studiebeurs en alimentatie

yerini
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

studiebeurs en alimentatie

#1 , 04 mei 2017 19:39

Hallo

Mijn man heeft 3 dochters uit zijn vorig huwelijk. Ze zijn nu 17, 14 en 14 jaar. Ze komen om de 14 dagen een weekend naar ons. Dus van de vrijdagavond tot de zondagavond. Hij betaald nu 527,73€ voor hen samen. Daarnaast moet hij ook nog de helft in alle schoolkosten, mediche kosten, tandarts, ... betalen. Wat omgerekend per maand ong 140€ betaald (als we kijken voor dit jaar al tot nu toe). Het kindergeld is volledig voor zijn ex.

Nu start de oudste volgend jaar in het hoger onderwijs. Wij hebben gevraagd of ze recht heeft op een studiebeurs. (Ze is alleenstaande, de drie kinderen ten laste, gaat voltijds gaan werken). Als ze er recht op heeft zou het voor de inschrijving alleen al 800€ verschil zijn. Nu hadden wij dit gevraagd en haar gevraagd om als ze recht heeft hierop, dat ze eerst alle schoolkosten hiermee zou betalen, en als ze er niet genoeg mee zou hebben dat we daarna terug de helft in de kosten zouden doen. Nu is het volgens haar zo dat ook al zou ze er recht op hebben (ze heeft hij nog nooit voor gekeken), dat dit niets met ons te maken heeft en dat we toch gewoon in alles de helft zouden moeten betalen. Wat wij totaal oneerlijk vinden.

Is het zo dat zij gelijk heeft hierin, of kunnen wij vragen om eerst alle schoolkosten te betalen met het geld dat ze eventueel van een studiebeurs zou krijgen?

Dan heb ik ook nog een tweede vraag. Ik en mijn man zijn getrouwd, als we zouden vragen om eens te herberekenen, (is volgens mij niet berekend geweest op het inkomen), zou dit dan negatief kunnen uitkomen voor ons? En speelt het ook een rol dat wij samen een zoontje hebben?

De alimentatie is in de akte zo opgeschreven:
Tot 12j 100€ per kind
Vanaf 12j 150€ per kind
Vanaf 18j 170€ per kind
plus ieder jaar de indexering
plus helft betalen in alle schoolkosten, hospitalisatie verzekering, dokter, tandarts,...

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35
Berichten: 161

#2 , 05 mei 2017 12:34

Studietoelage wordt inderdaad eerst gebruikt voor de schoolkosten te dekken, hetgeen daarna nog overblijft wordt door de beide ouders voor de helft gedragen.
Net zoals bij dokterskosten, wordt het bedrag van de ziekenfonds bij teruggave eerst van de kosten gehouden, daarna de overschot wordt door de beide ouders betaald voor elk de helft.

Je kan zelf navragen bij de dienst of zij de studietoelage al ontvangen heeft, en hoeveel.

Vanaf dit jaar worden er meer en meer automatische dossiers aangemaakt voor de studietoelage.
Je kan het altijd zelf opstarten, een nee heb je, een ja kan je krijgen. Voor dit jaar heb je nog tijd tot 1 juni, dacht ik...

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 05 mei 2017 12:38

Voor de tweede vraag kan ik u alvast verwijzen naar diverse mogelijkheden (o.a. CD bij de Gezinsbond, online berekenmodule om eens een berekening te doen van de 'onderhoudskosten' van een kind in verhouding tot de gezinsinkomsten.
Op het eerste zicht lijkt me de akte voor u voordelig dan wanneer u een herziening zou willen vragen.

Wat de eerste vraag betreft, geldt net als voor andere tegemoetkomingen in onderhoudsgelden dat de ontvangende ouder eerst moet gebruik maken van de bestaande kassen en fondsen, bvb. kinderbijslag, studie- of schooltoelage, ziekenfonds, enz.. waarna de andere ouder dan in verhouding of zoals bepaald in overeenkomst of vonnis bijdraagt. Het ware nuttig dat dat nog eens expliciet in eender welke akte vermeld werd.

