Gratis scheiden na 6 maand feitelijke scheiding ...

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

Gratis scheiden na 6 maand feitelijke scheiding ...

#1 , 31 mei 2017 11:36

Hallo allen,

Mijn vrouw wil scheiden. Op vraag van haar woon ik momenteel al meer dan 6 maanden op een ander adres dus feitelijk gescheiden. We zijn gehuwd met een contract "scheiding van goederen" en het huis waar we voorheen samen woonden is volledig eigendom van mijn vrouw. We willen met wederzijdse toestemming uit elkaar gaan op een zo menselijk mogelijke manier. De gezamenlijke goederen zijn onderling verdeeld, wij hebben geen kinderen samen en hebben beiden een vervangingsinkomen en stemmen dus beiden in met een scheiding.

Nu mijn vraag :

Kunnen wij gezamenlijk de scheiding regelen zonder advocaat of notaris en zo goedkoop mogelijk ?

Graag jullie advies ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 31 mei 2017 13:34

natuurlijk, u betaalt als u samen het scheidingsverzoek neerlegt, alleen de kosten van enkele aktes bij de gemeente (§geboorte-akte, gezinssamenstelling entc) en zo'n 60 euro rolrecht om de scheiding op de rol te zetten. Da's alles.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 31 mei 2017 14:00

@ eylis ...

Bedankt voor de toelichting ! Nog een vraagje ...

Hoe moet je juist een scheidingsverzoek neerleggen ... welke documenten en akte's, en in welke gemeente het verzoek indienen en de akte's aanvragen ... wij wonen in verschillende gemeenten nu door de feitelijke scheiding ...

Wij hebben samen geen kinderen, wel beiden kinderen uit een vorig huwelijk maar die wonen allen al op hun eigen stek.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 31 mei 2017 14:11

op de griffie van de rechtbank kunnen ze u een lijstje geven van de benodigde aktes; Vermits er geen kinderen uit het huwelijk zijn, is de procedure héél eenvoudig. Ik meen dat het verzoek best in de rechtbank van het arrondissement neergelegd wordt, waar u voordien samen woonde. al is dat niet zo belangrijk, omdat u nu dus beiden ergens anders woont.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 31 mei 2017 18:20

@ eylis ...

Nog een vraagje ... dat verzoekschrift ... waar haal je dat document ?

Kan je ook even chronologisch opsommen welke stappen we concreet moeten ondernemen en waar we dit moeten doen of halen ... ben een volledige leek met rechtbanken hoor !

Alvast bedankt voor de info !

eylis
Berichten: 8842

#6 , 31 mei 2017 18:37

dat verzoekschrift maak je zelf (het verzoek om te scheiden) misschien zijn er wel modellen beschikbaar op het internet. Google het eens op die zoekterm.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#7 , 31 mei 2017 22:16

@ eylis ...

Heb 2 modellen gevonden van een verzoekschrift ... zit wel veel verschil in ... het ene bevat 2 pagina's en het andere 12 ... wat denk jij ?

http://www.rechtbankbrugge.be/pdf/model ... eiding.pdf

http://mireille-jacobs.be/assets/_pdf/V ... nkomst.pdf


Dit heb ik ook gevonden ... is Chinees !

http://www.rechtbankeersteaanlegantwerp ... pen/99-eot

Terug naar “Echtscheiding”