten werken maar hoor er veel klachten over.

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 28 jun 2017 23:57

Franciscus, bedankt voor de uitleg. Het was heel duidelijk.
Wat betreft de burgerlijke procedure: ik heb geen nieuwe eisen, ik wil geen schadevergoedingen of hogere alimentatie. Ik wil gewoon mijn onderhoudsgelden waar ik nu recht op heb, verkrijgen. Dus daar moet ik dan niks voor doen?
Sorry dat ik hier mijn vragen stel, maar mijn advocaat antwoordt zo snel en duidelijk niet. Al kost ze heel veel geld.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 29 jun 2017 08:59

even off-topic: communiceer duidelijk, doch vriendelijk aan je advocaat dat je heldere en transparante informatie verlangt van haar. Daar betààl je haar ook voor :-)

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 29 jun 2017 10:03

dank je Eylis. Maar heb ik al gedaan. Maar ze maakt zoveel fouten. Ik had bijvoorbeeld precies uitgeteld hoeveel hij achterstond en welke maanden hij niet betaald had. Zij heeft daar dan nog de indexatie bij uitgeteld. Resultaat: tot drie maal toe telt ze teveel maanden uit (ik verbeterde haar telkens) en een rekening van 650euro voor dat uit te tellen. Gisteren een rekening van 900euro voor naar een keer naar de notaris te gaan ivm vereffening verdeling. Ze is zelfs ooit naar de notaris gegaan en wist zelfs heel belangrijke dingen niet meer, terwijl ik die haar meerdere malen bericht had. Alle mensen hebben dromen, de mijne is dat ik hier ooit vanaf geraak. Scheiden is lijden, zeggen ze. Niks is minder waar.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 30 jun 2017 23:31

Uw nieuwe eisen zijn zoals reeds geschreven bv dwangsom wanneer hij niet betaald en oplopend - onmiddellijk loonbeslag bij werkgever bij te laat betalen - directe afhouding elke maand bij werkgever.
Bij alimentatie en achterstallen is het ganse loon beslagbaar.

Kwestie van de druk op de ketel te houden ... deze zaken moeten wel gevraagd worden door de partij worden niet automatisch opgelegd door de rechter.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 01 jul 2017 08:40

even in de kantlijn: lijst de gemaakte foute en foute berekeningen van je advocaat op, stuur haar dit lijstje op met de melding dat je een kortingvoorstel verwacht van harentwege, gezien de fouten en lancunes die je hebt moeten rechtzetten....

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 01 jul 2017 09:13

Kijk in uw vonnis. Staat er daar een ontvangstmachtiging ingeschreven voor de onderhoudsgelden? Indien ja kan u stante pede met de expeditie naar een deurwaarder.

U hebt blijkbaar reeds in het verleden een deurwaarder gestuurd. Wat was het resultaat daarvan (een schuldenaar die aan de deurwaarder zegt dat hij niet zinnens is te betalen maakt weinig indruk)? Is uw ex solvabel?

Kortom: indien u een duidelijk antwoord wil zal u wat meer moeten vertellen over de inhoud van het vonnis en over welke stappen u reeds ondernomen heeft. Strafklacht wegens familieverlating is mogelijk maar indien u reeds beschikt over een uitvoerbare titel, wat is de zin ervan? Indien uw advocate niet kan rekenen behalve indien het gaat om haar honorarium en niet in staat is om u uitleg te verschaffen over uw situatie: ontsla haar en kies een andere, er is geen tekort.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#12 , 01 jul 2017 22:14

Allemaal heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en de gedane moeite.
In het verleden is inderdaad al een deurwaarder gestuurd. Toen kon hij nog betalen. Nu niet meer volgens hem. En ik weet dat er reeds door anderen een bewarend beslag is gelegd op zijn huis. Ik weet ook dat de deurwaarders zijn huis platlopen.
Van een onvangstmachtiging vind ik niks. Mijn advocate heeft reeds een deurwaarder gestuurd en die is ook al langs geweest bij hem. Maar er is nog steeds niks betaald. Strafklacht zou ik liever niet indienen maar ben ik van plan als hij toch niet betaald. Dit om toch aan mijn geld te komen.
In die tien jaar dat we aan het scheiden zijn, heb ik al eens een advocaat ontslagen. Ik kreeg nog een rekening van 2000euro. Bovendien is het op al die jaren een dik en niet gemakkelijk dossier geworden. Dus de volgende advocaat zou dan alles nog eens opnieuw moeten doornemen. Dus nog eens extra kosten. Ik durf niet te zeggen wat ik al uitgegeven heb aan advocaten.
Fijn weekend nog aan iedereen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 02 jul 2017 20:18

Om het eenvoudig te houden: indien u beschikt over een vonnis dat kan uitgevoerd worden en hij kán betalen (wat niet hetzelfde is als wil): de deurwaarder is het snelst en meest efficiënt doch u dient de kosten voor te schieten.

Indien hij niet in staat is te betalen (althans nu) en u het beu bent om deurwaarderskosten voor te schieten zonder resultaat: stap met de expeditie van uw vonnis naar DAVO (dienst voor alimentatievorderingen). Zij nemen dan de procedure over. Nadeel: kan (zeer) lang duren. Voordeel: geen kosten voor u en geen ontsnappingsmogelijkheden meer voor uw ex: de procedure is volledig geautomatiseerd, DAVO kan voor onderhoudsgelden uw 'supervoorrecht' gebruiken en loonbeslag of derdenbeslag leggen, elk belastingkrediet wordt automatisch ingehouden, ze stuiten zelf de verjaring etc. Afhankelijk van uw inkomen kan u ook een voorschot uitbetaald krijgen.

Let wel: de ene procedure sluit de andere uit. Info: http://www.secal.belgium.be/index.php?page=1
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”