Voor dit schooljaar kan uw man bij de Dienst Schooltoelagen vragen of er al dan niet een schooltoelage is toegekend voor elk van zijn kinderen (met opgave van eenieders Rijksregisternummer). De Dienst zal zich beroepen op de Wet op de Privacy om geen gedetailleerde berekening betreffende de financiële toestand van de leefeenheid bij wie de leerling of student op 31 december van het aanvraagjaar gedomicilieerd is kenbaar te maken, maar zij kunnen wel laten weten voor wie welk bedrag werd uitbetaald voor het gevraagde schooljaar.
Hun e-mail-adres: communicatie.studietoelagen@vlaanderen.be
of via telefoon 1700 (menu: 2 , 1)
http://www.schooltoelagen.be

Voor wat betreft de studietoelage vanaf Hoger Onderwijs geldt dat bij meerderjarigheid van het kind op 31/12 van het aanvraagjaar geen informatie wordt medegedeeld betreffende de al dan niet toekenning van een toelage, al zijn het de ouders zelf die dit vragen, gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur,
tenzij de betrokkene (het kind in dit geval) daar zelf toestemming voor geeft.

Reclame

Tefal
Berichten: 22

#4 , 05 mei 2017 16:27

[quote="Madeliefje35"]Studietoelage wordt inderdaad eerst gebruikt voor de schoolkosten te dekken, hetgeen daarna nog overblijft wordt door de beide ouders voor de helft gedragen.
[quote]
Dit klopt niet hoor.
Diegene die de schooltoelage (of studietoelage) krijgt mag het aanwenden waarvoor hij wil tenzij anders is bepaald door een vonnis. Er is geen wettelijke bepaling dat je moet 'delen'.

Madeliefje35
Berichten: 161

#5 , 05 mei 2017 16:59

Ja, het moet inderdaad zo vermeld staan in het vonnis, maar dit is toch logisch (in mijn ogen)... :D
Als jullie dan toch voor een herziening gaan, direct vragen om dit te vermelden voor in de toekomst.

Evcul
Berichten: 26

#6 , 05 mei 2017 23:23

Decreet betreffende de studiefinanciering van de Vlaamse Gemeenschap 08/06/2007 (artikel 4): De schooltoelagen en studietoelagen mogen alleen worden gebruikt om de kosten te dekken voor het onderhoud van de rechthebbende en het door hem gevolgde onderwijs. Degene die de studietoelage ontvangt, mag dit niet zomaar gebruiken voor wat hij/zij wilt maar enkel om de studiekosten te dekken.

Of dit nu in het vonnis is opgenomen of niet doet dus niets ter zake. Men kan niet de helft van bijzondere kosten eisen waarvoor al een tussenkomst is gegeven. De alimentatie-eiser kan immers enkel kosten eisen die hij/zij zelf heeft moeten dragen.

Tefal
Berichten: 22

#7 , 05 mei 2017 23:58

Het art. zegt het toch zelf: "voor het onderhoud van de rechthebbende en het door hem gevolgde onderwijs"
Dit heb je erbij verzonnen: "Degene die de studietoelage ontvangt, mag dit niet zomaar gebruiken voor wat hij/zij wilt maar enkel om de studiekosten te dekken. "
Als de schooltoelage opgebruikt is aan kleding en voeding en de helft van de schoolkosten...

Dat is ook het standpunt van de administratie. Vraag het hen maar ;)

iota
Berichten: 830

#8 , 06 mei 2017 14:34

Dus de ouder die de studiebeurs aanvraagt, mag deze aanwenden om extra inkomen te genereren ten koste van de andere ouder, met de groeten van de administratie?

yerini
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2017 14:17

@jabbe: bedankt voor de linken. Wij hebben jammer genoeg het rijksregisternummer van de kinderen niet. De oudste heeft haar paspoort bij zich, dus van haar zouden we eventueel er wel aangeraken. De tweeling heeft hun paspoort nooit mee. Ze mogen dit niet bij hun hebben van hun moeder, zogezegd omdat ze het zouden kwijtgeraken. Hoeveel we ook zeggen dat dit van hen is en niet van hun moeder en dat ze dit bij zich moeten hebben, maakt niets uit. Volgens hun moeder moeten ze dit pas bij zich hebben als ze 15 zijn. Maar dit wil voor ons zelfs zeggen dat we in het weekend dat ze bij ons zijn niet eens naar bv de auchan kunnen. Want zonder paspoort mag je de grens niet over.

