Buiten gewone kosten

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Buiten gewone kosten

#1 , 08 mei 2017 05:24

Ex vraagt 2300 euro buitengewone kosten van jaar 2016 via advocaat.
Stuurt geen overzichten/noch facturen.
Eerst deurwaarder. Bij niet betaling, volgende stap, loonbeslag...

Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 08 mei 2017 15:30

Wat staat er in een vonnis of akte over buitengewone kosten? Ik vind dit niet direct in uw andere topics.

Ex mag altijd vragen maar daar moet dan wel iets tegenover staan, nl. bewijs dat die inderdaad buitengewone kosten heeft gemaakt die niet terugbetaalbaar zijn door bvb. ziekenkas of schooltoelage.

Uw man kan hiertegen reageren door te stellen dat hij over de nodige bewijzen dient te beschikken om op een correcte wijze evenredig als de andere ouder te kunnen bijdragen in het onderhoud van hun gezamenlijke kinderen, dus:

1. Bewijs van de uitgaven voor elk kind.
2. Bewijs van geen tegemoetkoming door ziekenkas, schooltoelage, enz.. per kind.
Hij kan alvast als argument betogen dat ex al vijf jaar een schooltoelage ontvangt voor zijn beide kinderen terwijl hij zonder mee heeft bijdragen in alle kosten (zonder aftrek van de helft van de schooltoelage).

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 08 mei 2017 15:33

Dat wil niet zeggen dat hij niet wil betalen, maar het mag er niet op neerkomen dat hij een cheque moet tekenen voor iets waarvan hij de inhoud niet kent.

Reclame

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2017 20:57

Tis een ganse gedoe. Op den duur weet je echt nie meer wat kan/mag.
Zij zegt dat bij advocaat ligt, advocaat zegt dat ze niks hebben ontvangen.
Van de studietoelagen voorgelegd met blad van Brussel maar ze moet dat nie verrekenen.
Ze moet naar om de 2 maanden overzicht bezorgen, doet ze ook niet.

Kosten delen. 1 de helft, de andere 60%.
Maar wij krijgen niets van bewijzen. Enkel nu een som om te betalen waar je niet van weet wat erin zit...

En wij moeten maar betalen. Deurwaarder gehad. Kosten bij voor ons en zij kan alles. Zij vraagt en krijgt.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 10 mei 2017 16:44

Ik begrijp het niet goed. Wat ligt er bij de advocaat? Vonnis? Akte? Elke partij heeft toch een (zelfde) exemplaar?
Wie bepaalt dat ex de schooltoelagen niet moet verrekenen?

Wat ik in dit verhaal vaststel, is dat na al die tijd de advocaat de enige vorm van communicatie lijkt tussen de ouders.
Dat bij onenigheid over de kosten direct de deurwaarder wordt ingezet, en dat lijkt me roekeloos van de ex (zie verder).

Vraag aan jouw advocaat om contact op te nemen met de advocaat van tegenpartij om eventuele betalingsbewijzen voor te leggen. Dat kan via eenvoudige brief. Als blijkt dat tegenpartij geen effectieve bewijzen van de kosten kan voorleggen, dan kun je hier uiteraard via de advocaat verzet tegen aantekenen via de beslagrechter. Ik durf wedden dat verdere stappen telkens via een deurwaarder snel zullen stoppen. Gezien u telkens voor de deurwaarderskosten moet opdraaien, kan misschien wel een terugvordering geëist worden van die kosten wegens tergend beslag.

Deurwaarder vordert betwiste buitengewone kosten in
Door aan te tonen dat de sommen waarvoor de deurwaarder tot actie overging simpelweg niet verschuldigd waren. Dat kan aangetoond worden door ofwel te bewijzen dat deze reeds betaald werden, ofwel aan te tonen dat ze niet gedekt waren door het vonnis. De schade = in essentie de gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding (uw advocaat kan de verhoogde vergoeding vragen indien hij meent dat het een roekeloze uitvoering was) en alle aantoonbare schade als gevolg van de actie. De actie van de deurwaarder gebeurt op risico van de eiser dus als het verkeerd loopt draait deze op voor alle kosten. Meestal probeert men zoiets geen 2 keer.

