Scheiden en verhuizen met kind?

Joris31
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheiden en verhuizen met kind?

#1 , 22 apr 2017 00:31

Gaat al enkele jaren niet meer goed in onze relatie en we denken er aan om te stoppen. We hebben geen ruzie, er is geen overspel, geen geweld, geen verslavingen, ziekten of andere sterke verhalen. Gewoon 'uitgekeken' op elkaar.

Mijn partner is afkomstig van West Vlaanderen en ze heeft al aangegeven dat ze dan terug naar daar verhuist met onze dochter (>220km). We wonen nu in Opglabbeek, Limburg. We zijn wettelijk samenwonend, ze woont hier >11 jaar. Ze heeft hier al jaren een full-timejob met vast contract. Onze dochter is 4 jaar.

Ik heb voorkeur voor co-ouderschap. Welzijn van mijn dochter staat op de eerste plaats.

Paar vragen
* Mag ze zomaar >220km verhuizen naar andere kant van het land? Co-ouderschap gaat dan natuurlijk niet.

* Ik verdien meer dan haar, moet ik ex-partner alimentatie betalen? We zijn niet getrouwd, wel wettelijk samenwonend.

* Wat zijn ongeveer de alimentatie bedragen voor 1 kind? (excl. kosten school)

Wil niet de kantjes er af lopen maar en huis overnemen en alimentatie voor kind en ex-partner. Dat zou financieel wel wat moeilijk worden. :(
Ik ga sowieso eens langs een advocaat met deze vragen eenmaal het zover is. Maar wou al eens horen.


Joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 22 apr 2017 09:02

-co-ouderschap hebben jullie wettelijk sowieso (dat gaat over het ouderlijk gezag en opvieding)
-verblijfsco-ouderschap is standaard toegestaan als één van de ouders er om vraagt. Er moeten zware redenen zijn waarom het niet mag.
- 220 km verder verhuizen betekent in feite de ouderlijke rechten van de andere ouder zwaar verhinderen. De ene ouder denkt dus beter 2x na voordat ze deze stap neemt.Men is samen ouder en men moet dus ook de rechten van de andere ouder erkennen.
Meldt aan je partner dat ze zich goed informeert wat dit voor wettelijk gevolg kan hebben dat ze 220 km verder gaat verhuizen en dus verblijfsco-ouderschap verhindert. Een deskundige kan haar uitleggen dat een rechter wel eens zou kunnen beslissen om jullie dochter in hoofdverblijf bij u te plaatsen....
- bij gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap wordt er meestal geen kinderalimentatie betaald. Je kan dan wel bijvoorbeeld de verdeling van de biezondere kosten (medisch, opleiding, vrijetijd en kleding) via een andere verhouding tussen elkaar verdelen als de ene ouder significant meer verdient.
- partner-alimentatie wordt nog zeer zelden toegekend, dit alleen in de gevallen waar de ene partner niet werkt bijvoorbeeld.
- je vind hier op het forum veel posts waar deze materie wordt uitgelegd. Lees ze best na.
-Omdat jullie nog goed opschieten, zou ik er niet de kosten van een advocaat aan spenderen, maar samen een bemiddelaar opzoeken om de zaken samen goed op een rijtje te zetten en op papier te zetten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”