Studerende dochter gaat bij vriend wonen

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

Studerende dochter gaat bij vriend wonen

#1 , 12 apr 2017 12:40

Situatie: na de scheiding wonen kinderen bij ex, en betaal ik alimentatie en buitengewone onkosten aan ex. Dit is ook bepaald in het vonnis.

Nu verlaat één van de kinderen de woonst van de ex en gaat samenwonen, dochter studeert nog aan universiteit. De reden van verhuis is onenigheid tussen dochter en ex.

Ik zou dan ook graag alle kosten rechtstreeks met de dochter willen regelen ipv van via de ex. Ook het kindergeld komt de dochter ten goede ipv de ex.

Hoe regel je dit officieel? Ik zou een brief sturen naar de ex met de mededeling dat de betalingen voor de dochter rechtstreeks met het kind geregeld worden en niet meer via de ex. Is dit voldoende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 12 apr 2017 15:32

Ik neem aan dat je dochter meerderjarig is. Dus ze kan inderdaad zelf het kindergeld aanvragen om op haar bankrekening te laten storten. Ik neem aan dat er ook een vonnis is waarin de alimentatie voor je dochter vermeld staat en dat die aan de moeder gestort moet worden? Dat is een vervelend kantje aan de zaak. De moeder kan immers moeilijk doen dat je de alimentatie zogezegd niet meer betaalt (ondanks het feit dat je het wel aan de dochter stort). Doe als volgt: vraag aan je dochter dat ze een aangetekend schrijven stuurt aan haar moeder waarin ze meldt dat ze aan jou (de vader) gevraagd heeft de alimentatie rechtstreeks aan haar te betalen, gezien het feit dat ze niet meer bij de moeder woont. Jij stuurt ook een aangetekend schrijven naar de moeder dat de dochter je dus gevraagd heeft om de maandelijkse alimentatie rechtstreeks op haar bankrekening te storten gezien ze niet meer bij de moeder woont. En dat je dat dus ook gaat doen. Op deze manier is het vrij duidelijk dat de dochter rechstreeks de gelden ontvangt op hààr initiatief. De moeder zou ook het bedrag dat ze maandelijks normaal besteed aan de opvoeding kunnen doorstorten aan de dochter. Ze heeft immers nog altijd onderhoudsplicht. Dat vraagt de dochter dan best zelf.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 12 apr 2017 16:00

Kindergeld: dochter zal vermoedelijk eerst domicilie moeten verplaatsen en dan kindergeld aanvragen aan famifed.
Alimentatie: inderdaad vervelend kantje want in het vonnis staat dat aan de moeder moet worden gestort, moeder zal zeker moeilijk doen! Zowel dochter als ikzelf brief sturen met de melding dat mijn alimentatie rechtstreeks bij de dochter toekomt.
Alimentatie moeder: dochter zal zelf alimentatie moeten vragen aan moeder want beide ouders hebben onderhoudsplicht! Initiatief moet van dochter komen!

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 12 apr 2017 16:06

Ik sluit mij aan bij Eylis.
U kan altijd een brief schrijven en uw motivering uitleggen, maar ik vrees dat u van een kale reis zult terugkomen.

Zolang uw nog studerende dochter haar hoofdverblijfplaats niet heeft gevestigd, blijft de feitelijke situatie van het kind voor de kinderbijslagdienst ongewijzigd. Het was echter mij niet duidelijk in uw bijdrage of 'het kindergeld komt de dochter ten goede' een wens of een feit is.

Zelfs al is uw dochter bijslagtrekkende, verandert dat niets aan het vonnis voor wat betreft de ouderbijdrage.
U kan dit niet eenzijdig aanpassen of een wijziging opleggen in het nadeel van uw ex. U moet het vonnis blijven volgen.
Wellicht bepaalt het vonnis dat de onderhoudsbijdrage aan mevrouw moet worden betaald.
Tenslotte is er geen indicatie dat het contact tussen moeder en dochter onbestaande is en/of dat de moeder niet op haar beurt bijdraagt in het onderhoud van jullie dochter.

Wat voor de moeder wel verandert, als de dochter bijslagtrekkende is en apart woont, is dat zij niet langer kinderbijslag ontvangt, de rangorde in geval van andere kinderen verandert dus geheel aan kinderbijslag vermindert, de belastingvermindering en nutsvoorziening voor kind(eren) ten laste vallen weg, en ook de studietoelage (als die er is) valt wellicht weg als het kind de domicilie verandert.

