EOT niet naleven

Emietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

EOT niet naleven

#1 , 13 apr 2017 14:49

Hallo!

Ik schets even: ik ben intussen 2 jaar gescheiden en samen hebben we een dochter van 8.
We zijn niet als vrienden uit elkaar gegaan, maar het is ons wel gelukt om samen een EOT op te stellen.

In deze EOT staat dat we tegen eind februari een akkoord moeten hebben omtrent de grote vakantieregeling van onze dochter. Ik stuur hem telkens begin februari een mailtje om hem hieraan te herinneren. Voor hem maakt dat blijkbaar niet veel uit, maar wij kamperen en moeten op tijd kunnen reserveren. De eerste zomer was het ook al miserie dat hij telkens van gedacht veranderde (waren toen volop bezig met de scheidingsprocedure, dus kon ik daar weinig tegen doen). Vorig jaar heeft dit ook voor heel wat heen en weer mailtjes gezorgd, maar had ik mijn regeling op de laatste dag van februari.
Ook even vermelden dat het reeds 2 zomers is dat ik hem eerst laat kiezen om mezelf dan aan te passen aan zijn "eisen". Ook weer dit jaar vroeg ik hem wat zijn wensen waren (op 7 februari). Hij antwoordde op 13 feb dat hij haar graag had tussen de periode van 21/07 en 21/08. (we hebben elk recht op 2 weken in de grote vakantie). Op diezelfde dag geef ik hem het voorstel van 16/07-31/07 bij mij en dan van 31/07-14/08 bij hem (middenin zijn gewenste periode) Op 20 feb vraag ik hem om te bevestigen, hij belooft op 26/02 om snel iets te laten weten, waarop ik hem herinner dat hij tot het einde van de maand heeft ( dit komt misschien bazig over, maar ik doe dit op een beleefde manier). Op 7 maart vraag ik hem nogmaals te bevestigen i.v.m. de grote vakantie, op 8 maart zegt hij me dat het ok lijkt (mijn voorstel) dus stuur ik hem een mailtje met wat data en uren (hij wou wat extra nachtjes en de uren moeten we ook schriftelijk afspreken, want anders loopt het mis) hij zegt me op 9/03 dat hij het komende weekend wat laat weten. Op 14/03 moet ik hem nogmaals via mail vragen om die vakantieregeling te bevestigen, waarop hij zegt dat alles hem in orde lijkt. Ik "veronderstel" dat dit een akkoord is, dus regel ik mijn reservering.
Ik stel een apart mailtje op met enkel en alleen de vakantieregeling (20/03) en mijn akkoord ervoor (dus met alle afgesproken zaken in vorige mails afgesproken) en de vraag of hij die ook gewoon wil beantwoorden ter akkoord. Op 7/04 stuur ik hem nog eens datzelfde mailtje door om toch zeker te bevestigen. Hem kennende weet ik dat hij van gedacht zal veranderen als dat niet is gebeurd en zo kreeg ik vandaag (13/04) een sms waarin hij me zegt dat hij zo snel mogelijk iets laat weten voor de grote vakantie. Ik zeg hem dat we eigenlijk al een akkoord hadden in mijn ogen, maar hij zegt dus van niet.

Het is dus niet de eerste keer dat hij de EOT niet naleeft of gemaakte afspraken (mondeling vroeger, maar dat doe ik nu niet meer). Wat kan ik hiertegen doen? Ik ben een brave en zou voor het bestwil van onze dochter het liefst zo weinig mogelijk "ruzie" willen maken, want hij verdraait alles en het is niet makkelijk om iets met hem af te spreken als hij het gevoel heeft dat hij het niet zelf heeft beslist. Maar eerlijk gezegd ben ik het wat moe om me telkens te laten manipuleren. Ik heb toch ook iets te zeggen in dit alles? Ik moet telkens plooien, maar nu heb ik weinig zin, want hij leeft de EOT niet na.

Ik ben eerlijk gezegd wat ten einde raad en zou het juiste willen doen.
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 19 apr 2017 13:24

Dag Emietje,

Of je nu gaat kamperen of op hotel gaat maakt niet uit, je hebt recht op vakantie met je kind.
Wie voor langere periodes op (zomer)vakantie gaat, dient meestal de nodige regelingen lang op voorhand vast te leggen (verlofaanvraag indienen op het werk(!), (vlieg- en/of hotel)reservatie bevestigen, voorschot betalen, enz...).

Op 8 maart heeft je ex volgens mij zijn akkoord gegeven voor jouw voorstel. (de deadline van februari is ondertussen verstreken, en je hebt geen afwijkend antwoord ontvangen). Gelet op de EOT heb je dus terecht kunnen reserveren.

Wat betreft de extra nachten en uren vallen volgens mij buiten uw EOT-regeling, maar die hoeft ook niet gevolgd te worden als beide ouders hierin overeenkomen; als de communicatie moeilijk zit, dan is het zeker aangewezen om dit akkoord samen te ondertekenen.
Op 14 maart heeft hij volgens mij zijn akkoord gegeven.

Ik zou om te beginnen alle berichten met uw ex aangaande vakantieregeling bundelen.
Je kunt dan eventueel als dit blijft aanslepen een aangetekend schrijven sturen waarin je vermeldt dat je de vakantieregeling op eigen initiatief tijdig hebt voorgesteld zodat hij voldoende tijd heeft om te reageren om tegen eind februari een akkoord te hebben zoals bepaald in de EOT (bindend). Nog binnen dit schrijven kun je ook aangeven dat je akkoord was gegaan voor de extra nachten en uren en dat je gelet op zijn antwoord mocht van uitgaan dat hij ook akkoord was als afwijking op de EOT die jullie tenslotte 2 jaar geleden samen bent overeengekomen.
Als je ex niet tot een akkoord wil komen en de tijd dringt, dan kun je met de bewijslast eventueel een stap verder gaan. De EOT blijft van kracht.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”