Met de handen in het haar

sien77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Met de handen in het haar

#1 , 15 jun 2017 11:07

Hallo iedereen,

om een lang verhaal kort te maken: mijn ex is weggegaan tijdens de zwangerschap en heeft de afgelopen 12 jaar zeer weinig bijgedragen in de opvoeding van ons kind.
En dan bedoel ik ook echt weinig: een alimentatie van 75 € per maand en geen bijdrage in de vaste kosten (dat stond zo in het vonnis omdat hij dien tijde in een schuldbemiddelingsprocedure zat en op het moment van het vonnis was de dochter amper 2, dus die kosten lagen toen wel een pak lager dan nu).
Op die alimentatie was het dan vaak maanden wachten, maar ik heb nooit een deurwaarder ingezet om de "lieve vrede" te bewaren.
Ik heb ook nooit gevraagd naar een bijdrage in ontspanning, kampen of wat dan ook. Dat stond ook niet in het vonnis.
Wel kreeg ik het kindergeld, wat uiteraard niet meer dan logisch is, gezien alle omstandigheden.

Vorig jaar zijn we in maart een bemidellingsprocedure gestart omdat hij opens co-ouderschap wou (de regeling was 12 jaar: 2 weekends op de maand en de helft van de schoolvakantie). Tijdens die bemiddeling heeft onze dochter een stem gekregen en is daaruit gebleken dat ze wel iets meer wou gaan maar zeker geen co-ouderschap. Ze wou van zaterdagmiddag tot woensdagochtend voor school.

De bemiddelaarster viel toen bijna van haar stoel toen ze hoorde hoe de financiële situatie geweest was en heeft mijn ex op zijn verantwoordelijkheden gewezen. Dat je als ouder niet enkel rechten maar ook plichten hebt.
Ze heeft hem verteld over het drieluik van kosten dat eigenlijk standaard gehanteerd wordt. Ook was ze van mening dat hij nog een alimentatiebijdrage moet leveren, aangezien het hier geen 50/50 regeling betreft. Dat laatste "gesprek" was in oktober, waarbij hij woest het kantoor van de bemiddelaar heeft verlaten en sindsdien hebben wij geen contact meer (tot vorige week) met elkaar gehad, omdat ik nu "een profiteur" ben.
Wij hebben van onze kant wel de wens van onze dochter gerespecteerd en zij gaat nu volgens de verblijfsregeling die zij gekozen heeft naar haar papa, ook al staat dit nog niet op papier.
Sinds oktober werd er ook geen alimentatie meer betaald, omdat hij blijkbaar vond dat dat niet meer nodig was.
Na heel wat gedoe hebben we die vorige week ontvangen.

Sindsdien is er al wat heen en weer gemaild tussen onze advocaten, in de hoop toch tot een akkoord te komen, maar dat is heel moeilijk.
Opeens wil hij nu terug co-ouderschap, terwijl hij tegen onze dochter in oktober heeft gezegd dat hij haar wens wil respecteren.
Maar hij wil dat puur voor het financiële, wat ik zo erg vind...

Vorige week was er een familiale omstandigheid in de familie die ervoor gezorgd heeft dat we elkaar voor het eerst zagen na onze ruzie.
Het is weer tot ruzie gekomen, waarbij ik werd uitgemaakt voor profiteur, aangezien ik al 12 jaar "profiteer van het kindergeld van onze dochter", en ik had er echt genoeg van. Ik ben dan uiteindelijk met zijn vrouw tot een soort van overeenkomst gekomen, zonder op de hoogte te zijn van de implicaties.

Hij stelde het volgende voor:
- de helft van de buitengewone kosten
- een alimentatie van 125 €
- maar het kindergeld op zijn naam, zodat hij voor zijn 2e kind een hoger bedrag kan krijgen. Het kindergeld zouden we dan onderling verdelen.

Ik had er niet bij stilgestaan dat dat maakt dat de zoon van mij en mijn man dan ook terugvalt naar rang 1.
Gezien alles wat er al gebeurt is op financieel vlak vind ik dat niet kunnen.
Ik heb nog eens contact opgenomen met de bemiddelaarster en die zei dat ik hier absoluut niet mee akkoord mocht gaan.
Hij probeert zich nu nog te verrijken op de kap van ons dochter, hij wil haar wens niet respecteren en wij die al 12 jaar alles, maar dan ook alles betaald hebben, zouden nu dan ineens nog minder ontvangen voor de bijdrage van onze zoon ook...

Ik weet niet of er mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt?

Want hij weet dat ik tot het uiterste wil gaan om mijn dochter te beschermen, ik wil dat haar wens wordt gesespecteerd.
Maar hij maakt er misbruik van...

Ik denk dat we niet anders kunnen dan toch naar de rechtbank te stappen, maar ik zie er zo tegenop...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2017 13:01

Kleine bedenking: je zegt dat uw dochter van zaterdagmiddag tot woensdag voor school wil gaan, dat is dus zaterdag een have dag, zondag, maandag en dinsdag, dus 3,5 dagen (met 4 overnachtingen). Dat is toch wel een halve week en 50/50? Of zie ik iets over het hoofd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sien77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2017 14:13

Dat is maar om de 2 weken...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2017 14:44

Dat is maar om de 2 weken...
Ah, OK. Dan is het een 2/8 regeling, min of meer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”