Voor u dit doet, kan u dan ook best uw ex contacteren met de vraag hoe en in hoeverre zij bijdraagt in het onderhoud van jullie dochter, en of zij daartoe de alimentatieregeling doorstort of de onderhouds- en studiekosten van de dochter mee betaalt. Let wel, het vonnis verplicht haar in dit geval nergens toe, want u bent de betalingsplichtige en zij de ontvanger.
Indien overleg mogelijk is, stel ik voor dat u eerst samen een regeling uitwerkt die voor beide ouders aanvaardbaar is, en dit laat bekrachtigen.
Dit is in ieders voordeel:
- Bij onenigheid kan u of de moeder naar de nieuwe overeenkomst verwijzen, en niet langer naar het oude vonnis.
- Als beide ouders samen beslissen om elk een onderhoudsbijdrage te storten, kunnen zij elk bij de fiscus in aanmerking komen voor belastingvermindering. Immers, als uw dochter haar domicilie heeft verandert, vallen de bestaande financiële voordelen van de ouder(s) weg.
Dit laatste argument kan tegenpartij helpen te overtuigen; zo toont u ook aan dat u niet ter kwader trouw handelt en dat het net in haar voordeel speelt.

Zolang dit niet is gebeurd, blijft het oude vonnis van kracht voor wat betreft de onderhoudsbijdrage tot de dochter haar studies heeft beëindigd en voortaan in haar eigen onderhoud kan voorzien.
Als u dochter besluit te huwen of wettelijk samen te wonen met haar werkende partner, vervalt uw onderhoudsplicht, tenzij het inkomen van de partner ontoereikend zou blijken.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 12 apr 2017 16:30

Daarom mijn voorstel voor de 2 aparte aangetekende brieven. Als de dochter zélf duidelijk maakt aan de moeder (per AS) dat de alimentatie op haar aanvragen rechtstreeks aan haar gestort wordt, is er een duidelijk bewijs dat de gelden wel voor haar studies en onderhoud gestort en gebruikt worden. En is het duidelijk dat deze beslissing van de meerderjarige dochter zélf komt. Er is immers onderhoudsplicht totdat de meerderjarige zelf in zijn/haar onderhoud kan voorzien, dus is er een vonnis dat de wijze van financiering tussen de onderhoudsplichtige ouders regelt. Maar vanaf de meerderjarigheid komt er een derde persoon in de situatie. Een meerderjarige die handelsbekwaam is. Een belangrijke vraag is ook: stort de moeder reeds de eigen middelen die ze normaal voor het onderhoud van de dochter aanwend ook aan de dochter of betaalt ze totaal niets. Als ze momenteel niets betaalt om in het onderhoud te voorzien, staat ze erg zwak om de vader ook nog eens in gebreke te laten stellen. De dochter zou aan de moeder kunnen laten weten dat ze haar domicilie ook bij de vader kan laten plaatsen, dat mag ze kiezen omdat ze meerderjarig is. En dat zal fiscaal minder aantrekkelijk zijn voor de moeder. Genoeg factoren die maken dat de moeder niet zo vlug de nieuwe situatie zal aanvechten, omdat ze er zelf slechter van kan worden.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#6 , 12 apr 2017 16:54

Vooreerst: Eylis en Jabbe grote dank voor jullie constructieve bijdragen!

Het is idd best dat de dochter (= meerderjarig en studeert) zelf aangeeft dat ze verhuisd is en wenst dat onderhoudsgeld (en kindergeld) bij haar toekomt. Dit zal ingaan tegen het nu bestaande vonnis! Hierin is bepaald dat alles via de moeder gaat. De dochter schrijft best een AS waarin ze dit mededeelt! Daarna kan ikzelf een AS schrijven.

Momenteel betaalt de moeder niets aan de dochter! De moeder ontvangt kindergeld en onderhoudsgeld van mij voor de dochter, dus feitelijk incasseren van het geld maar betaalt de dochter niets. -> de moeder staat zwak!

Probleem belastingen voor de moeder: indien domicilie wegvalt, minder personen ten laste maar meer aftrok inzake onderhoudsgeld (feitelijk evenwichtig)

Probleem kindergeld: rangorde veranderd al dan niet? nog te onderzoeken!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 12 apr 2017 16:59

je kan best aan de moeder een seintje geven dat ze zich terdege informeert bij een neutrale (niet-betrokken deskundige) over het feit dat ze momenteel àl het kindergeld en de alimentatie incasseert zonder de studies van de dochter op welke wijze ook te financieren. Daarvoor kan ze een veroordeling oplopen (gezinsverlating, misbruik alimentatiegelden...) en dat wens je haar niet toe :-)

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#8 , 13 apr 2017 10:03

Ik keek het vonnis nog eens na en er staat:
Veroordeelt mij tot betaling van een onderhoudsbijdrage ten behoeve van de kinderen van 300,00 euro per maand per kind voor X en Y en
van 200,00 euro per maand voor Z, bedrag dat tevens zal verhoogd worden tot 300 euro per maand vanaf de maand september van het schooljaar dat Z haar hogere studies zal aanvatten.
Bepaalt dat de kinderbijslag en andere sociale voordelen m.b.t. de kinderen toekomen aan de moeder. Bepaalt dat elk van de partijen voor de helft instaat voor de hierboven omschreven buitengewone kosten, en dit - behoudens dringende medische kosten - na voorafgaand overleg tussen de partijen, deze helft opeisbaar zijnde binnen de 14 dagen na voorlegging van het stavingstuk van de betreffende kost (en na voorafgaande verrekening . met de ontvangen betaling van mutualiteit, hospitalisatieverzekeraar of studiebeurs).

