dronken vader neemt kinderen mee naar cafe na school

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

dronken vader neemt kinderen mee naar cafe na school

#1 , 12 jun 2017 20:14

Graag had ik vernomen wat de gevolgen zijn voor een vader, 5 jaar werkloos , alcoholist , die zijn kinderen afhaalt aan het school in halffronken toestand, er verder mee naar een cafe gaat (zijn vrouw is werken en weet dit niet op het ogenblik van de feiten)?? Heeft dit gevolgen op zijn vaderschapsrechten indien dit zou worden vastgesteld door pv, of enkel een boete en rijverbod?
Hij is daarna nog wel naar zijn ma gaan eten met de kinderen , is zij medeplichtig want ze heeft hem naar huis laten rijden na een half uur???
Brengt wel het leven van zijn kinderen en anderen ingevaar. Als het enkel een geldboete is hoef ik geen antwoord, want dat heeft hij genoeg blijkbaar

Wat kan men hier tegen doen. School weet van niks, en hij dwingt ze om in te stappen ????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 12 jun 2017 20:23

Op zich is er niets mis met kinderen mee op café te nemen. Dronken rijden is natuurlijk iets anders, dan is de veiligheid van de kinderen in gevaar. Verwittig steeds de politie.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 12 jun 2017 21:14

dank u; kan de cafeuitbater meeverantwoordelijk gesteld worden indien er een ongeval gebeurd en hij vertrekt dronken met zijn kinderen naar huis (ik weet het pas als hij thuiskomt , en hij kan dan zeggen dat hij niet weggeweest is).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 jun 2017 21:59

Uiteraard de wet op openbare dronkenschap is daar duidelijk in.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Heeft het schoolpersoneel niet gezien dat de man dronken was.
Is er een omgangsregeling of zijn de personen nog gehuwd?

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 13 jun 2017 14:16

Franciscus, Het schoolpersoneel begeleid de kinderen naar een bijgelegen parking. Ze zullen dus niet zien dat hij reeds dronken is vermits hij niet uitstapt en elk contact zal vermijden. Eenmaal de kinderen ingestapt stellen ze dit zelf vast( 8 en 10 jaar)Ben er nu pas achtergekomen, doch ben er zeker van dat dit reeds meedere keren gebeurt is.

Ze zijn nog niet gescheiden, doch wel wettelijk samenwonend.
Ik heb het op dit forum nog ergens gehad 'volgen van....'. Heb toen slechts 1 raad gekregen buiten die van U, scheiden. Doch stel nu vast als er ooit een regeling komt , hij dit regelmatig gaat doen. Dus als hij alle rechten blijft behouden is dit geen optie.

Welke optie er ons rest weet ik niet. Hoe kan politie vaststellen dat hij dronken is , enkel bij een controle op de weg. Dus dan heeft hij vrij spel , zal wel zorgen dat hij niet gesnapt word. Ik kan de politie toch niet achter hem sturen zonder enig bewijs? En de bewijzen zijn er pas als hij thuiskomt . Maar dan kan hij zeggen dat hij juist een paar pintjes gedronken heeft??? En of de politie kinderen van 8 en 10 zal geloven, betwijfel ik zeer sterk. En hem volgen is geen optie als hij de kinderen er niet in betrekt(meeneemt).

In alle geval bedankt voor uw antwoord Franciscus, ga eens naar IFG gaan. Of die iets kunnen doen??.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 13 jun 2017 15:14

Zoals Fransisc aanraadt: altijd melding doen bij de politie van het dronken rijden met de kinderen in de wagen. Als het blijft duren intussen, zou je het volgende kunnen doen: Kinderen van 10 jaar die regelmatig met een dronken familielid te maken hebben, weten zéér goed te onderscheiden wanneer de persoon dronken is en wanneer niet. Ze tuiken en zien het verschil. Je zou dus aan de kinderen kunnen uitleggen dat in geval papa "zo doet" ze in géén gval instappen in de wagen. Dat ze dan melden te voet zullen gaan. Ik weet van een situatie in een gezin waar de kinderen 9jaar waren en het héél goed wisten wat het betekende. Ze stapten niet in de wagen van hun vader. Ze zeiden heel beslist: papa: zo kunnen wij niet meerijden in een auto. Je kan de directie van de school ook op de hoogte brengen hiervan en dan zou een begeleider even het hoofd door het raampje kunnen steken om goededag te wensen. Die merken ook meteen wat er aan de hand is dan.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#7 , 13 jun 2017 19:40

