Gemeenschappelijk vermogen of niet

Kranalre
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijk vermogen of niet

#1 , 29 mei 2017 21:04

Twee weken geleden heeft mijn echtgenote de echtscheidingsprocedure ingezet. Nadien heeft ze een eigen rekening (op haar naam) geopend. Eind deze maand laat ze haar loon (+ vakantiegeld) op deze rekening storten. Mijn loon wordt vanaf deze maand ook op een eigen rekening (op mijn naam) gestort. We kwamen overeen om elk een bepaald bedrag op een gemeenschappelijke rekening te storten om daarmee alle kosten te betalen tot er een uitspraak is. Begin mei (voor starten van de procedure) werd mijn vakantiegeld echter reeds op deze gemeenschappelijke rekening gestort. Daarom wil ik dat het bedrag van mijn vakantiegeld nu ook op de rekening op mijn naam wordt teruggestort. Mijn echtgenote doet hier nu wat moeilijk over. Ik ben echter van mening dat ook het geld op de rekeningen die wij op eigen naam hebben nog tot het gemeenschappelijk vermogen behoren. Volgens mijn echtgenote is alles sinds het starten van de echtscheidingsprocedure eigen vermogen als het op een rekening op eigen naam staat. Wie heeft er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 30 mei 2017 15:21

Zolang je niet gescheiden bent, blijf je gehuwd. en zijn alle gelden uit loon sowieso gemeenschappelijk vermogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2017 16:34

Maar eenmaal de echtscheiding uitgesproken werkt deze tussen de echtgenoten terug tot op het ogenblik van het instellen van de procedure. En is het loon dat men vanaf die datum ontvangen heeft dus eigen vermogen. Volgens die regel is het vakantiegeld van Kranaire dan gemeenschappelijk vermogen en het vakantiegeld van zijn echtgenote persoonlijk vermogen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”