Onderhoudsgeld kinderen

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld kinderen

#1 , 19 jun 2017 17:04

Ik zit met een vraag rond alimentatie.
We zijn een EOT met bemiddeling aan het afwerken. Daarin staat dat zij om en bij de 180 euro + kindergeld (680 euro) voor de kinderen krijgt. Er zijn 3 kinderen, waarvan 2 in lagere school en 1 die volgend jaar lgaere school doet. De kinderen zijn de helft van de tijd bij mij, de andere helft bij haar.

Ik verdien een loon van 2400 voltijds, zij verdient 1000 euro halfdtijs; de kinderen zouden bij haar ten laste komen te staan, waardoor haar loon nog wat stijgt. Ik zie mijn loon nog wat verder zakken, en ik verlies nog eens alle fiscale voordelen (hypotheekvoordeel van die zaken).

Als ik ga kijken naar de totale som, dan zie ik dat haar loon zomaar wordt omhooggetrokken tot ongeveer het mijne, terwijl zij halftijds gaat werken en ik voltijds. Is dat een juiste beoordeling van de kost?
Het bedrag komt uit zo'n scheidingssimulator waarin je inkomsten en aantal kinderen opgeeft. Maar als ik verder ga kijken, de methode Renard, dan kom ik op bedragen uit waarin zij mij net geld zou moeten.

Ik begrijp het niet zo goed, welke methode best gevolgd word. Natuurlijk vind zij dat bedrag véél te laag, en ik vind het een stuk te hoog. Want ik heb het gevoel dat ik met mijn voltijds loon bijpas wat zij met haar halftijds loon niet binnenkrijgt. Zo moet ik mijn nikkel afdraaien zodat zij in haar tijd veel bij de kinderen kan zijn.
Voor de scheiding ging ze overigens helemaal niet werken, en was ze thuis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 23 jun 2017 17:21

Voor de scheiding ging ze overigens helemaal niet werken, en was ze thuis.
Als ik deze discussie met mijn echtgenote zou voeren, zou ik lik op stuk krijgen.
Het is niet omdat men zelf geen inkomen verwerft en dus "thuis zit" dat men niet werkt: het huishouden en de zorg voor de (drie) kinderen is niet te onderschatten.
Als je dat blijft voortdoen en daarnaast ook nog eens aan parttime job bijneemt, dan ben je lang niet klaar. De kans is klein dat zij later een volwaardig pensioen heeft.

Voor u kan dat net omgekeerd zijn: u hebt reeds een fulltime job (met zicht op wellicht een volledig pensioen), en moet er nu taken bijnemen die u voordien aan uw partner overliet (gedurende de helft van het jaar (50% verblijfsregeling)), en dan zal het nog altijd minder zijn dan wat een moederhart doet voor de kinderen. (been there, done that)

Ik weet niet met welke elementen die scheidingssimulator rekening houdt, maar die van de Gezinsbond (CD) werkt met zeer gedetailleerde gegevens, ook voor de langere termijn als de kinderen ouder worden.

Vroeger werden veel EOT's afgesloten die enkel rekening hielden met de toestand van het gezin in die periode.
Eenmaal de EOT afgesloten is, kun je niks meer aan veranderen tot de kinderen op eigen voeten staan.
Kinderen groeien snel; situaties veranderen voortdurend.
Dus rekening houden met de toekomst is zeker aan te raden.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 23 jun 2017 18:10

toch even een bedenking terzijde, Jabbe, bij een gelijk verdeeld verblijf zorgt de vader toch ook zoals de andere ouder voor zijn kinderen. Hoe zou het anders dat gelijk verblijf mogelijk zijn? Zoals jij het formuleert, lijkt het wel dat een vader tijdens zijn verblijfstijd de kinderen maar wat laat verslonsen...De papa anno 2017 is ook een zorgende ouder hoor.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 23 jun 2017 22:11

Normaal zou in een rechtbank dat bedrag naar beneden aangepast worden.
Feit dat zijn part time werkt is haar keuze.
180 per kind is wel aan de hoge kant ... zeker bij co verbijfsouderschap.

Zorg dat die bedragen uit de EOT gaan anders zit u daar lang aan vast ... EOT wijzigen is niet zo gemakkelijk voor de rechtbank.
U bent tenslotte samen akkoord gegaan .

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 26 jun 2017 14:26

toch even een bedenking terzijde, Jabbe, bij een gelijk verdeeld verblijf zorgt de vader toch ook zoals de andere ouder voor zijn kinderen. Hoe zou het anders dat gelijk verblijf mogelijk zijn? Zoals jij het formuleert, lijkt het wel dat een vader tijdens zijn verblijfstijd de kinderen maar wat laat verslonsen...De papa anno 2017 is ook een zorgende ouder hoor.
Nee, daar ging het niet over.
Het is nu eenmaal zo dat als een ouder alleen komt te staan het serieus aanpassen is, en dat is eigenlijk ook een maatschappelijke discussie die al jaren aan de gang is van werkende ouders met kinderen, en wie voor de kinderen thuisblijft.

Franciscus, ik had begrepen dat het om 180 euro voor de drie kinderen samen was. Dat lijkt mij heel schappelijk voor kinderen jonger dan 12j.

Ik kom even terug op de topic zelf.
Dat het loon van mevrouw omhoog gaat in de berekening heeft wellicht te maken met de kinderbijslag die zij wettelijk ontvangt.
Het ware nuttiger de kinderen samen te houden op 1 adres, en gebruik te maken van een kindrekening waar alle gelden (kinderbijslag, onderhoudsgeld, terugbetalingen ziektekosten, school- en/of studietoelage, schoolpremie,...) bedoeld voor de kinderen op gestort worden, en naargeland de noden van de kinderen worden verbruikt.
Maar er zou ruimte moeten zijn voor herziening bij veranderende omstandigheden, bvb. leeftijd, studie, inkomen ouders bij veranderd statuut als werknemer, ...). Bij berekeningen met een simulator kan men beter eerst rekenschap geven van het beschikbare gezinsbudget (want men vergeet daarbij meestal dat van het nettojaarinkomen bvb. een stuk naar de hypotheeklasten afgaat.)

Terug naar “Echtscheiding”