papa wilt niet zorgen voor kinderen

Margo88
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

papa wilt niet zorgen voor kinderen

#1 , 15 jun 2017 12:04

Hallo. ik ben verhuisd van mijn man. er is nog geen regeling opgeschreven door een advocaat. wij hadden een besprek en een regeling tussen ons dat kinderen blijven een week bij hem en een week bij mij. Nu hij wilt niet meer zorgen voor kids. hij zegt dat kinderen moeten altijd bij mij blijven omdat hij moet werken en kan niet goed voor kids zorgen. Hij zegt dat is een Belgische recht en ik kan niks doen. Dus mijn vraag is of dat is waar? volgende week kids zijn bij mij en hij zegt dat ze blijven nu altijd met mij en als ik ze brengen na een week dan hij ga de deur niet opendoen. wat ik moet nu doen? kan mij iemand helpen? Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 15 jun 2017 12:33

Naar de rechter stappen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2017 12:55

Hij zegt dat is een Belgische recht en ik kan niks doen.
Dus hij denkt dat het een Belgisch recht is dat de vader zich niets moet aantrekken van de kinderen? Geen idee waar hij dat gehoord heeft...
Dus mijn vraag is of dat is waar?
Tuurlijk niet. Ofwel neemt hij zijn verantwoordelijkheid op in praktijk (dus mee voor de kinderen zorgen) ofwel financiëel (jou dubbel en dik betalen als enkel jij voor de kinderen zorgt), of een combinatie van beiden (kinderen om de 14 dagen een weekend bij hem + betaling van alimentatie).

Dus zoals gezegd hierboven: stap naar de rechter als jullie zelf geen regeling kunnen treffen, en eis dat de vader zijn verantwoordelijkheid opneemt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Margo88
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 13:22

Bedankt voor de reacties. Ik ga zo snel mogelijk met een advocaat contacteren.

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 15 jun 2017 14:18

Een interessante vraag natuurlijk, kan een papa verplicht worden om 50% van de tijd voor de kinderen te zorgen?

Dat hij mee co-ouderschap (beslissing-inspraak) heeft en dat hij financieel mee verantwoordelijk is staat zeer duidelijk beschreven...

Maar stel dat je als ouder wilt dat de andere eveneens in praktijk zijn verantwoordelijkheid opneemt, kan men dit afdwingen?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 15 jun 2017 14:34

tuurlijk wel joeri, al kan die verantwoordelijkheid vertaald worden in een financiele steun ipv de kinderen in de praktijk op te vangen. Een ouder is en blijft een persoon die in de eerste plaats de veiligheid van zijn kind moet kunnen waarborgen en er voor moet zorgen. En er staat nergens geschreven dat alleen de moeder de eindverantwoordelijkheid hier van draagt.

Margo88
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2017 15:18

Hij zegt dat alle weekenden kinderen mogen bij hem blijven maar niet door de week omdat hij moet werken en heeft te weinig tijd voor kids. Ik zit momenteel op de ziekenkas maar komt tijd dat ik zal moeten ook terug werken en dan blijft ik alleen met dit probleem wat met de kinderen. Ik zal natuurlijk ook vragen voor de alimentatie omdat 4 kids kosten heel veel geld. Zijn advocaat (als dat is waarheid) gezegd dat hij is niet verplicht voor de kids te zorgen als zijn situatie met werk is zo moeilijk. en zelfs als ik de kinderen terug brengen naar hem bv met de advocaat, hij kan dan bellen naar de politie en melden dat ik hem stalken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2017 15:26

Hij zegt dat alle weekenden kinderen mogen bij hem blijven maar niet door de week omdat hij moet werken en heeft te weinig tijd voor kids. Ik zit momenteel op de ziekenkas maar komt tijd dat ik zal moeten ook terug werken en dan blijft ik alleen met dit probleem wat met de kinderen.
Neen, dit hoeft niet meteen uw probleem te zijn. Jij hebt ook alle recht om te gaan werken. Als de vader weigert om in de week mee in te staan voor de opvang, dan kan een rechter hem verplichten om te betalen voor een deel van die opvang, zodat jij opvang kan "inhuren" (= voor -of naschoolse opvang, iemand die de kindern van school haalt en nog even opvangt, etc...). De rechter zal beslissen in zo'n geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 16 jun 2017 22:19

tuurlijk wel joeri, al kan die verantwoordelijkheid vertaald worden in een financiele steun ipv de kinderen in de praktijk op te vangen. Een ouder is en blijft een persoon die in de eerste plaats de veiligheid van zijn kind moet kunnen waarborgen en er voor moet zorgen. En er staat nergens geschreven dat alleen de moeder de eindverantwoordelijkheid hier van draagt.
Kan men die vertaling in financiële steun dus weigeren en eisen dus dat er praktische verantwoordelijkheid genomen wordt?

