problemen met co-ouderschap

Ivandv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

problemen met co-ouderschap

#1 , 29 mei 2017 08:58

Beste,

Ik ben 7 jaar gescheiden, het 1 zoon van 11 in co- oudeschap. Week - week regeling. (vastgelegd via jeugdrechtbank)
Reeds van in het begin heb ik 2 problemen met de opvattingen van mijn ex.
1. Financieel: onze zoon staat gedomicilieerd bij mijn ex. we hebben een gezamenlijke rekening waarop zij het kindergeld doorstort. Dit geld wordt dan gebruikt voor school kosten, medische kosten en eventueel gezamenlijke kledij (winterjas, schoenen, ) Geregeld wordt het kindergeld niet doorgestort naar de gezamenlijke rekening (ze staat al een €400 achter) en sporadisch gebruikt mijn ex deze rekening voor privé doeleinden (tanken, colruyt, ...)
Ik heb haar hier al verschillende keren over aangesproken zonder resultaat.
2. Opvoeding: onze zoon heeft een lage weerstand. Wanneer hij te vemoeid is wordt hij ziek (verkoudheid). Mijn ex houd consequent mijn zoon te lang op. Ook tijdens school, ik hoor dat aan oa. de (familiale) feestjes die hij meegemaakt heeft en tv programma's waar hij kan over meepraten. resultaat is dat hij eigenlijk van september tot april heel regelmatig op vrijdag ziek (verkoudheid, oververmoeid) naar mij komt en elke andere vrijdag gezond terug naar haar gaat.
Aan de verhalen van mijn zoon merk ik ook dat zijn op heel regelmatige basis liegt over van alles en nog wat tegen mijn zoon, en hem ook aanzet tot liegen tegen mij, school, ...
Ze houd ook regelmatig onze zoon een dag thuis van school, zogezegd omdat hij ziek is, maar dan blijkt hij dat niet te zijn.
Haar recentste wapenfeit. het is nu de maandag na het verlengd weekend, Mijn ex had me een hele tijd geleden gevraag of ze onze zoon dinsdag avond kon komen halen ipv vrijdag avond zodat ze met hem van woensdag (wo= vrije dag op school, do = ons heer hemelvaart, vrij = brugdag) tot zondag naar Griekenland op vakantie kon. Ze vraagt zoiets typisch in het bijzijn van onze zoon zodat je moeilijk kan weigeren. Ik heb maar weer eens toegezegd. (ik ben waarschijnlijk veel te braaf :-/)

Voor haar vertrek vroeg ze of het ok was om vandaag, maandag, onze zoon 's morgens bij mij af te zetten, zodat hij van bij mij, met de fietst naar school kon. Zij heeft geen fiets voor hem en onze zoon heeft vandaag fietsexamen op school.
Gisteren avond kreeg ik een sms van haar "wij zijn nog in Griekenland, onze vlucht is pas morgen, grtjs" ik heb direct nagekeken, er is gisteren een vlucht vanuit Athene geland, er waren geen problemen of vertragingen. Ze heeft dus volgens mij, bewust een dag langer geboekt. resultaat: hij mist weer een dag op school en heeft het al niet gemakkelijk en mist het fiets examen. ik vrees zelfs, ik heb gezien dat de vlucht van Athene naar Eindhoven ( ze vliegt via daar) vanavond om 23u15 land in Eindhoven. Dan wachten op valiezen endan is het nog een dik uur rijden naar huis. Die gaat morgen vermoed ik ook niet in school zijn.

De problemen stapelen zich op en mijn ex trekt zich van niets iets aan. ze doet gewoon haar ding.
Heeft iemand raad voor mij?

Alvast bedankt,
een gefrustreerde papa.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 31 mei 2017 12:35

Wat de vluchten betreft, wordt er door Transavia niet gevlogen op dinsdag, ze kon enkel op woensdag terugkeren. Door het verlend weekend was daar op vakantie gaan veel goedkoper dan tegen de zomer, dus is dat voor haar mooi meegenomen. Let op: de Transavia vlucht landt vanmiddag omstreeks 13u53, niet om 23u15 (dat is een vlucht vanuit Heraklion).
Echt veel kun je niet doen, vrees ik, behalve haar op haar verantwoordelijkheid wijzen.
Probeer het eens aan te kaarten bij de schooldirectie en CLB. Ook zij kunnen opmerken als de jongen vermoeid is, onwettig afwezig is, e.d.zodat zij de moeder er kunnen op aanspreken.
Als ze u dat nog eens lapt (in het bijzijn van uw zoon), kan u voortaan eerst uw zoon even terzijde nemen, en bespreken waarom jij het niet leuk vindt wat er wordt voorgesteld voor je toezegt. Maar weigeren is geen schande. Tenslotte gaat het om uw tijd die u met uw kind wil doorbrengen; misschien had u wel iets gepland in die week.

Wat betreft de kindrekening:
19 MAART 2010. - Wet tot bevordering van een objectieve berekening van de door de ouders te betalen onderhoudsbijdragen voor hun kinderen
Art. 3
§ 4. Op vraag van één van de ouders kan de rechter de partijen verplichten een rekening te openen bij een door de Commissie voor het Bank, Financie- en Assurantiewezen op grond van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen vergunde instelling, die bestemd wordt tot de betaling van de bijdragen vastgesteld op grond van artikel 203, § 1.
In dat geval bepaalt de rechter minstens :
1° de bijdrage van elk der ouders in de kosten bedoeld in artikel 203, § 1, alsook de sociale voordelen die aan het kind toekomen die op deze rekening gestort dienen te worden;
2° het maandelijks tijdstip waarop deze bijdragen en sociale voordelen gestort dienen te worden;
3° de wijze waarop over de op deze rekening gestorte sommen kan worden beschikt;
4° de kosten die betaald worden met deze gelden;
5° de organisatie van het toezicht op de uitgaven;
6° de manier waarop tekorten aangevuld zullen worden;
7° de bestemming van de overschotten die op deze rekening gestort worden.
Stortingen van bijdragen gedaan ter uitvoering van dit artikel, worden beschouwd als betalingen van onderhoudsbijdragen in het kader van de in artikel 203, § 1, gedefinieerde onderhoudsverplichting. ".
De wet was wellicht nog niet van kracht toen u uitspraak van de Jeugdrechter kreeg; bent u en uw ex samen overgegaan tot het houden van een kindrekening of werd dat via de Jeugdrechter bekomen?
Er is hoe dan ook een kindrekening maar als er misbruik van gemaakt wordt, dan kan u dat staven met de nodige bewijzen.
Ik zou uw ex hiertoe eerst aangetekend aanmanen om zich in regel te stellen met de onderlinge afspraken hieromtrent.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2017 13:33

Hoe verantwoord uw ex die afwezigheden van uw zoon? Hij zou maandag en dinsdag op school moeten geweest zijn. Vanaf een kind naar de lagere school gaat, kan hij niet zomaar ongewettigd afwezig zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 31 mei 2017 17:25

Als een kind reeds 1 halve dag afwezig (er zijn 2 registratiemomenten per dag) is zonder gewettigde reden, wordt dit reeds als problematisch gezien, en heeft dit een impact op de organisatie van de school. Zij zullen dus een begeleiding (code B) opstarten.
In het geval van uw zoon staan er dus 4 halve dagen op zijn conto. Als dat binnen twee schooljaren op rij nog enkele keren gebeurt en 30 B-codes zijn bereikt, dan kan dit gevolgen hebben voor de eventuele schooltoelage zo die was toegekend.

Terug naar “Echtscheiding”