Op vakantie met de kids

Mamalnn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Op vakantie met de kids

#1 , 27 jun 2017 21:25

Mijn ex en ik hebben co - ouderschap en een eindvonnis ivm onze verblijfsregeling. Eerder dit jaar gaf hij mij een verbod (mondeling), alleen op vakantie te gaan, met de kinderen. Deze zomer ga ik met mijn mama, de kindjes en een bevriend koppel naar Frankrijk. In het vonnis staat niets over een verbod om te reizen naar het buitenland. Nu wilt hij bewijzen ivm deze reis, anders wilt hij geen toestemming geven om de kinderen mee te nemen naar het buitenland. Deze reis is gepland in mijn week. Kan hij iets doen, moest ik toch gaan tegen zijn wil?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 jun 2017 21:45

Laat aan je ex weten dat hij zich terdege informeert hierover bij een juridisch deskundige zodat hij zelf geen onwettige daden of eisen stelt. Meldt hem dat je hem formeel kan mededelen dat volgens de wet jij tijdens jouw omgangstijd met de kinderen op reis kan gaan met de kinderen naar goeddunken. Dat de persoonlijke identiteitspapieren bij de kinderen horen en dus meegegeven dienen te worden.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2017 21:58

Je hebt in jouw periode geen toestemming nodig.
http://odos.be/web/2017/06/26/toestemmi ... s-te-gaan/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 28 jun 2017 23:02

Klopt en achterhouden van kids ID of ISIS kaart .... is geen goed idee ...
Rechter houden daar niet van ... en kan daar nogal kort op reageren...
U kan ook vragen dan bij achterhouden dwangsom per dag wordt toegestaan en eventuele kosten reis indien niet kon doorgaan.
Met wie u gaat is voor hem niet van belang daarover kan hij geen eisen stellen net zomin als u bij hem.

Mamalnn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2017 21:17

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb intussen de advocaat gebeld die de overeenkomst heeft opgemaakt. Zij zegt, toestemming moet. Nu gaat mijn ex komende week met de kindjes naar zee. Ik wil de kids - id wel meegeven maar ben bang dat hij dan allerlei excuses gaat verzinnen dat ie ze ergens vergeten is ofzo. Zondag de 16de om 17u komen ze terug naar mij en vertrek ik ook meteen op vakantie. Wat doe ik als hij de kids-id niet wilt meegeven? Kan ik op voorhand al iets ondernemen om duidelijk te maken dat hij de id's moet afgeven?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 jul 2017 21:51

wel, dan kan je de advocaat formeel melden dat hij/zij de wetgeving niet kent. Iedere ouder kan en mag tijdens zijn/haar omgangstijd met een eigen kind op vakantie en op reis gaan. Je kan de vader ook formeel melden dat het niet meegeven van ID het voorwerp kan uitmaken van een veroordeling, want een ID hoort bij het kind (en niet bij de ene of andere ouder)

Mamalnn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2017 22:08

Kan ik dit door een advocaat formeel op papier laten zetten dat hij verplicht is de id terug te geven? Ik heb geen zin in drama voor we hopelijk op vakantie kunnen vertrekken.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 04 jul 2017 10:31

Je zou dat kunnen doen: met de verwijzing naar de betreffende wetteksten en de mogelijke straffen op overtredingen. Maar zelfs dan kan hij dat rustig naast zich leggen. en zou je dat wel aan je advocaat vragen, vermits zij/hij niet eens het wettelijk recht kent van iedere ouder om binnen zijn/haar omgangstijd op reis te gaan met de kinderen?

Mystique82
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2017 13:04

Ik snap niet waarom je kids id zou meegeven naar de zee. Kids-id is niet verplicht en enkel nodig als je naar het buitenland reist. Dus om naar de zee te gaan heeft uw ex dit niet nodig. Om problemen te vermijden zou ik dat dus gewoon bij mij houden als je zelf wel naar het buitenland wil.

Jabbe
Berichten: 586

#10 , 04 jul 2017 13:49

De kids-ID is echter een eID kaart, dus met chip. Die chip bevat tegenwoordig ook de SIS-gegevens, dus is het aanbevolen om toch maar de kids-ID bij te hebben waar het kind ook gaat. Maar ik begrijp de bezorgdheid.

Wat betreft de toestemming, dit komt ook elk jaar terug.
In sommige landen buiten de Schengen-zone of buiten de EU kan naar de toestemming gevraagd worden van de andere ouder van de minderjarige kinderen die met u mee reizen. Voor wie in deze situatie verkeert leest er best de website van Buitenlandse Zaken op na.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 04 jul 2017 14:23

@jabbe, maar voor Frankrijk (zie vraag poster) is er dus géén probleem.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2017 17:05

Ik zou in ieder geval een advocaat die héél duidelijk de regels niet kent, nooit meer vertrouwen. Het is een advocaat die uit is op nodeloze procedures, waar enkel hij mee wint.

Mamalnn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2017 23:06

De advocaat die de verblijfsovereenkomst heeft opgemaakt, is niet degene die ik gekozen zou hebben. Is van de firma waar mijn ex-schoonouders altijd met juridische vragen / problemen heen gaan. Ik ga aanstaande zondag tijdens de wissel de kids-id niet aanhalen. Ga wel de isi + kaarten meegeven.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 05 jul 2017 16:51

@jabbe, maar voor Frankrijk (zie vraag poster) is er dus géén probleem.
Neen, natuurlijk is heel de Schengen-zone geen probleem, maar ik vermoed dat de vader de idee (voor toestemmig voor minderjarige kinderen naar het buitenland) niet uit zijn duim heeft gezogen, want daar is wel iets van waar voor wat betreft bepaalde landen buiten de EU; vandaar dat ik het even meegeef voor andere lezers die wel buiten de EU zouden reizen met minderjarige kinderen om toch even te verifiëren voor het desbetreffende land.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 05 jul 2017 18:37

Bovendien moet de vader goed snappen wat precies bedoeld wordt met "toestemming" in geval van specifieke landen: binnen de Europese regelgeving en de Belgische wet kan iedere ouder (binnen zijn/haar verblijfstijd) op reis gaan met de kinderen naar waar men wil. Je mag als ouder vertrekken naar waar je wil, zelfs naar die bepaalde landen. In die bepaalde landen waar men wél een toestemming vraagt heeft enkel te maken met de specifieke wetgeving binnen dat land zelf (waar een vrouw bijvoorbeeld niet dezelfde ouderlijke macht heeft als de vader omdat de familierelatie niet duidelijk is: cfr familienaam kind) en zonder die toestemming kan je niet in het land binnen.

Terug naar “Echtscheiding”