Wat met betaling alimentatie terwijl zoon op buitenlandse stage is?

jeanpower
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat met betaling alimentatie terwijl zoon op buitenlandse stage is?

#1 , 29 mei 2017 22:51

Mijn zoon volgt een universitaire opleiding en vertrekt binnenkort in het kader van zijn studies voor een periode van 4 maanden op onbezoldigde stage naar Azië. Zoon is bij mij ten laste en ex betaalt maandelijks alimentatie en de helft van de buitengewone kosten.

Zoon zal stage lopen bij een NGO. De totaalkosten voor de stage, verblijfskosten, vervoer, visum, uitgaven ter plaatse, ... lopen behoorlijk op (geschat op 7.500 euro). Er is overeengekomen dat zoon, ex en ikzelf ieder een derde voor zijn rekening neemt.

Na een jarenlange vechtscheiding houden wij ons nu strikt aan het vonnis, omdat dit voor ons de enige manier is om de kerk in het midden te houden. Communicatie tussen mijn ex en mijzelf is nauwelijks mogelijk.

Wat met de betaling van de maandelijkse alimentatie gedurende de 4 maanden dat onze zoon op stage is? Mag mijn ex deze voor 4 maanden opschorten of mag ik eisen dat die wordt doorbetaald? Hierover staat niets in het vonnis, dus ook niet dat er in bepaalde omstandigheden mag worden opgeschort. Ex verdient een veelvoud van mijn eigen inkomen. Ik ben zelfstandige en moet zwoegen om elke maand rond te komen. Hoewel elk eurootje welkom is, wil ik hierrond wel een correcte regeling. Bestaan hier wettelijke richtlijnen voor?

Graag advies hierover. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 29 mei 2017 23:04

Deze dienen gewoon betaald te worden ....
Wettelijke regeling is het vonnis.
Staat er een beperking inzake bijzondere kosten ..vb specifieke medische en studiekosten?

Dan is de stage een overeenkomst tussen jullie drie wat perfect kan en valt buiten de regeling van het vonnis - vonnis loopt gewoon door.
Dat geld hebt u trouwens nodig voor o.a. kledij en vb (medische) verzekering te betalen.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 30 mei 2017 09:38

de volgende vraag moet u zich stellen om dit op te lossen: welke kosten draagt u nog buiten de afgesproken kostenverdeling voor deze stage van uw zoon gedurende de periode dat hij in het buitenland is? De " lééfkosten " hebben jullie samen met de biezondere kosten samen onder jullie ge3en gelijk verdeeld...dus die zijn eigenlijk voor het grootste deel gedekt. Mischien moet u een betere uitsplitsing maken tussen dagelijkse leefkosten en biezondere kosten.. ik zou voorstellen om de gewxone alimentatie iets te verlagen tijdens die periode, gezien het feit dat je je zoon niet moet voeden en huisvesten;

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 30 mei 2017 22:36

Of aan de zoon overmaakt eens ontvangen.
U wordt er wel op belast.

Terug naar “Echtscheiding”