Hulp nodig bij een vraag over Kindergeld...

iTzNick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hulp nodig bij een vraag over Kindergeld...

#1 , 20 jun 2017 18:34

Hallo,

Wij (Vader, Ik) hebben vandaag een brief aangekregen van mijn Moeder haar advocaat, daarin staande dat wij 27.000€ moeten betalen binnen 8 dagen, of de deurwaarder komt de inboedel opschrijven. Geen leuke situatie.

De advocaat van mijn vader heeft altijd gezegd dat mijn vader beter nooit iets betaalt, en mijn vader heeft dat inderdaad ook nooit gedaan.
Wij hebben hier nooit een probleem mee gehad, en onze advocaat heeft door de jaren heen altijd hetzelfde geadviseerd.
Ik ben ondertussen 21 jaar, ik heb altijd op internaat geleefd maar ik stond wel opgeschreven op mijn moeder haar Adres,
Vanaf de scheiding van mijn ouders (ik was toen 6 jaar oud) tot mijn 18 jaar heb ik altijd op internaat gezeten, daarna ben ik rechtstreeks bij mijn vader gaan wonen,
Mijn moeder heeft nooit echt naar ons omgekeken, wij hebben zelfs een klein stiefzusje dat niet bij ons moeder mag wonen (een hele rechtszaak om geweest, ze heeft die verloren)

De vraag uiteraard is: Wat kunnen we hier aan doen?

Ik, Vader en mijn broer zijn het er unaniem over eens dat zij nooit geen recht had op dit geld, ze heeft nooit naar ons omgekeken, en ze heeft dit soort stunten al eerder geprobeerd, echter dit is een extreem...

Sorry als het een beetje onsamenhangend is, ik zit momenteel met een groot deel paniek.

Bij voorbaat Dank,

Nick.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 20 jun 2017 19:20

Is er een vonnis van wanneer en wat staat daar in=
- inzake toen nog bezoekrecht en hoederecht. Sedert 1995 zou dat verblijf- en gezag- en omgangsrecht zijn.
- wie moest alimentatie betalen aan wie?
- wie heeft beslist om op internaat te gaan en wie heeft dat betaald?
Wij dient u mee te betalen??

iTzNick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2017 20:24

Is er een vonnis van wanneer en wat staat daar in?
- Dat er co-ouderschap is toegewezen, Bepalen dat het kindergeld toekomt aan eisende partij (Moeder)
Veroordelen verwerende partij (Vader) vanaf 1 Mei 2003, te betalen aan eisende partij ten titel van onderhoudsbijdrage voor (Naam Kind) en (Naam Kind) de som van 125 Per maand.
Machtigen eisende partij bovenvermelde onderhoudsbijdrage rechtstreeks in ontvangst te nemen, bij gebreke aan vrijwillige betaling (Dit zegt al genoeg)

wie moest alimentatie betalen aan wie?
- Mijn vader moest Alimentatie betalen aan mijn Moeder.

wie heeft beslist om op internaat te gaan en wie heeft dat betaald?
- Mijn moeder heeft dat beslist, en wie dat heeft betaald weet ik niet.

Wij dient u mee te betalen??
- Ik moet niet mee betalen, of dat staat hier toch nergens opgeschreven.

Bijkomende vraag:
ALS mijn moeder dit aan haar kant zou willen stopzetten, kan dat nog?
Het is een feit dat mijn moeder nooit voor ons (Mij, Broer, Stiefzus) nooit heeft gezorgd, kan dit als een argument gebruikt worden?

Bedankt,
Nick.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 20 jun 2017 21:06

Je moeder heeft alvast geen recht op 27.000 euro.
Een snelle berekening geeft mij (zonder intresten indien van toepassing) 7500 euro.
Je moeder kan namelijk geen onderhoudsbijdrages van meer dan 5 jaar geleden opvragen.

Daarnaast heb ik al uitspraken gelezen van rechtszaken waarin de rechter oordeelt dat als de ene ouder zo lang zonder onderhoudsgelden kon leven, deze het blijkbaar niet had, en dus het recht hierop verliest.
Geen idee waar ik uitspraken kan terugvinden, en ik hoop dat ik het mij goed herinnerd heb.
Als iemand deze uitspraak zou terugvinden, kan je dit alvast gebruiken in een rechtszaak.

Enkel een rechtszaak kan deze zaak oplossen trouwens. Tot die tijd kan een deurwaarder inderdaad de inboedel komen opschrijven, en alles meenemen tot hij 7500 euro heeft.
Wijs nu alvast de deurwaarder er (schriftelijk, aangetekend of tegen afgifte op kantoor) op dat je het bedrag van 27.000 euro betwist wegens verjaring.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 20 jun 2017 21:09

Gewone verjaringstermijn voor onderhoudsuitkeringen = 5 jaar maar kan gestuit worden door daden van uitvoering en door vrijwillige betaling.
Maar: verjaring dient ingeroepen te worden door de schuldenaar (uw vader).

Onmogelijk om te weten hoe het exact zit zonder het vonnis en de brief van de advocaat van de moeder te zien. Paniek is een slechte adviseur, betaal voorlopig niets maar ga praten met een advocaat. Indien de uitleg van de eerste advocaat zich beperkte tot 'niet betalen' terwijl uw moeder over een uitvoerbaar vonnis met ontvangstmachtiging beschikte zou ik evenwel aanraden een andere advocaat te consulteren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

iTzNick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2017 21:44

wij zullen meteen actie ondernemen en zowiezo al de Deurwaarder verwittigen.
En ja, het feit van die advocaat heb ik ook aangehaald bij mijn vader, dan nog liever Pro Deo.

Enorm bedankt voor de antwoorden.


Terug naar “Echtscheiding”