Hoe ver gaat recht op informatie

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Hoe ver gaat recht op informatie

#1 , 31 mei 2017 16:55

Net na de scheiding heb ik een heen- en weerschriftje geïntroduceerd. Ik schreef dagdagelijks op om hoe laat de kindjes, aten en sliepen, wat ze aten, hoeveel ze aten,....
Ik vroeg mijn ex-man hetzelfde te doen, maar kreeg amper informatie terug. Toen mij dochter van toen 1 jaar thuis kwam met diarree en hevige buikpijn, vroeg ik wat ze die dag gegeten had en dan kreeg ik te horen dat ik daar geen affaire mee had.
Hij vond het trouwens ook nutteloos om wat en hoeveel ze aten door te geven. Nu ja, voor mij is dat essentiële info voor een pasgeboren baby en een kind van een dik jaar, maar kom. Ik ben dan gestopt met die gedetailleerde verslagjes en stuur nu de dag voor de wissel een mail met de informatie die ik nuttig vind om door te geven rond voeding, ontwikkeling en gezondheid. Ik doe dat zeer gestructureerd. Nog steeds krijg ik amper info terug over hoe de kindjes het doen als ze bij hem zijn.

Nu kreeg ik net te horen dat mijn ex-man de kribbe gedreigd heeft voor de rechtbank te dagen, omdat zij de dagelijkse verslagjes niet doorsturen naar hem. Ik heb een contract met de kinderopvang en betaal dat volledig alleen. Hij heeft nooit willen mee betalen. Ik heb dit nu wel aangekaart in het hof van beroep. Mijn ex is tegen het vonnis in beroep gegaan, waardoor ik dus de kans kreeg om het financiële nog eens aan te kaarten. Ik betaal elke maand 845 euro kinderopvang alleen, de kinderen zijn 10 dagen per 14 bij mij en ik krijg slecht 200 euro alimentatie (ja, voor 2 kinderen!!).

Terug naar het recht op informatie: hoe ver gaat dit allemaal en is dit nog normaal? Ik moet alleen zorgen voor de kosten van de kinderopvang, maar moet de dagverslagjes laten doorsturen en krijg zelf 0,0 informatie over de dagen dat de kinderen bij hem zijn. Los daarvan vond hij die info ook compleet nutteloos en wil hij dit waarschijnlijk alleen maar om de controle over mij te blijven houden. Ik ben vrij recent ook te weten gekomen dat hij mij tijdens ons huwelijk constant controleerde (mijn internethistoriek, mijn telefoon,....). Ik heb er geen probleem mee dat hij die info zou krijgen, maar wat gaat hij er weer mee doen? Tot nu toe heeft hij al ELKE informatie die ik gegeven heb, tegen mij gebruikt.
Kan ik hier juridisch nu echt niets mee doen of moet ik dat getreiter maar BLIJVEN ondergaan??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 31 mei 2017 17:40

Ik kan goed begrijpen hoe frustrerend dat allemaal is als je enkel op een goede manier (en het bovenstaande is voor mij ook een goede manier) nuttige informatie met de andere ouder over de zorg van je kinderen wil kunnen communiceren.
Juridisch kan er altijd wel iets worden afgedwongen, alleen is altijd de vraag wat er dan kan worden uitgehaald.
Ik denk dat je meer kan bereiken door beroep te doen op een bemiddelaar om de scherpe kantjes af te vijlen.
Maar de andere kant moet natuurlijk bereid zijn om daaraan mee te werken. Ergens zou je dus een drukmiddel moeten zien te vinden om hem over de schreef te halen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 31 mei 2017 23:25

Uiteraard de bedreigingen naar de kribbe toe kunnen helemaal niet - vraag zeker aan deze mensen om hiervan aangifte te doen bij de politie.
Zo hebt u een PV nr als u naar beroep gaat.
Normaal gaat u in beroep voor een kamer met één rechter komen. Waarom gaat uw ex in beroep tegen het eerste vonnis en waarom?
Gezien het over en uitvoer en alimentatie gaat kan u dat inderdaad terug aankaarten.

Wat het over en weer boekje betreft ik denk niet dat in het vonnis staat. Maar wel dat er wederzijds contact moet zijn co-gezagsouderschap.
Mogelijk vind uw ex uw wijze van werken als te indringend in zijn leefwereld.
Probeer inderdaad bemiddeling ook op niveau van beroep bestaat deze kamer (Kamer minnelijke schikking)
Hebt u een advocaat?
Alimentatie hang af van de leeftijd van de kinderen en de inkomens van beide partijen.



PS waarom hebt u de geneesheer niet laten bellen met de vader inzake de diarree van uw dochter?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”