Vrederechter

remia
Topic Starter

Vrederechter

#1 , 09 mar 2006 15:58

Ik wil na 38 jaar huwelijk van mijn (o.a. en nog meer) drinkende man af maar hij wil niet uit vrije wil weg gaan. Ik werk nog en verdien een niet onaardig loon, hij is gepensioneerd.
Kan een vrederechter die beslissing voor hem nemen en hem toch het huis uit laten zetten ?
Zo ja, hoe moet ik een zaak aanhangig maken bij het vredegerecht ?
Ik zit met 1.000 vragen en de daver op het lijf wegens op til zijnde veranderingen in mijn leven en loop rond als een kip zonder kop.
Alvast bedankt !
Remia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 10 mar 2006 21:12

Art.223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter,op verzoek van de andere echtgenoot,dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten,indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.
De vrederechter kan onder meer aan een der echtgenoten verbod opleggen om,voor de tijd die hij bepaalt,eigen of gemeenschappelijke roerende of onroerende goederen,zonder de instemming van de andere echtgenoot,te vervreemden,te hypothekeren of te verpanden;hij kan de verplaatsing van de meubelen verbieden of het persoonlijk gebruik ervan aan een van beide echtgenoten toewijzen...(Burgerlijk Wetboek)

Ook uitkering tot levensonderhoud,ontvangstmachtiging en uitzetting van de andere echtgenoot kan dus gevraagd worden.De vordering gebeurt bij verzoekschrift(art.1253bis-octies Ger.W.).De meeste vredegerechtgriffies leveren de verzoeker daartoe een invulformulier.

Gast
Topic Starter

#3 , 11 mar 2006 19:15

Bedankt Lex, dat bevestigt hetgeen ik al dacht.
Onze dokter heeft nu bloed afgenomen en ik zal uitsluitsel krijgen over zijn drankzucht. Ik hoop dat dit een goede reden is want het leven is een hel en slaat grote gaten in de bankrekening.
Remia

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”