Verschijnen voor rechtbank terwijl partijen zo goed als akkoord zijn

Sam_one
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verschijnen voor rechtbank terwijl partijen zo goed als akkoord zijn

#1 , 14 apr 2017 11:10

Hallo,
ik ben al meer dan 15 jaar gescheiden, had daarbij één kind welke nu meerderjarig is. De verblijfsregeling bestond er in dat het kind om de 14 dagen naar mijn partner ging voor het weekend, de rest bij mij, met uitzondering van de vakanties. Ik ontving ook onderhoudsgeld voor het kind.

Sinds begin dit jaar is de regeling veranderd naar week-week. Onderling werd overeengekomen dat geen onderhoudsgeld meer verschuldigd was aan mij. Nu kreeg ik onlangs een voorstel tot overeenkomst van de advocaat van mijn ex betreffende het financiële aspect van de omgangsregeling. Meer specifiek de verdeling van de kinderbijslag, fiscaal co-ouderschap, verdeling van uitzonderlijke kosten mits schriftelijk akkoord, enz.
Daarover heb ik te kennen gegeven akkoord te zijn, maar de opmerking gegeven dat voorafgaand schriftelijk akkoord over ev. uitzonderlijke kosten (bv. voor opleiding/medische) moeilijk is, gezien het kind door de meerderjarigheid zelf zonder overleg bv. opleiding kan kiezen of medische kosten maken en bijhorende kosten kan doorschuiven naar (één van) de ouders, waarbij voorafgaand overleg tussen ouders dan niet zou gebeurd zijn.

Omwille van bovenstaande opmerking kreeg ik vandaag een oproeping om te verschijnen voor de familierechtbank, waarbij evenwel vermeld wordt dat de partijen het grotendeels eens zijn, behalve over het voorafgaand schriftelijk overleg. Ik ben wat verbaasd dat hiervoor een procedure wordt gestart en vraag me af hoe dit dan in zijn werk gaat? Ik kom gewoon op de terechtzitting mijn visie vertellen en dan maakt de rechter een vonnis? Heb ik hiervoor een advocaat nodig? Ik heb immers niet veel zin om hier veel geld, tijd en moeite in te steken, gezien we eigenlijk beiden akkoord zijn rond het financiële, maar de tegenpartij (of de raadsheer?) enkel lijkt te vallen over die opmerking m.b.t. overleg.
Bovendien is ons kind sinds een maand gestopt met haar studies en actief aan het solliciteren, waardoor het sop eigenlijk de kolen niet waard is naar mijn mening.

Desondanks moet ik over twee weken voor de rechtbank verschijnen. Dus aan wat kan ik me verwachten? Advocaat nodig of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 14 apr 2017 16:26

ik ga er van uit dat de andere ouder dus niet weet dat de dochter met studeren is gestopt? Als ze actief solliciteert (en haar handen uit de mouwen wil steken) vind ze (interim)jobs binnen de 2 maand. Spreek dus met de andere ouder of het nu nog wel de moeite is om opnieuw de gerechtsmolen te laten draaien. Het gaat je meer kosten...Als ik mijn buikgevoel laat spreken, zou ik bijna vermoeden dat de advocaten er zelf op aansturen om het nog eens voor de rechtbank te brengen...

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 14 apr 2017 22:28

Advocaat ex gaat toch niet op eigen houtje handelen.
Dus inderdaad naar ex bellen en daarna mailen zodat u alles op papier hebt.. PS neem telefoongesprek ook op is evenzo wettig.
Indien er geen door beide getekende overeenkomst is ... opletten dit soort onderhoudsplicht loop tot en met 26 jaar en dochter kan nog plots toch terug gaan studeren -
- bij akkoord op papier en getekend - kan advocaat zaak nog van de rol laten schrappen.
Anders zelfs gaan ... u wordt door rechtbank gehoord en dan hebt u een nieuw vonnis.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”