Alimentatie en ontvangstmachtiging

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Alimentatie en ontvangstmachtiging

#1 , 21 apr 2017 08:16

Hallo

Ik heb een vonnis waarin een ontvangstmachtiging is uitgesproken omdat de ex het niet zo nauw neemt met het al dan niet betalen van alimentatie en bijkomende kosten. Er staat daarin "als de bepaalde onderhoudsbijdrage niet wordt betaald binnen de acht dagen na iedere vervaldag, is moeder gemachtigd voornoemde bijdrage rechtstreeks in ontvangst te nemen (......) op eenvoudige betekenis van dit vonnis".

Mijn vraag is tweeledig:
1/ nergens in het vonnis, noch in het eerste vonnis dat er ooit was, staat expliciet een 'vervaldag' in de maand vermeld. Moet ik er dan van uitgaan dat dit "wettelijk gezien" de eerste dag van elke maand is? Of welke dag is dit eigenlijk?

2/ik heb nog een openstaande rekening bij mijn advocaat die ik maar moeilijk kan betalen. De eindjes zijn moeilijk aan elkaar te knopen omdat de alimentatie echt nodig is om rond te komen. Ik heb wel een afbetalingsplan afgesproken met de advocaat. Nu wil ik echter wel mijn ontvangstmachtiging laten gelden via een deurwaarder, maar die moet ik op voorhand betalen (weeral centen) en die heeft het vonnis nodig (op te vragen bij de rechtbank/via de advocaat). De advocaat is er echter niet op gebrand dit te geven vanwege de openstaande rekening. Zo wordt het echter een straatje zonder einde, want zonder de betekening, loopt de achterstand van de ex nog forser op, waardoor ik nog minder rekeningen kan betalen....... Vicieuze cirkel...
Hoe krijg ik dit klaargespeeld, kan ik mijn advocaat verplichten dit te voorzien?

ps: DAVO is geen optie voor voorschotten oid, daarvoor verdien ik net teveel.

Bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2017 08:58

Je kan dat vonnis ook persoonlijk gaan ophalen bij de griffie van de rechtbank. Daar heb je uw advocaat niet voor nodig.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 21 apr 2017 09:23

En de deurwaarder kan dat dan laten betekenen?

Reclame

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#4 , 24 apr 2017 11:25

nog een vraag: de deurwaarder vraagt een expeditie van het vonnis, dat kan ik ook gewoon op de rechtbank afhalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2017 11:40

Ik heb ooit een vonnis opgevraagd van mij via een email, en twee dagen nadien had ik het via mijn mail.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2017 12:45

Een uitgifte - en die heb je nodig voor tenuitvoerlegging - kan je niet per e-mail ontvangen. Je moet het origineel krijgen. Je kan dit zelf bestellen, én betalen. Neem contact op met de griffie.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 07 mei 2017 07:39

Intussen naar de griffie geweest. Blijkt dat uitgifte al enkele jaren geleden aan mijn advocaat afgeleverd is - ik wist hier niets van.
Ik neem contact op met advocaat met vraag om uitgifte door te sturen (tussen haakjes: zijn rekening nog steeds aan het afbetalen wegens oa slecht betalen alimentatie tegenpartij). Advocaat reageert echter niet.
Wat nu? Advo zou toch moeten begrijpen dat zonder uitvoering ontvangstmachtiging ik ook geen centen over heb om hun verder af te betalen...
Kan nu toch echt niet zijn dat ik een andere advo moet inschakelen om een verzoekschrift te sturen voor een 2e uitgifte te kunnen krijgen (dat zei de man aan de griffie wat je kan doen om een 2e te krijgen)??? Kost wééral geld dat ik echt niet teveel heb......

Terug naar “Echtscheiding”