Beste, zeer goede voorstellen, de oudste heeft zijn vader tegengesproken toen iemandvroeg of hij gedronken had. Ze waren een creme gaan eten, dit werd tegengesproken door de oudste van 10, toen zijn vader zat te bekomen in de hof. Langs die weg zijn we ook op dit misbruik uitgekomen.
Helaas, zoals ik reeds elders ooit geschreven hebben heeft hij een narcistische trek die nu evolueert naar narcisme met alcoholisme . De oudste begrijpt dit, de jongste nog niet(heeft bang). Dit maakt het probleem niet eenvoudiger, doch ik ga ze wel opdracht geven om niet meer in te stappen. En wat de begeleider betreft , ik vrees dat die een pak slaag zal krijgen als die zich moeit met zijn drinken? De school verwittigen gaat dan weer aanleiding geven tot pesten van de kinderen zelf vrees ik eenmaal de andere kinderen dit weten, het blijft een optie als het discreet gebeurd, doch zeer moeilijk indien niet9{ narcistische trekken=tieren, brullen voor het minste).
Is de optie van CLB mogelijk (kwestie van geheimhouding) voor de kinderen. Natuurlijk als de vader dit te weten komt barst er weer een bom .
Bovendien worden deze feiten meegenomen bij een eventuele scheiding ((geen pv , wel vaststelling clb, begeleider, school) voor het toekennen van co ouderschap. Hebben deze instanties wettelijke bewijskracht , of kunnen ze getuigen ((woord school tov narcistische vader????. Zoniet gaat dit na de scheiding hetzelfde blijven zonder toezicht, en dat zou een ramp betekenen voor de kinderen. daarom zoek ik keiharde bewijzen (waar hij nu altijd kan aan ontsnappen)

Toch dank voor de tips

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#8 , 14 jun 2017 21:17

Vandaag contact gehad met wijkagent. Deze stelde voor van een pv te laten opstellen als bewijs voor later. Bovendien en toen viel ik bijna van mijn stoel , stelde hij dat als de papa een dodelijk accident zou veroorzaken, en hij onvoldoende geld zou hebben, de mama en de grootouders dienen bij te dragen in het ergste geval/ Het koppel woont wettelijk samen, en ze hebben 2 kinderen, Ik dacht dat in dit geval de mama , niks kan verweten worden als zij niet wist dat de papa dronken rondtoerd (is werken dan°); Het stelsel van scheiding van goederen telt toch in dit geval , de papa zal volledig moeten opdraaien voor de kosten dacht ik?? De grootouders aanspreken om schadevergoeding te helpen betalen begrijp ik ook niet. Die hebben toch geen enkel recht stel ik vast in dit probleem , en waarschijnlijk ook geen enkele plichten meer als de kinderen meerderjarig zijn en apart wonen.

Als hij gelijk heeft , tja dan zullen er heel snel acties moeten volgen. Doch de politie kan enkel vaststellen , en de rechter beslist vertelde hij? En de politie kan enkel iets doen als hij iets verkeerd doet een inbreuk ((dus dronkenschap kan alleen maar vastgesteld worden bij een BOB controle, of bij een incident thuis na een oproeping van de politie; of bij een accident, anders uitlokking- Dus de kans dat hij betrapt wordt is dus klein, tenzij hij agressief word.Dus er moet eerst iets gebeuren.

Toch allemaal raar

Dit kan toch helemaal niet . Bij wettelijk getrouwd waarschijnlijk wel, toch niet bij wettelijk samenwonend (denk dat hij dit verward heeft} . Anders wordt dit probleem nog complexer? Graag een antwoordje of een verwijzing naar de wet.

Dank bij voorbaat

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 14 jun 2017 21:31

Als de politie daar op de parking aankomt op het ogenblik dat vader in de wagen zit en iedereen controleert op papieren zullen ze het wel ruiken bij hem en dan kunnen ze wel laten blazen.
Van wie is de auto - factuur? Op wiens naam staat de inschrijving en de verzekering... op die wijze kan u wel betrokken zijn.
Is er een samenlevingscontract?
Misschien eens gaan praten met de sociale dienst van de jeugdpolitie gezien dit mogelijk als een Verontrustende Opvoeding Situatie (VOS) kan beschouwd worden.

