info echtscheiding

Ilse
Topic Starter

info echtscheiding

#1 , 08 mar 2006 14:31

Twee jaar geleden heb ik iemand leren kennen, waarmee het goed klikt. We gingen regelmatig op stap en konden goed met elkaar opschieten, maar hij was getrouwd, dus bleef het enkel bij vriendschap. Hij vertelde me dat hij al jaren geen relatie meer had met zijn vrouw, maar dat ze omwille van de kinderen samenbleven. Stilaan is hij toch op mij verliefd geworden en heeft hij toch de beslissing genomen om bij zijn vrouw weg te gaan. Ze zijn toen een scheidingsprocedure gestart ( met onderlinge overeenstemming ). Intussen heb ik zijn drie kinderen leren kennen, woont hij bijna helemaal bij mij in en is er een hechte band ontstaan tussen mij en zijn familie. We zijn nu een jaar verder, de conventie is opgemaakt en ligt al maanden klaar, maar toch stuurt hij ze niet op omdat hij het financieel niet kan dragen. Ik zou nochtans verder willen met mijn leven, kinderen krijgen en dergelijke. Kan dit zolang dat de echtscheiding niet uitgesproken is en zijn er mogelijkheden om dit financieel wel op te lossen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 09 mar 2006 13:24

De contractanten zijn VRIJ om zich al dan niet te verbinden en om de aldus opgenomen verbintenissen nader-ook beperkend-te omschrijven.Cass. 2 december 1875,Pas. 1976,I,p 37;Cass. 11 januari 1978,Pas. 1978,I,p 530,noot J.V.,Arr.Cass. 1978,p 561

Het beginsel van de VRIJHEID van handel impliceert dat ??nieder naar goeddunken al dan niet overeenkomsten kan sluiten.
Degene tot wie een aanbod is gericht,is op geen enkele wijze verplicht dit aanbod te aanvaarden. Evenmin dient hij de redenen van niet-aanvaarding te expliciteren,tenzij wettelijke verplichting.Cass. 13 september 1991,Bull. 1992,p 33.

gescheiden vaders
Topic Starter

#3 , 09 mar 2006 16:26

Twee jaar geleden heb ik iemand leren kennen, waarmee het goed klikt. We gingen regelmatig op stap en konden goed met elkaar opschieten, maar hij was getrouwd, dus bleef het enkel bij vriendschap. Hij vertelde me dat hij al jaren geen relatie meer had met zijn vrouw, maar dat ze omwille van de kinderen samenbleven. Stilaan is hij toch op mij verliefd geworden en heeft hij toch de beslissing genomen om bij zijn vrouw weg te gaan. Ze zijn toen een scheidingsprocedure gestart ( met onderlinge overeenstemming ). Intussen heb ik zijn drie kinderen leren kennen, woont hij bijna helemaal bij mij in en is er een hechte band ontstaan tussen mij en zijn familie. We zijn nu een jaar verder, de conventie is opgemaakt en ligt al maanden klaar, maar toch stuurt hij ze niet op omdat hij het financieel niet kan dragen. Ik zou nochtans verder willen met mijn leven, kinderen krijgen en dergelijke. Kan dit zolang dat de echtscheiding niet uitgesproken is en zijn er mogelijkheden om dit financieel wel op te lossen ?
Ilse, je vriend heeft vier manieren om te scheiden:

1. EOT, echtscheiding onderlinge toestemming: dat is wat er nu gebeurt = onderhandelen tot er een compromis is. Als hij denkt dat hij dat compromis financieel niet aankan moet hij aan zijn vrouw een nieuw voorstel doen (= dat voor hem/jullie financieel wel haalbaar is)

2. echtscheiding op basis van feiten: op het eerste zicht lijken die niet aanwezig te zijn (geweldpleging, zware beledigingen, zware fout). Toch kan hij zo'n procedure opstarten, bv. zware belediging omdat zijn vrouw geen sexuele betrekkingen meer wil. De rechter gaat dit verwerpen wegens te licht en/of gebrek aan bewijzen, en de scheiding dan uitspreken in zijn nadeel = hij zal voor de rest van zijn leven onderhoudsgeld moeten betalen aan zijn (intussen) ex. En wellicht nog eens onderhoudsgeld voor de kinderen. Maar hij heeft dan wel een vonnis waarmee hij naar de burgerlijke stand kan om zijn echtscheiding in te schrijven = dan kunnen jullie trouwen. De EOT-onderhandeling die nu loopt zal ongetwijfeld een onderhoudsgeld voorzien dat minder is dan wat de rechter hier zal toekennen, dus deze procedure is slecht.

3. echtscheiding op basis van 2 jaar feitelijke scheiding. Maar: wie die procedure opstart moet de "duurzame ontwrichting" van het huwelijk bewijzen. Lukt dat niet: zie 2, onderhoudsgeld betalen voor de rest van zijn leven. Deze procedure is af te raden: ten eerste is het begrip "duurzame ontwrichting" relatief, en ten tweede is er geen beperking op de grootte van het onderhoudsgeld. De procedure is enkel "goed" als ??n partner naar het buitenland vertrokken is.

4. wachten tot de nieuwe "schuldloze echtscheiding" goedgekeurd is in het Parlement. Dar zal evenwel ten vroegste ergens in 2007 gebeurenn als de wet ?berhaupt goedgekeurd wordt, want de discussie moet nog gevoerd worden. Geloof dus niet wat je vorige week in de krant kon lezen = dat het bijna in orde is.

Geen goed nieuws dus, en het ergste moet nog komen: tot de dag dat de echtscheiding ingeschreven is op de burgerlijke stand van de gemeente kan zijn vrouw hem laten betrappen op overspel, en dan de scheiding aanvragen op basis van Art. 229 B.W. Concreet betekent dit dat zij dan een onderhoudsgeld krijgt waarmee ze kan verder leven zoals gebeurde tijdens het huwelijk. Als het compromis-voorstel van de EOT al te duur was vrees ik dat het o.h.g. na zo'n procedure nog erger zal zijn.

Blijft dus over : punt 1, compromis aanvaarden op de voorwaarden van zijn vrouw. Of eventueel vragen of ze er 100 euro wil afdoen...

Reclame

Ilse
Topic Starter

#4 , 12 mar 2006 10:20

Bedankt voor de informatie.
Momenteel kan ik eigenlijk niets anders doen dan wachten in de hoop dat de financi?le toestand op een of andere manier zal verbeteren en dat de echtscheiding dan voltrokken kan worden. Ik weet natuurlijk niet hoe lang ik dit nog ga volhouden, want het vreet enorm veel van mijn energie. Ik kan alleen maar hopen dat we ooit uit deze situatie geraken en dan zelf met ons eigen leven kunnen starten.

Terug naar “Echtscheiding”