Dus maw kan een moeder de vader (waar geen wettelijke redenen zijn om hem te ontslaan hierin) verplichten dus om een 50-50 verdeling op te nemen?

Als een papa vlakaf zegt ik betaal en ik wil 1 weekend op 2, kan de mama dan eisen, ik wil t geld niet maar dus 50-50...?

(paar keer zelfde verwoord in andere zinnen)

tira00
Berichten: 929

#10 , 16 jun 2017 22:41

Een interessante vraag natuurlijk, kan een papa verplicht worden om 50% van de tijd voor de kinderen te zorgen?

Dat hij mee co-ouderschap (beslissing-inspraak) heeft en dat hij financieel mee verantwoordelijk is staat zeer duidelijk beschreven...

Maar stel dat je als ouder wilt dat de andere eveneens in praktijk zijn verantwoordelijkheid opneemt, kan men dit afdwingen?
20 jaar geleden zei een rechter mij: uw ex man heeft een bezoek"recht", geen bezoek"plicht"mevrouw.
Ex man heeft zijn kinderen daarna nooit meer bekeken.

Liefde voor je kinderen laat zich niet dwingen.
Als die man niet wil, dan wil hij niet.
En als hij hoort dat het hem geld gaat kosten zal hij het spel meespelen en de kinderen na regeling laten vallen.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 17 jun 2017 07:58

tira: 20 jaar geleden heette dat inderdaad het bezoekrecht: zo heet dat inmiddels officieel niet meer. En dat heeft niets met liefde te maken, maar met de ouderlijke plichten. Die bestaan wél. Bovendien Met een goede advocaat zou je wél kunnen eisen dat de vader zijn ouderlijke plichten uitvoert. Al zou het waarschijnlijk een eerste maal zijn in de Belgische geschiedenis dat een ouder dat opeist. Maar wettechnisch moet het kunnen. De wet schrijft immers voor dat elke ouder het recht én de plicht heeft voor zijn kinderen te zorgen, in te staan voor de ontwikkeling en opvoeding van het kind en er een relatie mee op te bouwen en in zijn/haar onderhoud te voorzien. "Zorgen voor" heeft niet alleen een financiele kant. "Zorgen voor en opvoeden" is ook het verschaffen van een kader waarin het kind opgroeit. En dat doe je niet alleen door centen te geven. Bovendien moet ik ook even ingaan op dat financiele aspect: stel dat de vader zegt: ok: ik betaal de opvang als je gaat werken als het kind maar bij jou verblijft. Dan zou de moeder kunnen eisen: niet alleen als ik ga werken; Immers als er een gelijk verdeeld verblijf is beschikt de moeder over tijd van haarzelf tijdens dewelke ze niet voor de kinderen moet zorgen. Ook dat zou dus betaald moeten worden. Dus wat de vader (en zijn advocaat) goed moet duidelijk gemaakt worden is het volgende: je betaalt voor de totale opvang als je je ouderlijke plichten als opvoeder niet wenst op te nemen? Reken maar eens uit wat een week aan opvang zou kosten: met 1 euro per uur kom je al aan 15 euro (buitenschoolse tijd) per schooldagetmaak en 24 euro per vakantiedagetmaal. Gemiddeld zo'n 200 euro per week bovenop de kinderalimentatie en de biezondere kosten. De vader vergist zich dus dat hij enkel de "opvang" moet betalen als de andere ouder een activiteit heeft... en nog dit ter overweging: een vader die zijn ouderlijke plichten niet verplicht moet opnemen? Ik denk het niet. Als de moeder zou overlijden, zou hij ineens full-time voor de kinderen moeten zorgen. En wél zelf zijn leven en werk organiseren voor de kinderen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jun 2017 12:06

Als een papa vlakaf zegt ik betaal en ik wil 1 weekend op 2, kan de mama dan eisen, ik wil t geld niet maar dus 50-50...?
In zo'n geval zal een rechter beslissen, denk ik. Ik zie niet in waarom de moeder meer zou moeten instaan voor de kinderen dan de vader, indien de moeder dit niet wenst. Stel dat de moeder ook een zeer drukke job heeft, denk ik niet dat de vader kan eisen dat ze dit zomaar opgeeft om voor de kinderen in te staan. In veel gevallen will ouders de kinderen zoveel mogelijk bij hen, maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen (jammer genoeg) ouders "strijden" om de kinderen zo weinig mogelijk bij hen te hebben. In beide gevallen zal een rechter een oordeel vellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”