Bezoekregeling baby van 3 maand

Gebruiker30
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bezoekregeling baby van 3 maand

#1 , 16 apr 2017 13:23

Hallo,

Ik ben een mama van baby van 3 maand.
Mijn ex is bij mij weggegaan toen ik 34 weken zwanger was. Ik heb hem altijd proberen te overtuigen om nog mee te gaan naar de gynaecoloog en om bij te bevalling bij te zijn. Dit wou hij echter niet.
Op 20 januari ben ik dan bevallen, en steeds ben ik blijven proberen om contact te krijgen tussen hem en zijn zoon. Hij weigert ook zijn zoon te erkennen. Ik ben van mening dat een kind een vader en een moeder nodig heeft.
Nu zou ik graag alimentatie willen eisen voor mijn zoon, maar ik heb schrik dat jij co-ouderschap gaat willen voor zijn zoon en hij weigert er nu al naar om te kijken.
Ik wil wel dat ze samen een band opbouwen, maar dit geleidelijk aan.
Wat zijn mijn kansen om co-ouderschap tegen te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 apr 2017 15:29

De biologische vader heeft het kind niet erkend, dus is hij momenteel niet de wettelijke vader. Alle vormen van mogelijk contact die je nu zou toestaan aan de biologische vader is dan een geste van jouw kant. Alimentatie kan je moeilijk eisen van de biologische vader, wel van de wettelijke vader. Dus als de vader alsnog zijn zoon wettelijk zou erkennen, verandert er veel. Om te beginnen draagt hij dan bij wet samen met jou het gedeeld ouderlijk gezag. Dan worden beslissingen samen genomen. Hij is dan ook verplicht in het onderhoud te voorzien van zijn wettige zoon. Maar hij heeft dan ook rechten: hij kan gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap vragen (en krijgen) of althans toch een regelmatig omgangsrecht. Bezoekrecht heet dat dan niet, want het betreft een wettelijke ouder. Gezien jouw wensen en hoe de biologische vader concreet omgaat met de realiteit van een natuurlijke zoon, zou ik niets forceren; dus ook niet aansturen op de erkenning van zijn kind. In dit geval hou je de vader regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen van zijn zoon en wellicht groeit de interesse ook. Zo kan je de vader langzaamaan ook een plaats geven in het leven van je kind. Op basis van deze situatie kan de vader geen rechten laten gelden, maar kan jij hem ook niet verplichten tot onderhoudsplicht. Gezien het feit dat voor jou vooral de band tussen vader en zoon belangrijk is, is dit momenteel de beste start.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 19 apr 2017 22:11

Hangt ervan af wat u uiteindelijk wil...beetje advocaat van de duivel.
Op het ogenblik dat u toestaat dat hij kind ziet kan hij eisen gaan stellen ... u kan dan wel alimentatie vragen maar denk doet na misschien dat hij soms eens komt maar niet betaald en waar staat u dan.
Dus goed nadenken.

Want u hebt geen enkele overeenkomst en om dan uw rechten af te dwingen voor de rechtbank moet u over een héééél goed dossier beschikken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”