Kind wil geen vaste omgangsregeling

Frans77
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kind wil geen vaste omgangsregeling

#1 , 07 mei 2017 10:37

Mijn ex wil de omgangsregeling wijzigen in een sporadisch contact. Ik mag mijn dochter sinds 4 maanden niet meer zien. Dochter is 12 j en zal gehoord worden en zij gaat mee in het verhaal van haar moeder van een sporadisch contact ipv vaste omgangsregeling. Ook wil de moeder 200 euro meer onderhoudsgeld dan ik reeds betaal. Hoe schat u mijn kansen in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 07 mei 2017 11:13

Ik ga er van uit dat er nu een vaste omgangsregeling is bij gerechtelijk vonnis (een bepaald aantal weekends en vakantieperiodes?) In dat geval is het niet respecteren van deze regeling een misdrijf van de moeder. Vermits u 4 maanden uw dochter niet hebt mogen zien, legt u klacht neer bij de politie met de verschillende data dat u uw dochter had moeten kunnen ontvangen (en u brengt een kopie van het vonnis mee ter illustratie). Met deze PV's bezwaart de moeder haar dossier, want ze negeert een rechterlijke beslissing. rechters kunnen daar niet mee lachen. Ze kan daar dus voor veroordeeld worden én het oordeel mbt tot de omgangsregeling kan er zelfs door benadeeld worden voor haar.

Zelfs in het geval er nog géén gerechtelijk vonnis is, is 4 maanden uw kind niet mogen ontmoeten, een flagrant (en objectief vast te stellen) misdrijf van de moeder. voor de wet hebben beide ouders de plicht én het recht hun kind op te oveden en er een stabiele relatie mee te onderhouden. "Sporadisch" contact beantwoordt in géén geval aan die wet. als u er om vraagt moet de rechter zelfs onderzoeken of een gelijke verblijfsregeling (60/40, 50/50) haalbaar is. als hij beslist dat dit niet kan is de reden: "in het belang van het kind" géén uitleg. Het moet met doorslaggevende argumenten omkleedt zijn.

Het "horen" van de dochter is uiteraard ook een middel voor de rechter om te horen wàt precies het échte probleem is. Ouderlijke negatieve beïnvloeding, puberale zinnetjes en nukjes komen zo ook boven het water :-) als u geen ernstige feiten heeft gepleegd (dronkenschap, druggebruik, verbale en fysieke agressie in aanwezigheid van het kind) bent u in principe een even competente ouder als de moeder. In geval er dus al een vonnis was, is de moeder sowieso erg in fout om éénzijdig een andere regeling te beslissen. In geval er nog géén gerechtelijke beslissing was, zou ik meteen zelf de zaak aanhangig maken voor de rechtbank voor dringende voorlopige maatregelen. Die worden dan zeer snel toegekend in afwachting van een volledige rechtszaak. een volledige zaak kan langer aanslepen, maar de voorlopige maatregelen die opgevolgd moeten worden creeeren dan ook het precedent dat een bepaalde omgangsregeling (met bijhorende alimentatie-afspraken) perfect mogelijk is. De moeder zal waarschijnlijk de vuile-wasstrategie willen toepassen. Laat u daartoe niet verleiden. Vraag aan uw advocaat sereen te blijven en enkel op objectieve vaststelbare feiten te willen werken. Rechters apprecieren het als een partij niet meedoet aan de vuile-was-strategie.

Frans77
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2017 13:19

Bedankt voor uw antwoord.
Dochter wil geen regelmatige omgang meer wegens spanningen met mijn echtgenote. Ex speelt hierop in en wil daarom wijziging omgangsregeling. Dochter wil ook niet meer bij mij thuis komen, ondanks ik dit wel wil. Ex wil daarom ook verhoging onderhoudsgeld. Al 4 maanden weigert mijn dochter mij te zien. Bestaande regeling is om de 14 dagen een weekend op papier maar in realiteit kwam ze wekelijks elke zaterdag tot zondag. Ik ben ten einde raad.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 07 mei 2017 17:57

Laat aan de moeder weten dat zij er wettelijk persoonlijk voor instaat dat een regelmatige omgang tussen u en uw dochter gerespecteerd wordt; Vertel haar vriendelijk dat ze zich best bij een onpartijdige professionele deskundige informeert mbt tot de rechten en plichten van elke ouder en de gevolgen van het niet respecteren. en de straffen die opgelegd kunnen worden aan ouders in dat verband. Meldt haar ook dat een minderjarige respect moet betonen aan zijn ouders en dat het wettelijk niet aan de minderjarige is om eenzijdig te beslissen zich te onttrekken aan de ouderlijke authoriteit. Om een voorbeeld te geven: hoe zou de moeder er mee omgaan als de dochter plots beslist niet meer naar school te gaan. Meldt evenaans dat bij een gerechtelijke zaak er zelfs overgegaan kan worden tot een 50/50 verblijf en dan zal er zelfs van gewone alimentatie geen sprake meer zijn. Mevrouw kan zo afwegen waar haar prioriteiten best liggen...

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 07 mei 2017 21:15

Als bijvoeging aan #4 van eylis.
Wie staat in voor halen en brengen?
Is er via mail of tenminste sms over en weer gepraat?
Mondelinge overeenkomsten moeilijk te bewijzen tenzij u al de gesprekken hebt opgenomen wat wettelijk mogelijk is als u zelf aan het gesprek deelneemt.
Er zijn twee grote regels
het omgangsrecht dat in periode kan verschillen
het gezagsomgansrecht dat steeds van toepassing is en waar beide ouders steeds moeten overeenkomen.

Meer geld vragen en het vonnis niet respecteren ... dat horen rechters graag.
Hoe zit het met bijzondere kosten en afspraken qua school en medische en sport kosten?

Terug naar “Echtscheiding”