yerini
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mei 2017 14:20

Heb de akte nog eens goed bekeken en er wordt met geen woord iets gezegd over een studietoelage. Als ik het lees is alles in het voordeel van de moeder. Zelfs bij beslissingen nemen. Ze moet zogezegd overleggen met de vader, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de moeder zelfs als de vader nee zou zeggen dan mag hij nog op zijn kop staan. Als zij zegt ja dan is het haar wil wet, dus overleggen of niet, het is toch zij die beslist. Heb zelfs nog nooit geweten dat ze ook maar over iets overlegd heeft met mijn man...

Madeliefje35
Berichten: 161

#11 , 08 mei 2017 12:15

Hun paspoort is eigendom van de kinderen zelf. Zeker kinderen boven 15 jaar moeten steeds hun paspoort bij hebben.

Elektronische identiteitskaart - eID

De eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen. Ze wordt uitgereikt aan elke Belg wanneer hij de leeftijd van 12 jaar bereikt. De jongere krijgt een oproep om zich naar de gemeente te begeven. Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet u steeds uw eID op zak hebben.

Heb je geen klevertjes van de ziekenbond, het nummer staat daar ook op vermeld.
Of vraag dit na bij de gemeente, als ouder kan je dit wel opvragen hoor.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 08 mei 2017 13:50

1. Uw man kan ook online de (Rijksregister)gegevens van zijn kinderen opvragen met zijn eID: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksregi ... n-dossier/.

Het probleem met de KidsID of eID door een van de ouders is ook in de Senaat al aan bod gekomen: het antwoord was vrij simpel:
1. ....In de naar de gemeenten gestuurde omzendbrief de dato 31 januari 2007 betreffende de afgifte van identiteitsbewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar werd hiernaar uitdrukkelijk verwezen. In deze omzendbrief wordt verduidelijkt dat het kind houder is van de Kids-ID, wat dan ook betekent dat dit identiteitsdocument het kind dient te volgen bij een tijdelijk verblijf bij de andere ouder. Ook wordt in deze omzendbrief gesteld dat in de gevallen dat de ene ouder de Kids-ID toch niet doorgeeft aan de andere ouder, dit voor de gemeente geen aanleiding mag zijn om aan de andere ouder een tweede Kids-ID af te leveren voor hetzelfde kind. Zoals aangehaald in de omzendbrief, is het in dergelijk geval niet de taak van de gemeente om tussen te komen in echtelijke betwistingen met betrekking tot de uitoefening van het ouderlijk gezag. Indien tussen de ouders geen overeenstemming kan worden bereikt omtrent de afgifte van de Kids-ID, kan de gemeente niet meer doen dan de betrokken ouders door te verwijzen naar een organisatie die bevoegd is inzake gezinsbemiddeling of naar de jeugdrechter..
Is er geen vakantieregeling? Als ouder mag je niet door de andere worden gegijzeld om een reis naar het buitenland te plannen met de kinderen. Desnoods stap je naar de familierechtbank om dit af te dwingen. Iedere ouder heeft zijn plichten én rechten.

Madeliefje35:
Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet u steeds uw eID op zak hebben.
Bij dergelijke officiële verklaringen gaat men altijd uit van de ideale situatie, i.c. het kind verblijft in een modaal (niet-gescheiden) gezin en onder de 15 jaar zit het kind nog dicht onder de beschermende vleugels van mama en papa (die de eID bijhouden) en wordt het pas vanaf 15 jaar geacht zelfstandig kleine stapjes in de wijde wereld te zetten. Dus vóór 15 jaar moeten de gescheiden mama's en papa's in principe de eID uitwisselen bij de verblijfswissel.

2.Artikel 16sexies, §3, van het koninklijk besluit (KB) van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar bepaalt dat een Belgisch kind onder de twaalf jaar in geen geval houder mag zijn van meer dan één identiteitsdocument.

