negatieve restwaarde

amanda_v
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

negatieve restwaarde

#1 , 02 mei 2017 22:18

Ik zit momenteel in een scheiding en we hadden een paar jaar geleden een huis gekocht en verbouwd.
Dit komt samen op een lening van 135.000 euro. Het huis wordt wel maar geschat op 105.000 euro.
Ik neem het huis over maar de vraag is nu hoe zit het met de uitbetaling?
Hoeveel zou ik hem moeten uitbetalen en moet ik hem dan wel nog iets uitbetalen aangezien het huis veel lager wordt geschat?
Iemand een idee hoe dit dan in zijn werk gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2017 08:36

Best eerst even naar de bank gaan om te vragen hoeveel schuld er nog op die lening rust, en dan pas kan je verdelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amanda_v
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2017 10:27

er is nog maar een 9000 euro afgelost, meeste was intrest die al betaald is.
Als er een negatief saldo is hoe zit het dan met de verdeling en de uitbetaling want als ik het huis overneem moet ik hem normaal uitbetalen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2017 11:00

Hoe weet u dat het huis een negatieve opbrengst zou zijn bij een openbare verkoop ???

Je partner moet niet akkoord gaan met een schattingsverslag, en kan de openbare verkoop eisen, want anders gaat hij klos van het verhaal zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2017 11:22

Inderdaad. De geschatte prijs doet niet zo héél erg veel ter zake. De overeengekomen prijs tussen u en uw ex zal bepalen hoe het verder verloopt... Als je samen niet tot een prijsovereenkomst kan raken, zal de woning verkocht moeten worden (waarbij niets u belet om zelf te bieden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4620
Locatie: Diest

#6 , 03 mei 2017 19:15

Stel dat uw partner deze schatting zou aanvaarden als waarde van de woning.

Waarde 105.000 Betekent elk 52.500 €.
Schuld 135.000 betekent elk ook 67.500 € schuld

UIt te betalen aan partner = 52.500 - 67.500 = -15.000 €.
In dit geval zou er een waardeverlies zijn die beiden dragen waardoor uw partner 15.000 € aan u betaalt in ruil voor de overname van het woonkrediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”