Scheiding een gezamenlijke aangifte belastingen

Skill
Topic Starter
Berichten: 9

Scheiding een gezamenlijke aangifte belastingen

#1 , 20 jun 2017 16:36

Ik heb een vraag naar aanleiding van de laatste gezamenlijke aangifte van de belastingen van het jaar voordat de scheiding werd uitgesproken.
Bij die gezamenlijke aangifte van de belastingen heeft mijn ex haar inkomsten bijberoep en de gemaakte onkosten aangegeven in deel 2 van deze gezamenlijke aangifte.
Nu heb ik vragen bij deze bruto inkomsten en uitgeven omdat ik vrees dat deze niet kloppen en ik niet in de problemen wil komen als dit niet juist is aangezien het nog over een gezamenlijke aangifte gaat.
De boekhouder, die van mij ook een volmacht heeft gekregen, weigert echter elke info door te sturen. Hij houdt zich van de domme en schuift de hete patat door naar mijn ex.
Helaas is dat de laatste persoon die mij hierover enige info zal bezorgen.

Ik wil echter zeker zijn dat ik niet mee in de problemen kom bij een foute aangifte van haar gegevens bijberoep en wil graag weten wat mijn rechten zijn in het bekomen van de info hierover.

Kan de boekhouder mij weigeren info te verstrekken?
Hoe kan ik hem duidelijk maken indien hij mij dat niet kan weigeren dat het zijn plicht is (zijn er instanties waarbij ik het gebrek aan medewerking kan voorleggen)?

Maw wat kan en mag ik en hoe kan ik dit het beste hard maken bij mensen die weigeren hieraan mee te werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotHappy
Berichten: 191

#2 , 21 jun 2017 12:41

Na mijn scheiding heeft ieder zijn aangifte gedaan, daarna heeft fiscus alles samen gevoegd. Ik ben verantwoordelijk voor mijn deel, mijn ex voor haar deel! Met andere woorden heb ik enkel mijn deel ondertekend en niet het deel van mijn ex!

Een andere problematiek zijn de voorafbetalingen van zelfstandigen en bijberoepers: indien u uw ex wil miserie aan doen betaal zo weinig mogelijk voorafbetalingen!

Skill
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 21 jun 2017 16:57

In inkomstenjaar 2015 (daarover gaat de aangifte waarover ik mijn vraag stelde) was ik nog niet officieel gescheiden. Dat is pas definitief gebeurd in 2016.

Daarnaast is het niet mijn intentie om mijn ex miserie aan te doen. Ik wil gewoon niet dat in haar aangifte flagrante fouten zitten waardoor ik in de problemen zou kunnen komen.
Zou ik enerzijds hierdoor in de problemen kunnen komen?

En anderzijds kan de boekhouder mij weigeren info te verstrekken?
Hoe kan ik hem duidelijk maken indien hij mij dat niet kan weigeren dat het zijn plicht is (zijn er instanties waarbij ik het gebrek aan medewerking kan voorleggen)?

Maw wat kan en mag ik en hoe kan ik dit het beste hard maken bij mensen die weigeren hieraan mee te werken?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”