Op dit verbod kan geen afwijking worden toegestaan en dit zeker niet wanneer één van de ouders weigert zijn/haar verplichtingen na te komen.

Indien één van de ouders blijft weigeren om de Kids-ID te bezorgen aan de andere ouder wanneer deze laatste met zijn kind op reis wenst te gaan, dient deze laatste de tussenkomst van de gezinsbemiddeling in te roepen of desgevallend de jeugdrechtbank vragen ten einde de andere ouder te dwingen tot het meegeven van de Kids-ID.

Naast de mogelijkheid om een Kids-ID aan te vragen voor reizen naar het buitenland (de Kids-ID is slechts geldig in de Europese landen en enkele toeristische landen buiten Europa), kan men ook steeds een paspoort aanvragen.

2. Dat hoeft niet per se in een vonnis of akte te staan. Ik herinner mij ergens een juridisch artikel waarin de rechtbank het niet nodig acht dat de ouders zich opnieuw tot de rechtbank moeten wenden om uitsluitsel te brengen over nieuwe elementen die tot gelijkaardige conclusies zouden leiden omwille van het gelijkaardige karakter van de aangebrachte elementen.
Of het nu gaat om een akte van overeenkomst of een vonnis:
Als het normaal is, dat beide ouders bijdragen in de ziektekosten, elk voor de helft, mits na voorafgaande vereffening via een ziekenfonds, dan lijkt het perfect logisch om die redenering door te trekken naar alle andere soorten (nieuwe) tegemoetkomingen zoals bvb. een school- of studietoelage.

In principe is het kind de aanvrager van een toelage die voor het kind bedoeld is. Maar zolang het kind minderjarig is, doet de ouder dat in zijn plaats.
Mensen die denken dat de ex daar geen zaken mee heeft, hebben gelijk voor zover het de persoonlijke zaken van de aanvragende ouder betreffen die moeten worden ingediend, en daar heeft de ex inderdaad geen zaken mee: inkomsten, leefeenheid, KI woning, ... Wat de ex dan wel mag weten is dat er een toelage wordt toegekend (of niet) en hoeveel dan wel en enkel voor het gezamenlijke kind en voor het betreffende schooljaar zolang dat kind nog minderjarig is.

In de akte is een onderhoudsbijdrage vastgelegd. De onderhoudsgerechtigde mag die niet in de eigen belastingaangifte inbrengen; dat moet het kind doen in een aparte aangifte. (in de praktijk gebeurt dit enkel als er andere inkomsten zijn bvb. jobstudent, enz..)
Bij de aanvraag van een toelage wordt eerst de leefeenheid bepaald: men kijkt naar de situatie van de aanvrager: het kind is ten laste van de alleenstaande moeder. Er wordt dus enkel met haar inkomen rekening gehouden.
Daarna wordt gekeken of haar inkomen niet te hoog is om in aanmerking te komen. hierbij moet de aanvrager o.a., in dit geval de onderhoudsgerechtigde, voor elk kind de ontvangen onderhoudsbijdragen voor het kind opgeven. 80% van de ontvangen alimentatiegelden (als die niet vervat zitten in het gezamenlijk belastbaar inkomen van de aanvrager) worden mee in rekening genomen voor het bepalen van het gezinsinkomen van de aanvrager. Gezien de ouder de onderhoudsbijdragen niet mag inbrengen in haar aangifte, moet zij die bijdragen dan ook bewijzen aan de hand van rekeninguittreksels.
Uitbetaling van de toelage
•Voor een kleuter of een leerling in het lager en secundair onderwijs: de persoon die in het onderhoud voorziet, ontvangt de toelage. Meestal is dat een van de ouders.
•Studenten in het hoger onderwijs ontvangen hun studietoelage rechtstreeks op hun eigen bankrekening.
Weerom, de toelage is bedoeld voor de onderhoud van het kind. Moeder mag dan wel de toelage ontvangen op haar bankrekening. Zij dient die aan te wenden voor het schoolonkosten van haar kind. Dat is tenslotte ook wat het meerderjarig kind doet omdat het de toelage op een eigen rekening ontvangt, terwijl de ouders zelf ook blijven bijdragen.
Als het kind dus hogere studies aanvat, en daarvoor zelf een toelage ontvangt, kan hij of zij daarmee het studiegeld, boekenkost, kotkost, enz... mee betalen. De rest dienen de ouders naar vermogen aan te vullen.
Nog iets: Wie recht heeft op een studietoelage van de Vlaamse Gemeenschap betaalt verminderd studiegeld, nl. het beurstarief. Omdat meestal de ouders financieel bijdragen, is het dus in hun beider voordeel dat er een toelage is.

