Door samenwonen geen FOD

Xenta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Door samenwonen geen FOD

#1 , 15 mei 2017 15:00

Mij is gezegd (OCMW) dat ik een uitkering krijg van € 1100 , Als ik een eigen adres heb, waar ik alleen woon.

Als ik zou wonen bij een vriend (als ik mijn adres daar zou zetten), zou ik geen uitkering krijgen. maar voor de rest hebben wij met elkaar niets te maken.

Mijn situatie:

- Aan het scheiden
- 8 kinderen (jongste 3, oudste 16)
- niet kunnen werken door de 6 kinderen met autisme
- geen schulden , wel 9 jaar budget beheer door OCMW


Kinderen blijven in het huis wonen, we doen aan co ouderschap(ouders verhuizen elke keer), naar de werkuren van mijn ex (ik 9 dagen , hij 5 dagen)


Ik vind het raar dat ik geen uitkering krijg als ik bij een vriend zou bij wonen, om onderdak te hebben gedurende de dagen dat men ex bij de kinderen zit.

Wie kan mij daar raad in geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 15 mei 2017 20:35

Dat is niet abnormaal. OCMW bepaalt behoeftigheid op basis van de inkomsten van allen die samenleven op één adres. Als u dus gaat samenwonen met een vriend, bij een tante of bij uw moeder zal men steeds de inkomsten van alle betrokkenen in rekening brengen. Uiteindelijk vormen di een 'gezin' waarin lasten en kosten gedeeld worden. Als u apart gaat wonen heeft u dat wel, maar dan heeft u ook andere kosten


.
zie ook https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... d/leefloon

Voorwaarden

Om recht te hebben op het leefloon moet u aan volgende voorwaarden voldoen:

uw werkelijke verblijfplaats is in België
u hebt de Belgische nationaliteit
u bent meerderjarig (= 18 jaar of ouder) of u bent door huwelijk meerderjarig verklaard, u hebt kind(eren) ten laste of u bent in verwachting
u beschikt niet over voldoende inkomsten, u kunt er geen aanspraak op maken en u bent niet in staat ze te verwerven door persoonlijke inspanningen of andere middelen
u bent bereid om te werken, tenzij dat niet kan om redenen van gezondheid of billijkheid
u hebt eerst uw recht op andere mogelijke sociale uitkeringen gebruikt.
Voorbeelden: uw recht op werkloosheidsuitkering, pensioen, studietoelage ... U moet het leefloon beschouwen als een laatste toevlucht.

Procedure

U vraagt het leefloon aan bij de sociale dienst van het OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) van uw gemeente. Hiervoor moet u alle nodige informatie geven: identiteit, het bedrag van uw inkomsten en van die van de mensen waarmee u samenwoont, samenstelling van het gezin, bezittingen ...

Na onderzoek krijgt u het leefloon van het OCMW al dan niet toegekend.
Wat meebrengen?

identiteitskaart
bewijzen van uw bestaansmiddelen, waaronder:
bewijzen van actuele inkomsten van alle gezinsleden
overzicht van uw spaargelden en van de mensen waarmee u samenwoont
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 15 mei 2017 22:25

Is er een vonnis of is men via bemiddelingskamer?
Alimentatie want u zorgt meer dan uw partner?
Waarom blijft u of kan u niet ingeschreven blijven op uw adres en verhuist uw scheidende partner?
Hebt u een familieadvocaat?

Reclame

Xenta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2017 20:32

Dat is niet abnormaal. OCMW bepaalt behoeftigheid op basis van de inkomsten van allen die samenleven op één adres. Als u dus gaat samenwonen met een vriend, bij een tante of bij uw moeder zal men steeds de inkomsten van alle betrokkenen in rekening brengen. Uiteindelijk vormen di een 'gezin' waarin lasten en kosten gedeeld worden. Als u apart gaat wonen heeft u dat wel, maar dan heeft u ook andere kosten


.
zie ook https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... d/leefloon



Om recht te hebben op het leefloon moet u aan volgende voorwaarden voldoen:
Voorwaarden
uw werkelijke verblijfplaats is in België
u hebt de Belgische nationaliteit
u bent meerderjarig (= 18 jaar of ouder) of u bent door huwelijk meerderjarig verklaard, u hebt kind(eren) ten laste of u bent in verwachting
u beschikt niet over voldoende inkomsten, u kunt er geen aanspraak op maken en u bent niet in staat ze te verwerven door persoonlijke inspanningen of andere middelen
u bent bereid om te werken, tenzij dat niet kan om redenen van gezondheid of billijkheid
u hebt eerst uw recht op andere mogelijke sociale uitkeringen gebruikt.
Voorbeelden: uw recht op werkloosheidsuitkering, pensioen, studietoelage ... U moet het leefloon beschouwen als een laatste toevlucht.

Procedure

U vraagt het leefloon aan bij de sociale dienst van het OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) van uw gemeente. Hiervoor moet u alle nodige informatie geven: identiteit, het bedrag van uw inkomsten en van die van de mensen waarmee u samenwoont, samenstelling van het gezin, bezittingen ...

Na onderzoek krijgt u het leefloon van het OCMW al dan niet toegekend.
Wat meebrengen?

identiteitskaart
bewijzen van uw bestaansmiddelen, waaronder:
bewijzen van actuele inkomsten van alle gezinsleden
overzicht van uw spaargelden en van de mensen waarmee u samenwoont
====> Ik zou een UITKERING krijgen van het FOD, geen leefloon van het OCMW

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 19 mei 2017 18:10

Xenta,

Van welke FOD? In welk kader of welke wetgeving?
Algemeen geldt de redenering voor quasi alle sociale tussenkomsten (sociale woning, leefloon, invaliditeitsvergoeding, werkloosheidsvergoeding...)
Men gaat steeds na wat de financiële situatie is van het gezin (is samen leven op één adres) waarbij men enerzijds lasten en anderzijds inkomsten in kaart brengt. het is nu éénmaal zo dat wanneer je samenwoont je de kosten reduceert of deelt. Het is dan ook niet onlogisch dat de gemeenschap haar tussenkomst dan ook vermindert gezien de kosten lager zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”