EOT en belasting schuld

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

EOT en belasting schuld

#1 , 28 apr 2017 12:02

Beste allen,

Even jullie mening vragen.
Mijn vriend is gescheiden.
Scheiding onder EOT.
In de notariële akte staat bij 'schulden' - inkomstenbelastingen zeer duidelijk vermeld dat 'Alle belastingen en navorderingen met betrekking tot het inkomen verworven tot de overschrijving van het echtscheidingsvonnis in de registers van burgerlijke stand, zullen door beide echtgenoten, gedragen en voldaan worden, ieder voor de helft.'

De belasting brief is toegekomen op beide adressen en namen.
Volgens onze notaris, die de aankoop regelt van ons huis is dit juridisch geldend.

We hadden de belastingen een opsplitsing gevraagd doch zij doen dit niet.
Er moet betaald worden, hoe dit gebeurd en van wie dit komt, maakt voor hun niet uit.

We hebben dus een aangetekende zending verstuurd naar mijn vriend zijn ex waarin we verwijzen naar de EOT die getekend is door haar met overname van het artikel.

Vandaag krijgen we een email dat ze niet in staat is dit te betalen.
Er was immers afgesproken dat zij zich pas in 2017 moest bezig houden met de belastingen.
Even er bij vermelden dat deze dame nooit enig papierwerk heeft verricht wegens psychische problemen en onbekwaamheid.
Mijn vriend heeft de verdere aflossing gedaan van de lening van hun gezamelijke huis.
Zijn ex heeft in de 20 jaar huwelijk 6 betalingen gedaan voor de lening, de rest is steeds betaald door mijn vriend.
Ze vermeldt in de email 'betalingsproblemen' doch met een invaliditeit van 3000 euro per maand (!) lijkt me betalen geen enkel probleem.
Ze kan echter niet met geld omgaan, heeft dit nooit geleerd of gedaan.

Wij zijn echter niet bereid om dit deel te betalen.
Maar als zij niet betaald, komt er een boete die ook steeds op beide namen zal staan.

Gaan we hiervoor dan echt een advocaat moeten inroepen als zij beslist de helft van de belastingen te betalen?
De ene helft is ondertussen betaald door mijn vriend.
Maar wat als zij niet betaald?

Is er iemand die me kan helpen aan een artikel betreffende de juridisch geldendheid van deze EOT?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 28 apr 2017 18:42

Deze belastingschuld is haalbaar bij beide ex echtgenoten. U kan dus best inderdaad betalen en proberen terugvorderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”