Buitenlandse echtscheiding

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse echtscheiding

#1 , 23 jun 2017 19:28

Beste

Moet vonnis van buitenlandse echtscheiding overgeschreven worden naar land waar je woont terwijl het in eigen land niet erkend of geweten is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 23 jun 2017 21:17

Als u in BE uw rechten als gescheiden persoon wil waarmaken zal u het vonnis bij de gemeente moeten laten registreren.
Mogelijk nadat het bevestigd is door een EU rechtbank ..
Kenbaar maken is ook onderhevig aan termijn dus indien niet op tijd doorgegeven vervalt mogelijk ook de mogelijkheid om het 'geldig' te maken in EU/BE

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2017 21:05

Is in Costa Rica gebeurd maar is dat echte verplichting?

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 25 jun 2017 21:25

De verplichting is voor alle landen ter wereld .

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2017 21:28

Ik zou graag in België willen trouwen, maar als ik die buitenlandse echtscheiding niet laat registreren hier in België, mag ik dan niet trouwen?

En wat gebeurt er als ze die echtscheiding hier niet erkennen?

Laura33
Berichten: 100

#6 , 25 jun 2017 21:54

Jawel.
Voor de Belgische staat ben je vrijgezel. Of heb jij je trouwakte geregistreerd in België?

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2017 22:04

Neen ik heb niks laten registreren in België, het is voor mij nooit een echt huwelijk geweest, maar een grote stommiteit.

Dus ik mag hier gerust trouwen, zelfs als ze de echtscheiding hier niet zouden erkennen?

Laura33
Berichten: 100

#8 , 26 jun 2017 08:25

Als er geen trouw erkend is, zal ook geen scheiding te erkennen zijn. Je hoeft dat ook niet te zeggen. Gemeente vraagt de nodige documenten op waaruit zal blijken dat je vrijgezel bent.

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2017 11:31

Ik was eerst hier begonnen met een procedure om het te laten nietigverklaren, maar dat ging niet omdat het parket zei dat het huwelijk hier niet erkend is. Dan is het hier toch geweten?

Dan ben ik begonnen met een echtscheiding in Costa Rica.

Dus ik kan hier trouwen zonder de echtscheiding te laten overschrijven, terwijl het parket wel op de hoogte is van het huwelijk in Costa Rica?

Laura33
Berichten: 100

#10 , 26 jun 2017 12:53

Ik was eerst hier begonnen met een procedure om het te laten nietigverklaren, maar dat ging niet omdat het parket zei dat het huwelijk hier niet erkend is. Dan is het hier toch geweten?

Dan ben ik begonnen met een echtscheiding in Costa Rica.

Dus ik kan hier trouwen zonder de echtscheiding te laten overschrijven, terwijl het parket wel op de hoogte is van het huwelijk in Costa Rica?

Voor Costa Rica bent u op dit moment een gescheiden man, voor België een vrijgezel.


Ik zou gewoon naar de gemeente stappen en de lijst van documenten opvragen die U nodig heeft om in België te trouwen. Ik neem aan dat U Belg bent en in dat geval worden deze nodige documenten door de gemeente zelf uitgegeven, U zal het snel weten of alles in orde is of niet.

Ik zie geen reden waarom het Parket op de hoogte zou moeten gebracht worden door uw aanstaande huwelijk, tenzij uw toekomstige vrouw geen Belg is (en dan nog...).

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2017 13:24

Mijn toekomstige vrouw heeft de Belgische nationaliteit, maar ze heeft geen geboorteakte. Dus moeten we een akte van bekendheid laten opstellen. Dat zal dus voor de rechtbank komen.

Zal het Parket dan een probleem maken als ze zien dat ik hier wil trouwen?

Laura33
Berichten: 100

#12 , 26 jun 2017 13:32

Waarom geen geboorteakte opvragen in haar herkomstland?

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jun 2017 13:44

We hebben het gevraagd via de ambassade, maar ze heeft geen geboorteakte, haar ouders waren gevlucht.

Zal het nu een probleem vormen om hier te kunnen trouwen als we een akte van bekendheid moeten opstellen en het Parket op de hoogte is van mijn situatie?

Johannes1:1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jun 2017 17:48

Kan iemand mijn vraag beantwoorden aub?

Terug naar “Echtscheiding”