Aanslagbiljet inkomsten 2015 ontvangen

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

Aanslagbiljet inkomsten 2015 ontvangen

#1 , 24 apr 2017 14:24

Vandaag viel aanslagbiljet in de bus, het laatste gezamenlijk met de ex, oef ... gescheiden in de zomer van 2015.

Maar moet 20000 bij betalen, dat is niet min!

De situatie is de volgende: ikzelf ben loontrekkende, betaal voorafbetalingen via mijn werkgever, mijn ex -s zelfstandige en betaalt zelf voorafbetalingen.

Als ik aanslag nader bekijk stel ik vast dat:

1) mijn werkgever teveel voorafbetalingen doet waardoor ik eigenlijk 5000 € zou moeten terug trekken,

2) mijn ex te weinig voorafbetalingen gedaan heeft en feitelijk 25000 € zou moeten betalen.

Natuurlijk heeft de ex het slim gespeeld door te weinig vooraf te betalen en zo een grote aanslag te hebben in de hoop dat deze dan gezamenlijk zal zijn .

Ik heb de belastingen gevraagd of uitsplitsen mogelijk was. Ik vrees er voor!
Ervaringen hieromtrent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2017 14:33

echtscheiding bij onderlinge toestemming? of duurzame ontwrichting?

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 24 apr 2017 15:02

Geen EOT maar EOO met vonnis waarbij we niets meer verschuldigd zijn onderling.

Reclame

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#4 , 04 mei 2017 17:10

Vandaag brief van de belastingen, ze hebben het aandeel van beide partijen bepaald!

Conclusie: 0 voor mij en 20000 voor de ex.

Dit is zeer oneerlijk: feitelijk moet zijn -5000 en 25000 voor de ex.

In hun brief vermelden ze wel enkele opmerkingen waaronder de volgende:
Echtgenoten die gehuwd zijn onder het stelsel van de zuivere en eenvoudige scheiding van goederen of
waarvoor de rechtbank de scheiding van goederen heeft uitgesproken, dienen het Team Invordering (zie
afzender) daarvan op de hoogte te stellen door hem een volledig afschrift te bezorgen van uw
huwelijkscontract of een afschrift van het vonnis waardoor de gerechtelijke verdeling wordt uitgesproken,
vergezeld van de vereffeningsake van de gemeenschap.

Hierbij mijn vraag: zou ik mij op bovenstaande kunnen beroepen om alsnog een terugbetaling te ontvangen van mijn aandeel en het volledige bedrag laten betalen door de ex? In mijn geval is het een scheiding van goederen en is er vereffeningsakte. In deze akte is vermeld dat beide ex'n niets meer gemeen hebben.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2017 18:51

Was u gehuwd met een huwelijkscontract van scheiding van goederen?

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#6 , 04 mei 2017 20:38

@Scorpioen: inderdaad we waren getrouwd met scheiding van goederen en er is een dading waarbij er geen onverdeeldheden meer bestaan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mei 2017 21:53

Bezorg een afschrift van uw huwelijkscontract aan de cel invorderingen.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#8 , 17 mei 2017 10:21

Is gebeurd, wacht op antwoord cel invorderingen.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#9 , 07 jun 2017 17:02

De cel invorderingen heeft de zaak onderzocht en wil de aanslag niet volledig splitsen, enkel hebben ze een opdeling gedaan van de aanslag: de volledige aanslag is ten laste van de ex en niets is ten laste van mij zelf.

Voorlopige conclusie: het geen ik zou moeten recupereren zal ik vermoedelijk kwijt zijn tenzij ik naar de rechtbank stap ...

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 14 jun 2017 10:04

Na advies van mijn advokaat concludeer ik dat het moeilijk zal zijn om alles te recupereren.

Eigenlijk heeft mijn ex bedrog gepleegd door dit te verzwijgen bij de opmaak van de dading. De enige oplossing is naar de rechtbank stappen om de dading te betwisten op basis van bedrog.

Voor nieuwe echtscheidingen kan ik alleen maar de volgende raad meegeven: verminder uw voorafbetalingen zo snel als mogelijk en hou rekening bij een dading dat er nog belastingen komen (advokaat was dat vergeten ...)

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#11 , 11 jul 2017 16:58

De ex heeft netjes de aanslag betaald !

Ik kan nu nog eventueel het verschil recuperen bij de ex maar voorlopig doe ik het niet.

Terug naar “Echtscheiding”