Politie kan op alle openbare plaatsen toch overgaan tot controle van voertuigen ...ook als er suggestie wordt gedaan dat er een dronken bestuurder zou rondrijden met kinderen.
Of hoe denkt u dat kleine dealers worden opgepakt ook op basis van info van de bevolking hoor.

Eens lezen
https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... samenwonen
https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... samenwonen

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 14 jun 2017 22:25

franciscus,

Bedankt

Ga alle papieren eens laten nakijken om geen enkel risico te lopen
De auto is betaald (facuur à zal op naal vader staan
Verzekering staat op naam mama , inschrijving ook

Samenlevingscontract is opgemaakt , 30jaar terug, even onder stof uithalen

En van die uitlokking , vond ik ook maar flauw, cfr uw voorbeeld van die drugsdealers.
(persoonlijk heb ik ooit een fietsongeval gehad, en toen zijn ze me op de spoed laten blazen , en ik was nog niet in fout, en dat was wel normaal).
i

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 15 jun 2017 12:40

Als de ouders van een volwassen persoon mee zouden moeten opdraaien in geval die persoon een dronken verkeersongeval met dodelijke afloop veroorzaakt, dan zullen er nogal eens wat ouders naar het buitenland verhuizen denk ik.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#12 , 15 jun 2017 21:09

factuur auto op naam van vader , gekocht in 2012; occasie, papier waarop staat 'in staat waarin hij zich bevind, bij particulier, na keuring
Vezekering op naam van mama, inschrijving op naam van mama. Dus denk nogal altijd dat de bestuurder verantwoordelijk is bij ongeval, eventueel verhaal op papa ; doch niet op mama denk ik, Wonen samen onder het stelsel van wettelijke samenleving, Er is geen samenlevingscontract opgesteld.
Hebben een huis gekocht samen bij een notaris, en hebben 2 kinderen

Dus denk dat de mama toch niet kan veroordeeld worden tot enige bijdrage zoals de situatie nu is. Noch de grootouders , want dat begrijp ik helemaal niet.

Mama gaat volgende week situatie laten vastleggen op het politiebureau

Hoop alleen dat de nonkel van de papa , die burgemeester is, zich niet gaat moeien, de politie heeft toch zwijgrecht denk ik.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 15 jun 2017 23:25

Bestuurder is vader maar verzekeringsnemer moeder dus moeder gaat bij aanrijding een verhoogde premie moeten betalen.
Daarna een premie afsluiten zal steeds duurder zijn dus best verzekering op vader laten zetten.
Wat nrplt betreft iets minder de boeten komen op uw naam maar u geeft aan dat vader de bestuurder is/was .. als u natuurlijk de brieven te zien krijgt anders kan het wel eens zijn dat u bij verstek veroordeeld en rijverbod krijgt.
U laat ook de nplt op de vader overschrijven komst wel iets ofwel koopt u zelf een wagen op die nplt ... en dan heeft de wagen van vader ineens geen nplt meer.
Ofwel stuurt u de nummerplaat terug ( doe dat wel in samenspraak met makelaar ...in principe opzeggen verzekering en nplt binnenbrengen met doc verzekering of zelfs zonder ( indien nog een oude een zonder 1 vooraan) bij de post.

Uiteraard hebben bepaalde acties gevolgen voor de relatie kan ik vermoeden...

Maar indien ongeval zit u wel mee met de gebakken peren.

Politie heeft zwijgplicht - zijn gerechtelijke feiten en dus geheim van onderzoek en daar wordt een burgemeester niet van in kennis gesteld.
Kan alleen 'wat' info worden doorgegeven als de openbare orde in het gedrang komt maar deze zaak is zeker geen openbare orde.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#14 , 26 jun 2017 21:12

melding gedaan bij politie. Deze vond het zeer vreemd. Er was toch niks gebeurd?
Men moet op heterdaad betrapt worden. Voila,. Nummerplaten doorgegeven. Konden ze niks mee doen.
Enkel positief blazen of een ongeval was aanleiding rot een strafonderzoek Preventief kan men niks doen.
Er moet eerst iets gebeuren? Voila we zijn weer waar we begonnen .
Allemaal bedankt voor de info. Zal laten weten als er iets gebeurd, zeer spijtig .
Trek mijn eigen conclusies hieruit?

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 26 jun 2017 21:31

Iemand is natuurlijk onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Ik denk dat preventie door uw dochter niet te laten instappen hier het beste is.

Terug naar “Echtscheiding”