Als ik dit nalees staat er niet in dat ik onderhoudsgeld moet betalen de moeder, dat het kindergeld aan de moeder is toegewezen en dat we beide verantwoordelijk zijn voor de bijkomende kosten.

Dus concludeer ik dat ik het onderhoudsgeld aan de kinderen kan betalen zonder via de moeder te moeten passeren, of interpreteer ik dat verkeerd? Als ik het onderhoudsgeld en de buitengewone onkosten rechtstreeks regel met de kinderen en ik kan dat aantonen is er volgens mij geen probleem. Alleen het kindergeld en de sociale voordelen komt toe aan de moeder, waarvoor mijn dochter dit gaat moeten vragen aan de moeder.

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 13 apr 2017 12:43

Wellicht is de rechter vertrokken van het feit dat de minderjarige kinderen nog niet over een eigen zichtrekening beschikten op moment van de uitspraak en dat het geld wordt gestort aan diegene die ze werkelijk opvoedt, in dit geval de moeder. Bij betwisting na al die tijd zou de tegenpartij kunnen aantonen dat u ook in die zin die feitelijke situatie hebt gevolgd, en er dus geen redden is om daarvan af te wijken:
Art. 1239 B.W. bepaalt immers: “De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”
Wat betreft uw dochter:
Als de jongere (vanaf 16 jaar) zijn domicilie onmiddellijk aanpast bij de gemeente, dan ontvangt het bevoegde kinderbijslagfonds automatisch een bericht van de wijziging. Meer hoef je niet te doen want het kinderbijslagfonds zal op basis van de adreswijziging aan de jongere betalen vanaf de maand die volgt op de verandering. Ook wijzigingen in de burgerlijke stand (huwelijk, geboorte,…) maakt de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid rechtstreeks over aan het gepaste kinderbijslagfonds. Dit laatste doet dan de nodige aanpassingen.

De jongere deelt best meteen zijn bankrekeningnummer mee aan zijn kinderbijslagfonds. Een storting op een bankrekening is snel en veilig. Anders ontvangt hij een circulaire cheque
Ik vermoed uit de antwoorden dat zij haar hoofdverblijfplaats niet op haar nieuwe adres heeft gevestigd, dan is het normaal dat de moeder dit nog steeds ontvangt. Dochter kan twee dingen doen: de vraag stellen aan moeder om door te storten of zich domiciliëren.

Normaal gebeurt het vastleggen van de onderhoudsbijdrage op basis van objectieve criteria waarbij de inkomens van beide ouders worden vergeleken en in functie van de verblijfstijd van de kinderen bij elk of 1 van de ouders.
Vader wordt veroordeeld tot het betalen van onderhoudsgeld aan de kinderen, dan is de logica dat moeder die gelden ontvangt als het kind minderjarig is; zij dient dit onderhoudsgeld voor het kind aan te wenden zolang zij instaat voor het fysiek onderhoud van de kinderen en zolang het kind bij moeder inwoont, zelfs bij meerderjarigheid.
Vader kan de betaalde onderhoudsgelden echter fiscaal in rekening brengen; moeder kan dat echter niet, want de gelden zijn bedoeld voor het kind.
Daarom ook dat de maandelijkse storting minstens als mededeling zou moeten hebben: "Onderhoudsbijdrage voor Z"
Voor (of Door) het kind Z dient dus jaarlijks een aparte fiscale aangifte te worden ingediend. In de praktijk gebeurt dit zelden.

Als het kind beslist elders te gaan wonen, dan is het normaal dat het onderhoudsgeld aan het kind zelf wordt betaald.
Idealiter zou de nieuwe situatie er toe moeten leiden dat de inkomens van de ouders opnieuw worden vergeleken in functie van het verblijf van het kind, voor wie de kosten in studie en onderhoud nu anders liggen. De ouders kunnen daarom overeenkomen (en laten acteren) om elk in verhouding tot hun inkomen een vast maandelijks bedrag te storten op de rekening van hun kind. (Een deel van die bijdrage kan ook in natura gebeuren, bvb moeder doet altijd de was, zorgt mee voor de administratie, eten, verzorging bij ziekte, enz...)

