Uit onverdeeldheid treden

T-Rex
Topic Starter
Berichten: 3

Uit onverdeeldheid treden

#1 , 11 apr 2017 19:56

Ik had een vraag, niet voor mezelf maar een nauw familielid is betrokken partij. Bij scheiding werd overeengekomen om 5 jaar in onverdeeldheid te blijven voor wat betreft de onroerende goederen. Het familielid, ik zal hem F. noemen woont nog in het huis. Hieraan zijn eveneens 2 loodsen met de nodige dieren en 3 weiden verbonden. Intussen is 1 van de weiden, die aan een straat paalt, bouwgrond geworden. Bedoeling is nu dat het geheel geschat en verdeelt wordt. F. is tevens gehandicapt (door omstandigheden onderbeen verloren). Hij zou graag het woonhuis overnemen, maar daar wringt nu eigenlijk het schoentje. De waarde van het huis is een stuk hoger dan de weilanden met bouwgrond tesamen. F. dacht eerst om deze te verkopen om zodoende het huis met stallingen te kunnen behouden. Aangezien dit niet mogelijk is, dient het huis ook te worden verkocht of er zou een geldschieter moeten zijn. Als ik het goed heb bestaat er zoiets in Nederland dat men geld kan lenen en het huis in onderpand geven! Bestaat dit ook in België? of zijn er nog andere mogelijkheden om toch het huis te kunnen behouden? De ex van F. haalt tevens het onderst uit de kan zoals 5 jaar geleden was het stuk weide nog geen bouwgrond maar nu wel. 5 jaar geleden stelde ze een veel lager bedrag voor. Nu ze weet dat het bouwgrond is verandert gans de situatie. Moet er gewerkt worden aan de huidige situatie qua prijzen en evolutie of kan de vroegere situatie bij aanvang van de scheiding in aanmerking genomen worden...
Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden of suggesties

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding