Haar knippen kinderen - wie beslist ?

eylis
Berichten: 8840

Re: Haar knippen kinderen - wie beslist ?

#16 , 11 apr 2017 15:24

even een hardnekkig en fout termgebruik uit de wereld helpen (die maakt dat mensen blijven denken dat verblijf hetzelfde betekent als de kinderen opvoeden ) : co-ouderschap is NIET hetzelfde als verblijfsco-ouderschap.... co-ouderschap heeft iedereen bij wet: namelijk het samen uitvoeren van het ouderlijk gezag over de kinderen. Zélfs bij een 80/20 verblijfsregeling nemen de ouders samen de beslissingen mbt de opvoeding van de kinderen. Ik zou poster wel aanraden heel alert te zijn op mogelijke situaties dat de vader in dronken staat de kinderen ontvangt. Want dàt zijn ernstige feiten die een gevaar voor de kinderen kunnen betekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 apr 2017 16:15

co-ouderschap heeft iedereen bij wet: namelijk het samen uitvoeren van het ouderlijk gezag over de kinderen.
Maar net dit lijkt fout te gaan bij de topic starter: vader en moeder komen er niet uit wat bepaalde zaken ivm de kinderen betreft. Absurd, maar in zo'n geval zal het de rechtbank zijn die moet beslissen: als de vader zegt "Haar moet kort" en de moeder "Haar moet lang", en ze komen echt niet tot een besluit, dan moeten ze het maar voor de rechtbank uitvechten. Jammer maar helaas...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#18 , 11 apr 2017 17:26

tom, het probleem zit veel dieper dan dat. Moeder zou best nagaan of het drankprobleem van de vader zich ook stelt tijdens het verblijf van de kinderen bij hem. In dat geval moeten er andere en veel drastischer maatregelen genomen worden dan enkel een zaak over beslissingsrecht ivm routinezaken. Voor zover ik de post kan lezen, vermoed ik dat de vader dat haarknippen in een impulsieve vlaag liet doen waaraan dat drankprobleem wel eens aan de basis zou kunnen liggen. Daarom raad ik de mamma aan om zorgvuldig na te gaan of er in dat kader nog rare zaken boven water komen. Want dat kan gewoon gevaarlijk zijn voor de kinderen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 apr 2017 09:29

Het probleem van de vader zal zeker en vast aan bod gekomen zijn om de verblijfsregeling te bepalen (topic starter geeft dit min of meer ook aan). Concrete vraag ging hier over het haar knippen... Ik zou hier momenteel niet meer achter zoeken dan dat de vader gewoon zijn zin gedaan heeft wat het haar van de kinderen betreft. Daar conclusies uit trekken als zou de vader tot "ergere" dingen in staat zijn, is misschien wat voorbarig (tenzij de topic starter aangeeft dat zij ook met die vrees zit?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#20 , 13 apr 2017 09:41

@Tom, ik trek geen conclusies...ik raad poster aan om goed in de gaten te houden of er in het kader van het drankprobleem nog rare zaken boven het water komen. Het is wel vreemd dat een ouder die zijn kinderen slechts 2 maal op de maand en een deel van de vakanties ziet, out of the blue zomaar hun haar laat knippen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 apr 2017 13:21

@Tom, ik trek geen conclusies...ik raad poster aan om goed in de gaten te houden of er in het kader van het drankprobleem nog rare zaken boven het water komen. Het is wel vreemd dat een ouder die zijn kinderen slechts 2 maal op de maand en een deel van de vakanties ziet, out of the blue zomaar hun haar laat knippen....
Er zijn nochtans nog van dit soort topics geweest hier op het forum: vader vind het te lastig om het lange haar van de dochter te vlechten / kammen / op een staart te doen, en laat het dan maar knippen... Héél erg "vreemd" is dit op zich niet. Dat het in overleg met de andere ouder moet gebeuren, daar ben ik het volledig mee eens, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#22 , 13 apr 2017 14:19

@tom, inderdeed zo'n "staartgeval" is er geweest: maar dat ging toch wel een een gelijk verdeelde verblijfsregeling. Dan is dat lastig voor de papa om elke ochtend kapster te spelen :-)

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 apr 2017 22:51

Er zijn nochtans nog van dit soort topics geweest hier op het forum: vader vind het te lastig om het lange haar van de dochter te vlechten / kammen / op een staart te doen, en laat het dan maar knippen... Héél erg "vreemd" is dit op zich niet. Dat het in overleg met de andere ouder moet gebeuren, daar ben ik het volledig mee eens, uiteraard...
Sorry dat ik dit topic kaap maar heeft iemand nog de link naar dát topic?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 18 apr 2017 09:29

Zoek even op "haarsnid kind" ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”