In de procedure voor de familierechter kan eea ook opgeworpen worden teneinde een éénduidiger regeling buitengewone kosten te regelen. Dit is een punt waar zeer, zeer veel problemen rond ontstaan wegens allerhande onduidelijkheden en discussies. Om die reden letten GDWs er normaal wel mee op, ik ken er een paar die personen die met een vonnis langskomen voor die kosten wandelen sturen met het verzoek hun advocaat eea op papier te laten zetten.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 10 mei 2017 16:54

Ik geef nog snel een voorbeeld mee in wat mij op het eerste gezicht een gelijkaardige situatie lijkt:
Buitengewone kosten die overleg vergen geen uitvoerbare titel zonder overleg
.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2017 08:46

De bewijsstukken zouden bij onze advocaat liggen zegt ze.
Wij vragen telkens om de stukken maar ze zegt dat ze per mail naar advocaat gestuurd en hij tevens naar onze advocaat.
Maar als wij dan vragen aan onze advocaat zegt hij niets te ontvangen hebben?
Hebben zelfs de dossiermap gezien...

Nee, totaal geen communicatie. Enkel per mail voor kids.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2017 08:47

Alvast bedankt om me zo te helpen! Want op den duur weet je echt nie meer wat gedaan....

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 11 mei 2017 10:45

Sommige mensen weten als geen ander hoe iemand aan het lijntje te houden, en dat zal zo blijven tot de koe leeggemolken is tenzij er gehandeld wordt. Uw advocaat werkt voor u en niet omgekeerd.
Je kan geen eitje bakken zonder de schaal te breken. Vraag welke opties je hebt om hier komaf mee te maken. Dan is het tijd om te handelen.
Succes.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2017 12:49

Wat valt er onder supplementaire kosten?

Jabbe
Berichten: 586

#11 , 21 jun 2017 17:01

Ik veronderstel dat u het hebt over de kostenstaat van de gerechtsdeurwaarder?
Volgens mij stopt hij daar de kosten in die niet vervat zitten ijn de wettelijke tarieven.
De gerechtsdeurwaarder is gebonden door het tarief en kan zijn kosten niet vrij kiezen. Naast de betekeningskosten en de kosten voor beslag zijn er daarenboven afkortings- en inningsrechten verschuldigd.
Uitvoeringskosten zijn niet hetzelfde als de gedingskosten. Overeenkomstig art. 1024 Ger. W. komen de kosten van tenuitvoerlegging ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd. M.a.w. alle uitvoeringskosten zijn te uwen laste.
[Bron: gerechtsdeurwaardersforum]

In principe zou de gerechtsdeurwaarder zijn (supplementaire) bijkomende kosten dienen te verantwoorden in een gedetailleerde opgave.

30 NOVEMBER 1976. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van het tarief van sommige toelagen.
Art. 3. De gerechtsdeurwaarders zijn verplicht :
1° in hun boekhouding alle bedragen in te schrijven welke zij van partijen ontvangen of voor hen uitgeven;
2° aan partijen die dat verzoeken een gedetailleerde afrekening te geven van de verschuldigde bedragen.

Dus, eigenlijk zou de deurwaarder u zelf moeten uitleggen wat de supplementaire kosten inhouden.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 aug 2017 14:52

Ik veronderstel dat u het hebt over de kostenstaat van de gerechtsdeurwaarder?
Volgens mij stopt hij daar de kosten in die niet vervat zitten ijn de wettelijke tarieven.
De gerechtsdeurwaarder is gebonden door het tarief en kan zijn kosten niet vrij kiezen. Naast de betekeningskosten en de kosten voor beslag zijn er daarenboven afkortings- en inningsrechten verschuldigd.
Uitvoeringskosten zijn niet hetzelfde als de gedingskosten. Overeenkomstig art. 1024 Ger. W. komen de kosten van tenuitvoerlegging ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd. M.a.w. alle uitvoeringskosten zijn te uwen laste.
[Bron: gerechtsdeurwaardersforum]

In principe zou de gerechtsdeurwaarder zijn (supplementaire) bijkomende kosten dienen te verantwoorden in een gedetailleerde opgave.

30 NOVEMBER 1976. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van het tarief van sommige toelagen.
Art. 3. De gerechtsdeurwaarders zijn verplicht :
1° in hun boekhouding alle bedragen in te schrijven welke zij van partijen ontvangen of voor hen uitgeven;
2° aan partijen die dat verzoeken een gedetailleerde afrekening te geven van de verschuldigde bedragen.

Dus, eigenlijk zou de deurwaarder u zelf moeten uitleggen wat de supplementaire kosten inhouden.
Nee, van kinderen.

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 15 aug 2017 21:09

OK, ik herhaal het nog eens met de teksten van Houvast:
Waarvoor moet alimentatie dienen?


Alimentatie dient dus om bij te dragen aan het levensonderhoud, huisvesting enz… levenskosten dus. De wetgever heeft er voor gekozen om geen opsomming te maken van de kosten die door de alimentatie gedekt moeten zijn. Men spreekt over kosten in hun algemeenheid. Tegelijk staat er ook nergens dat àlle kosten door de alimentatie gedekt worden. Dit betekent in de praktijk vaak dat men de algemene kosten (kledij, speelgoed, schoolgerief enz…) beschouwt als te bekostigen door de ouder die alimentatie ontvangt.

