Is woning verlaten een goed idee?

Kranalre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is woning verlaten een goed idee?

#1 , 24 mei 2017 11:18

Mijn echtgenote heeft vorige week de EOO procedure opgestart. Daarin eist ze dat zij samen met de kinderen in de gezinswoning mag blijven wonen. De kinderen willen het liefst in het huis blijven wonen (en vermoedelijk ook bij hun moeder die hen volledig heeft ingepalmd). Ik overweeg om de woning in te kopen maar moet het financieel allemaal nog eens grondig bekijken. Om aan de wens van de kinderen te voldoen overwoog ik om zelf een appartement te huren en mijn ex samen met de kinderen nog 5 jaar (mits betalen van 1/2 huur) in het huis te laten wonen nadat ik het eventueel heb ingekocht. Van verschillende mensen hoor ik dat dit niet zo een goed idee is omdat diegene die de woning verlaat zich in een zwakkere positie plaatst. Het zou volgens hen niet evident zijn om mijn ex na die 5 jaar uit huis te krijgen ook al ben ik de eigenaar. Klopt dit? Ik zou dit enkel doen omwille van de kinderen die binnen 5 jaar hopelijk afgestudeerd zijn en op eigen benen staan. Mijn echtgenote werkt 50% en weigert meer te gaan werken. Wel eist ze nu van mij 400€ persoonlijk onderhoudsgeld omdat ik meer verdien. Met de voor de kinderen geëiste alimentatie heb ik geen probleem wel met het persoonlijk onderhoudsgeld van haar die niet meer wil gaan werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 mei 2017 13:47

Je kan perfect (als je de middelen hebt) de woning inkopen en dan blijf je er wonen. als je vrouw niet akkoord gaat met je prijs om de woning in te kopen, dan beslist de rechter tot een gedwongen openbare verkoop en dan kan je alsnog uw bod wagen en de woning kopen. Je vrouw moet dan misschien even nadenken of ze het risico wil lopen minder te krijgen voor haar aandeel...Ze kan moeilijk eisen én verkrijgen voor de rechter dat ze in de gemeenschappelijke woning kan blijven wonen (in onverdeeldheid blijven dus) want de woning is van jullie beiden en men kan niet gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Uit de woning trekken en later inkopen zou ik ook niet doen. Niet dat je juridisch zwakker staat, maar je weet niet hoe de situatie over 5 jaar evolueert. Je vrouw kan een nieuwe partner krijgen en dan samen met hem de woning inkopen. Als je echt de woning wil verwerven doe je dat best nu. Laat rustig aan je vrouw weten dat je de woning wenst in te kopen en meldt haar dat ze best via haar advocaat objectief laat inlichten over de kosten en gang van zaken van een gedwongen openbare verkoop. Wellicht denkt ze dan nog eens na over haar eisen. De omgangsregeling voor de kinderen is een andere zaak: je kan 50/50 omgangs- en verblijfsrecht vragen: als er geen grondige tegenargumenten zijn , kan de rechter dat gewoon bevestigen. Meld je vrouw dat ze zich hierover ook best objectief informeert. Als er een 50/50 verblijfsrecht wordt uitgesproken is er normaal gezien géén alimentatie, maar ingeval van een loonverschil, wel een andere verdeling van de biezondere kosten, omdat daar wel de grootste en duurste kosten in verrekend worden. Dat je vrouw zelf kiest om maar 50% te gaan werken speelt niet bepaald in haar voordeel.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”