Domicilie vs kinderen ten laste

Emmetje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Domicilie vs kinderen ten laste

#1 , 26 mei 2017 07:18

Mijn man en ik zijn volop bezig met het moeizaam opmaken van een EOT. Ik heb jarenlang de kinderen bij mij ten laste gehad , wat de logische keuze was, omdat ik het meest verdien. We hadden een gemeenschappelijke rekening dus dat kwam toch in dezelfde pot
Nu wil mijn man graag de kinderen fiscaal ten laste, en omdat het zal helpen in een woonst voor mijn kinderen (het wordt een 50/50 regeling), ben ik hier ook niet op tegen, en gaan we werken met co-fiscaliteit.

Echter, wat mij wel tegensteekt is de domicilie van de kinderen. Mijn man heeft een nieuwe relatie met iemand met ook kinderen, en voorlopig zal hij zoekt iets om te huren, en na een jaar iets om te kopen.
De kinderen hun adres verandert dan twee keer. Komt daar nog eens bij dat alle papierwerk voor de kinderen door mijn man moet geregeld worden, iets waar hij in het verleden niet sterk is in gebleken
En voor mij ook heel belangrijk , emotioneel zou ik het liefst hebben dat ze gewoon op hun ouderlijk huis blijven ingeschreven staan.

Mijn vraag is daarom ook: als dat overeen gekomen wordt, mogen de kinderen ten laste bij 1 persoon, en gedomicilieerd bij de andere, als het gaat om co-ouderschap, en co-fiscaliteit en dat ook zo in de EOT wordt beschreven? Ik had op tweehuizen.be zoiets gelezen maar heb dit nergens bevestigd zien staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2017 22:51

Domicilie en ten laste staan los van elkaar. Die fiscale co-ouderschap zou ik echter nog eens goed laten berekenen, want dat is bijna nooit in iemands voordeel. Zeker niet als jullie inkomens sterk verschillen.

Emmetje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2017 08:56

Ik blijf hier tegenstrijdige informatie over krijgen, dus ik heb naar de belastingen gemaild, en het volgende antwoord gekregen

FOD Financiën baseert zich, voor wat kinderen fiscaal ten laste betreft, op het domicilie, omdat in de meeste gevallen de kinderen wel (deels) bij beide partners wonen. Als u de kinderen bij u gedomicilieerd wenst te houden omwille van administratieve redenen (dus waarschijnlijk omdat u bepaalde voordelen geniet met twee kinderen ten laste), dan kan uw ex-partner niet de fiscale voordelen krijgen.
Dus als de kinderen gedomicilieerd worden bij uw ex-partner, dan kan hij alle voordelen krijgen; maar u niet.

Jullie kunnen wel kiezen voor co-ouderschap. De voorwaarden en vereisten vindt u op onze website: https://financien.belgium.be/nl/particu ... ouderschap. In dat geval heeft wel maar 1 partner de kinderen ten laste (de partner bij wie de kinderen gedomicilieerd zijn), maar krijgen beide partners de helft van het fiscaal voordeel voor kinderen ten laste (dus ook de partner bij wie de kinderen niet gedomicilieerd zijn).

Maar in die voorwaarden en vereisten staat er dan wel niks over domicilie als voorwaarde....

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”