Toch is er soms betwisting tussen ouders.


Voorbeeld:

Joris betaalt alimentatie voor de kinderen, die vier dagen bij hem, tien dagen bij zijn ex verblijven. De verstandhouding tussen Joris en zijn ex is niet goed. Wanneer de kinderen bij hem komen, krijgen ze geen kledij en geen boekentas mee. Dat moet hij maar bekostigen, vindt zijn ex.

Hoewel deze zaak duidelijk lijkt, ontstaat er betwisting tussen de ouders. Geen van beiden kan echter eigenmachtig optreden. Een betwisting als deze moet dus, bij gebrek aan overeenkomst, aan de jeugdrechter worden voorgelegd.

In alle gevallen van betwisting kan men de zaak na de scheiding aan de jeugdrechtbank voorleggen. Wanneer de betwisting ontstaat tijdens de scheidingsprocedure hangt het af van de aard en de staat van de procedure welke rechtbank bevoegd is om te oordelen. In de meeste gevallen is dat de vrederechter. Om hierover zekerheid te hebben, vraagt men best advies aan de bemiddelaar of de advocaat.

Alimentatie en omgangsregeling.


De betaling van alimentatie berust op het principe dat elke ouder naar evenredigheid van middelen moet bijdragen aan de levenskosten van zijn kinderen. Omgekeerd zijn kinderen ook verplicht hun ouders bij te staan, eens zij een eigen inkomen hebben en de ouders hulpbehoevend worden (bvb rusthuis).

De omgangsregeling is gebaseerd op het recht op regelmatig persoonlijk contact. Die twee artikelen hebben met elkaar niets te maken. Ook wanneer je je kind nooit ziet, blijf je verantwoordelijk om het financieel bij te staan.

Alimentatie en omgangsregeling hebben in die zin weinig met elkaar te maken. Je kan dus niet beslissen dat je niet betaalt wanneer je je kind niet voldoende ziet. Evenmin kan je zelf beslissen om de bedragen aan te passen aan de bezoeken die (niet) plaats hebben.

Wanneer de te betalen bedragen worden vastgelegd door de rechtbank, kan er wel gekeken worden naar de verblijfs-/ omgangsregeling. Men gaat dan na hoeveel elke ouder bijdraagt in financieel opzicht en in natura.


Buitengewone uitgaven


Sommige vonnissen of overeenkomsten bevatten bepalingen over buitengewone kosten. Vaak stelt men dat deze niet in de alimentatie begrepen zijn en volgens een bepaalde sleutel door beide ouders betaald moeten worden. De rechtspraak en rechtsleer erkennen als buitengewone kosten: medische kosten (tandheelkunde, ziekenhuis, apothekerskosten, …), opleidingskosten (inschrijvingsgeld, huur studentenkamer, stagekosten, schoolreizen, …) of kosten die dienen voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind (sportkampen, taalkampen enz…) wanneer deze op voorhand moeilijk te berekenen of in te schatten zijn. Kosten die regelmatig weerkeren, kunnen betwistbaar geacht worden. Om betwisting te vermijden zijn er ook ouders die in hun overeenkomst opnemen dat er geen of beperkte bijdrage geleverd wordt voor buitengewone kosten, maar een hogere alimentatie betalen. Men kan omschrijven welke kosten als buitengewoon worden gezien (bvb onvoorziene en noodzakelijke medische kosten).

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 sep 2017 17:07

Kinderen kunnen theoritische lessen rijbewijs B volgen via school.
Is dit buitengewoon?
Mogen we zeggen dat wij daar niet aan mee doen?
Nu ist maar 20 euro maar wat als ze volgend jaar praktische doen?

Jabbe
Berichten: 586

#15 , 11 sep 2017 18:02

Op school kun je enkel het theoretisch rijbewijs halen.
Ben Weyts, de huidige minister van Mobiliteit, wil het systeem vanaf september 2018 afschaffen.

Moet het kind wel een rijbewijs hebben?
Voor het praktische moeten de ouders overleggen. Ik ken de modaliteiten van de nieuwe opleiding niet, maar ik denk dat je nog steeds kan kiezen.
Komen ze overeen om hun kind via de rijschool lessen te laten volgen of zorgen de ouders zelf voor begeleiding?
Is hier onenigheid over, dan maar geen praktische opleiding of elke ouder bekostigt het zelf.
Ik denk niet dat de ene ouder de kosten voor de rijopleiding zomaar aan de andere ouder kan opleggen.

Terug naar “Echtscheiding”