yerini
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 mei 2017 16:10

bedankt voor de vele info. ik zal proberen op de een of andere manier aan de rijksregister nummers van de kinderen proberen te komen. Voor het hoger onderwijs is het inderdaad al een verschil van 800€ op de inschrijving alleen al als er een studietoelage ontvangen wordt of niet.
Dit is dus al een enorme grote som geld.

Nog een bijkomend vraagje. Bij de schoolfacturen moet mijn man de helft betalen, maar is dit normaal als de kinderen warm eten op school hij deze ook moet meebetalen?
In de akte staat enkel dat hij de kosten van opvang mag aftrekken van de som van de schoolfacturen voor zover de moeder deze kan inbrengen in haar belastingen.
Volgens mij zitten de maaltijden toch verrekend in het vaste bedrag van de alimentatie.

heb hier bv een factuur van 231,95 €
(lezing auteur 2,5€
didactische uitstap 19€
smartschool 3,6€
examenpapier 1,25€
warme maaltijd 189€
kopieën 16,6€)

hiervan moeten wij de helft betalen dus: 115,98€
maar als we de maaltijden zouden mogen aftrekken, zouden we komen op: 21,78€
wat toch een groot verschil is, en voor 3 kinderen is dit verschil ook groter.
wij hebben hier geen inspraak in als zijn dochters warm eten op school of niet.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 12 mei 2017 18:06

Tja, daar zit weer het venijn van de overeenkomst, nietwaar? Er is achteraf altijd discussie nadat een akte is opgemaakt omdat die meestal oppervlakkig blijft.
Dan is bvb de vraag wat men dan zou omschrijven als schoolkosten: gaat het om lesgebonden schoolkosten of om werkelijk alle kosten inclusief opvang op school, warme maaltijd als overnachting op school of daarbuiten (bosklassen, skiklassen, ...).

Mijn idee: in principe zijn de kinderen bij de moeder tijdens de schooldagen, dus zorgt zij voor het eten van de kinderen waarin in dit geval de vader reeds heeft bijgedragen via de onderhoudsbijdrage.
Hoe de moeder dit invult tijdens de schooldagen, kan zij zelf kiezen, wat voor haar het gemakkelijkste lijkt: op school boterhammetjes en thuis warm of warm op school?
Dus als je mij vraagt, dan denk ik dat zij de warme of andere maaltijden op school dient te betalen.

yerini
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 mei 2017 16:16

dat zou dus ook mijn idee zijn, maar is in de akte inderdaad erg oppervlakkig geschreven.

daarnet nog discussie gehad met mijn man omdat ik zei dat de akte heel oppervlakkig is en helemaal in haar voordeel, want als het niet vermeld staat dat dit uitgesloten is en wij dit plots niet meer zouden betalen, dan haalt zij volgens mij haar gelijk. de akte is volgens mij volledig in haar voordeel.

studiebeurs wordt met geen woord over gesproken, maaltijden op school geen woord over te vinden...

is een onderlinge overeenkomst en dan opgesteld door de notaris, maar vind dat die notaris toch ook wel het een en ander had mogen zeggen daarover om meer te specificeren. de akte is ondertussen al 9j oud...

denk dat ik mijn man toch wat zal moeten pushen om wat stappen te ondernemen, want loopt toch echt de spuigaten uit.
dat we moeten betalen, akkoord, maar wel binnen de lijnen en niet dat wij zelf onze rekeningen moeten laten liggen omdat er extra kosten van hen betaald moeten worden.

heb nog 160€ die betaald moet worden aan haar deze maand, en hebben al weer rekeningen doorgekregen voor 180€, dit kan toch niet normaal meer zijn.

Terug naar “Echtscheiding”