Een vraag over EOT

nbdir
Topic Starter
Berichten: 13

Een vraag over EOT

#1 , 15 apr 2017 14:22

Geachte,

Ik heb een vraag over een echtscheidingsprocedure.
Zou dat mogelijk zijn om een advies van u te krijgen?

Ik ga onze situatie omschrijven:
We zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel (de algehele gemeenschap) in 2006.
In 2009 word het stelsel naar het stelsel scheiding van goederen gewijzigd.
Geen kinderen.
In mei 2014 ging mijn vrouw naar het buitenland (familiale redenen – om haar moeder te verzorgen).
Tot nu toe is zij in Belgje gedomicilieerd (in een woning die ik gekocht had in 2009 (onder het stelsel scheiding van goederen) op mijn naam met een lopende hypothekeer lening op mijn naam).
Zij kwam terug een paar maand geleden.
Zij woont nu in dezelfde woning waarin ik ook woon en waar wij beide gedomicilieerd zijn. Maar wij hebben scheiding van bed en tafel.
We gaan een EOT opstarten.
We kunnen haar verblijf buitenland alleen met vliegtuigtickets, koppies van haar reispasport (grensstempels), haar en mijn verklaring aantonen.
De vraag is:
Kunnen wij op basis van die documenten voor de rechtbank bewijzen dat wij meer dan 6 maanden feitelijk gescheiden leefden? Met als gevolg een verkorte procedure 3-4 maanden.
Of moeten wij sowieso een EOT met minder dan 6 maanden feitelijk gescheiden aanvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2017 18:09

Je haalt de twee echtscheidingsprocedures door elkaar.
Je hebt enerzijds EOT (echtscheiding onderlinge toestemming), waarbij je eerst een akkoord over alles moet hebben vooraleer een rechter de scheiding uitspreekt. Anderzijds heb je EOO (echtscheiding onherstelbare ontwrichting. Bij dit laatste kan je de echtscheiding vragen op basis van feitelijk gescheiden leven (1 jaar als je de procedure alleen start of 6 maanden als jullie het samen doen).

nbdir
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 15 apr 2017 19:37

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb waarschijnlijk mijn vraag niet zo goed uitgelegd.
Daarom uw commentaar niet volledig correct is.

Men kan ook EOT aanvragen op basis dat de echtgenoten langer dan 6 maanden feitelijk gescheiden leefden. Natuurlijk moet men een akkoord over alles hebben met een regelingsakte/familierechtelijke overeenkomst enz... Dat is ons geval. Wij zijn beide tekenen een Verzoekschrift tot echtscheiding onderlinge toestemming en een regelingsakte, dat is geen probleem op zich.

Men moet alleen die +6 maanden bewijzen om een verkorte procedure 3-4 manden te krijgen.
Normaalgezien moet men dat met een getuigschrift van de gemeente doen maar zij bleef ingeschreven op dit adres alle die jaren.

Dus: de vraag is kan die feit met vliegtuigtickets, grensstempels bevestigd worden of niet?

Reclame

nbdir
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 17 apr 2017 09:56

Als wij een gezamenlijke EOO procedure (feitelijke scheiding meer dan 6 maanden) zullen opstarten, moeten wij dan een advocaat/notaris nemen of kunnen wij dat zelf indienen zonder bijkomende advocaat/notaris kosten?

eylis
Berichten: 8842

#5 , 17 apr 2017 11:20

kan je perfect zelf doen: je moet dan wel alle attesten en bewijzen zelf verzamelen (gemeentehuis etc) samen met het gezamelijk ondertekende verzoekschrift en binnenbrengen bij de griffie. Kosten rolrecht (waren 10 jaar geleden) zo'n 50 euro.

nbdir
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 17 apr 2017 12:26

Bedankt.

nbdir
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 17 apr 2017 13:51

Wij hebben volgende text opgesteld.
Wat denken jullie daarover?
Is die ok, of moeten wij nog iets ervbij toevoegen?


Verzoekschrift tot echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting


Aan de voorzitter van de Rechtbank van eerste aanleg te West-Vlaanderen, afdeling ....................;

Ondergetekende verklaren:

De heer .............................
geboren te .....................,, nationaal nummer ......................, wonende te .........................

EN

De mevrouw .......................
geboren te ......................, nationaal nummer ......................, wonende te .........................

Zij zijn gehuwd voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand te ................... op ...................... onder het wettelijke stelsel bij gebreke aan huwelijkscontract.

De akte van wijziging van hun huwelijksvermogensstelsel van het wettelijk stelsel naar het stelsel van zuivere scheiding van goederen werd verleden voor notaris .................., geassocieerde notaris, te ......................, op ........................ De slotakte werd verleden voor dezelfde notaris op .............................

Uit het huwelijk zijn geen kinderen geboren.

Sinds mei 2014 leven wij feitelijk gescheiden, afzonderlijk en met een gescheiden huishouding.
Wij hebben besloten tot echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting over te gaan.

Om deze redenen, verzoeken wij de Rechtbank:

De vordering tot echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting ontvankelijk en gegrond te verklaren. Dienvolgens de echtscheiding uit te spreken tussen partijen.

Opgemaakt te ..............., op ..................in drie exemplaren.



[handtekening] [handtekening]

Terug naar “Echtscheiding”