Voor wat betreft de sociale voordelen waar de moeder nu van geniet: die zullen niet aan uw dochter toekomen, gezien de sociale voordelen enkel betrekking hebben op de gezinssamenstelling van de moeder: bvb. belastingvermindering onroerende voorheffing, voordelen openbaar vervoer bij derde kind, ....

We hebben nu wel geantwoord op de situatie met uw oudste uitgeweken dochter.
Uw laatste antwoord lijkt te suggereren om dit toe te passen voor alle kinderen toe te passen.
Dat lijkt mij een brug te ver en ik vrees dat u dan ook geen vergelijk zult vinden bij uw ex en uiteindelijk ook niet i.v.m. uw oudste dochter.

Tenslotte zal de hele situatie ook emotioneel geladen zijn voor de moeder die misschien nog tijd nodig heeft om hiermee om te gaan.

Wat men ook doet, communicatie moet er zeker zijn, zelfs al wil je liever geen contact of buiten om gaan. Het is de enige juiste manier om de zaken correct te laten verlopen anders loopt het opnieuw verkeerd.
Dus is wat Eylis eerder heeft aangeraden de beste manier om later geen andere problemen te hebben.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 13 apr 2017 17:07

Jabbe,
Uw laatste antwoord lijkt te suggereren om dit toe te passen voor alle kinderen toe te passen: ga het alleen toepassen op oudste dochter, de andere kinderen wonen verder bij de moeder en krijgen onderhoudsgeld zoals voorheen.

Betreffende communicatie: moet zeker gebeuren zowel door mijzelf als door de dochter!

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#11 , 27 apr 2017 14:07

De communicatie is gebeurd, naar mij geen reactie maar wel naar de dochter toe.
Mama beweert dat onderhoudsgeld moet bij haar blijven toekomen gezien domicilie niet is verzet.
Mama vindt dat ze niets hoeft te betalen inzake onderhoudsgeld aan de dochter gezien het haar beslissing is om weg te gaan. (de mama heeft ze wel buiten gepest ...)

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 27 apr 2017 17:16

Mogen wij hieruit concluderen dat dochter niets ontvangt van de moeder? Nochtans dient het net voor de dochter's onkosten, niet voor de moeder's onkosten. Is het dan haar vriend die haar onderhoudt?
Dan ligt de bal in het kamp van de dochter, denk ik.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#13 , 28 apr 2017 10:12

Jabbe, Inderdaad: de mama betaalt niets aan de dochter, dit is een zaak tussen dochter en de mama, de bal ligt in het kamp van de dochter, dat is duidelijk. De dochter wordt onderhouden door haar vriend.

Voor mezelf: de mama blijft de alimentatie die ik maandelijks betaal opeisen aan mij ondanks dat de dochter er niet meer woont! Maar dit zal ik niet doen, want dit is een onredelijke vraag. Het geld is voor de dochter en niet voor de mama, dus lijkt het me logisch aan de dochter te geven.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 28 apr 2017 10:37

Officieel woont de dochter bij de moeder, dus is het vonnis van toepassing. Elke afwijking kan door tegenpartij worden aangegrepen om de andere partij in het ongelijk te stellen, zelfs al is de feitelijke situatie al een tijd anders. Er is ook zoeites als bewijslast in geval van conflicten.
Uw dochter kan zich beter eerst elders domiciliëren; tenslotte is zij meerderjarig en bepaalt ze voortaan zelf waar ze gaat en staat.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#15 , 28 apr 2017 10:48

Het vonnis is idd van toepassing en daar staat in dat ik alimentatie moet betalen, zal ik ook doen.

Maar daar NIET in dat dat MOET betalen aan de mama ...

Ik keek het vonnis nog eens na en er staat:
Veroordeelt mij tot betaling van een onderhoudsbijdrage ten behoeve van de kinderen van 300,00 euro per maand per kind voor X en Y en
van 200,00 euro per maand voor Z, bedrag dat tevens zal verhoogd worden tot 300 euro per maand vanaf de maand september van het schooljaar dat Z haar hogere studies zal aanvatten.
Bepaalt dat de kinderbijslag en andere sociale voordelen m.b.t. de kinderen toekomen aan de moeder. Bepaalt dat elk van de partijen voor de helft instaat voor de hierboven omschreven buitengewone kosten, en dit - behoudens dringende medische kosten - na voorafgaand overleg tussen de partijen, deze helft opeisbaar zijnde binnen de 14 dagen na voorlegging van het stavingstuk van de betreffende kost (en na voorafgaande verrekening . met de ontvangen betaling van mutualiteit, hospitalisatieverzekeraar of studiebeurs).

Terug naar “Echtscheiding”