Sloten echtelijke woning veranderen?

KattemiekeV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Sloten echtelijke woning veranderen?

#1 , 15 apr 2017 09:43

Hoi,
Er is een huwelijk van 25 jaar. Er is sprake langs beide kanten van verbaal en (klein) fysiek partnergeweld (met bord gooien, met deksel kom) van beide kanten, er zijn echte pesterijen en vaak scheldwoorden en dreigen.
De echtgenote heeft de scheiding aangevraagd op basis van partnergeweld bij een advocaat, er is door haar ook één klacht bij de politie ingediend (glazen deur stukgemaakt in de echtelijke woning en deksel gooien).
De echtgenoot wil geen verklaring afleggen bij de politie, is niet bereid om 'dingen over zijn vrouw te vertellen'. Hij wil ook niet scheiden.
Mijn vraag is: de echtgenote heeft de sloten van de woning laten veranderen. Ik vernam van een juriste dat dit niet zomaar kan op basis van een PV en een klacht bij de politie, dat daar een uitspraak van een rechter moet van zijn. Bij weten van de echtgenoot is er dat niet. Maar misschien heeft de echtgenote dat vanzelf omdat ze naar de advocaat een scheiding aanvroeg op basis van partnergeweld?
Indien de echtgenote de sloten niet zomaar mag veranderen: welke stappen moet de echtgenoot dan ondernemen ?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Kattemieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 15 apr 2017 10:23

Het domicilie van de echtgenoot ligt nog steeds op het echtelijk adres? Dan kan de echtgenoot opzijn beurt klacht neerleggen en kan de echtgenote daarvoor veroordeeld worden; Met borden gooien is geweld; Zolang ze niet bedoeld zijn om de persoon te verwonden; Heeft een dokter verwondingen (door de borden) vastgesteld? Het lijkt me dat het hier ging om een surrogaat agressie-uiting (borden stukgooien ipv de agressie op de persoon zelf te richten? Dus niet erg waarschijnlijk dat een rechter de echtgenoot daarvoor zou veroordelen tot toegangsverbod tot de echtelijke woning. Ik raad sowieso aan de sloten weer te herstellen tot zolang er geen afspraken zijn mbt wie op het adres zal blijven.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 apr 2017 11:13

Men kan niet zomaar de echtgenoot/ote de toegang beletten tot de gezinswoning, zelfs als die alleen van hem eigendom is. Hiervoor is een gerechtelijke beslissing nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 15 apr 2017 11:23

Eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Als er geen rechtstreekse vaststellingen zijn door politie zal er dus ook geen arrestatie ( wat perfect had gekund) en voorleiding voor procureur des Konings zijn geweest dus ook geen aanstelling van een onderzoeksrechter.
Het is deze laatste die als dringend maatregel wel kan aanhouden en wel toelating kan geven tot aparte verblijfplaats ( ook al is dat maar tijdelijk moeten bevestigd worden door raadkamer) en dus verbod tot betreden van echtelijke woning ( impliceert ook veranderen van de sloten).

Zolang bovenstaand niet is gebeurd kan persoon die buitengesloten is best volgende procedure volgen.
- aangifte doen bij politie en verklaring afleggen
- met slotenmaker en politie ter plaatse gevraagd toch binnengaan in woning.
- eventueel door gerechtsdeurwaarder het buitensluiten laten vaststellen
Op deze wijze is zowel het burgerrechtelijk als strafrechtelijk luik ingedekt.

KattemiekeV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2017 11:54

Bedankt voor jullie antwoorden. Dat is een ontzettende hulp.

Zijn domicilie staat inderdaad op die woning.

Bestaat er een mogelijkheid dat de echtgenote al deze stappen heeft ondernomen zonder medeweten van de echtgenoot ?
Want als hij deze acties zou ondernemen en zij zou al een beslissing hebben van de onderzoeksrechter ?

Nogmaals ontzettend bedankt voor de antwoorden!

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 15 apr 2017 12:26

De aangifte kan perfect gebeurd zijn bij politie.
Indien geen heterdaad zal politie andere partij uitnodigen indien er in de aangifte sprake is van IFG ( zie uitleg hoger). Anders is het gedaan als aangifte verlaten echtelijke woonst - dat heeft wel als gevolg dat gemeente de echtgenoot kan schrappen - ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit.
Een onderzoeksrechter kan geen voorwaarden tgo echtgenoot uitschrijven zonder de persoon in kwestie gehoord te hebben.
( nu ja een aanhoudingsbevel of een bevel tot medebrenging uiteraard wel).
Best is dat echtgenoot naar politie gaat en verklaring aflegt.

KattemiekeV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2017 22:32

Hoi,

Alweer bedankt voor het antwoord. De echtgenoot zal dus een verklaring moeten gaan afleggen.

Vandaag zaterdag daartoe ondernomen: wegens gesloten lokale politiedienst melding gedaan op het nummer 101, zoals dat op het antwoordapparaat van de lokale politiedienst gezegd wordt. De vrouw aan de telefoon zei dat de echtgenote dat inderdaad niet mag, dat je een klacht kan indienen bij de politie. Aangezien de lokale politie op zaterdag in deze zone reeds gesloten is, naar een ander kantoor bij een andere politiezone (in de buurt) gaan. Ze vroeg onze gegevens en zou de gegevens van het gesprek doorgeven aan het lokale kantoor. Ze zei ook dat er voor zoiets geen politieploeg zou langsgaan. Dat je een slotenmaker moet bellen om de sloten te veranderen. (Dat is wel een moeilijke stap: dan zou de echtgenoot dus met een slotenmaker naar zijn eigen huis moeten gaan en zou dan zelf tegen zijn echtgenote moeten zeggen dat zij dat niet mag en het slot laten openbreken ? De echtgenoot had graag gehad dat een officiële "instantie"haar deze boodschap zou geven, dat zij de sloten niet mag laten veranderen zoals het nu is.)
Telefonisch dan geïnformeerd bij de lokale politie van een andere zone dan die van de echtgenoot, die wel open is op zaterdag. Zij zeggen dat je een melding kan doen maar dat zij niet verder tussen komen. Dat dit burgerlijk is. En dat hij maar zelf de sloten moet veranderen maar dat het een kat en muis spel kan worden want dat ze dit beiden kunnen blijven doen omdat ze beide eigenaar zijn. Dat je alleen melding kan doen bij de politie van de zone waarin je woont. Als ik aanhaal dat geen enkel kantoor hier open is op zaterdagnamiddag of zondag, zegt hij dat dat wettelijk niet mogelijk is, dat elke zone een kantoor moet hebben dat 24 uur open is. Overal gezocht (op het web naar die info voor onze zone), maar hier blijkt nergens een kantoor open.
Dus dan maar na het weekend een verklaring gaan afleggen. (Ik zag wel een mogelijkheid om online melding te doen, dus misschien kan dat al wel.)

In elk geval bedankt voor de info die ik van jullie hier reeds kreeg !

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 15 apr 2017 22:37

In elke politiezone is er minstens één bureau 24 / 7 open .... was een van de punten bij de politiewetgeving en de samenvoeging in 2001.
Welke politiezone heeft dan geen bureau dat open is?

Had de laatste regels nog niet gelezen maar dat kan dus inderdaad niet.

Men kan overal melding en aangifte doen.... maar ik vermoed dat ze dat gezegd hebben omdat in de politiezone bepaalde gegevens o.a. van woonst naar de gemeente worden gestuurd voor de adreswijzigingen en nazicht door wijkinspecteurs.
En hun computersysteem heeft geen connectie met de andere gemeente.

Terug naar “Echtscheiding”