ex partner probeert huis te verkopen zonder juridish akkoord

dafke1305
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ex partner probeert huis te verkopen zonder juridish akkoord

#1 , 23 mar 2017 00:36

ik stel deze vraag voor een vriendin van me

het volgende doet zich voor, vriendin en haar man gaan uit elkaar ,haar man woont ergens anders maar weigert zijn adres te wijzigen .

Het huis is een eigendom uit het huwelijk waar noch geen enkele overeenkomst van is opgesteld op papier noch mondeling. Toch probeert haar ex het huis reeds te verkopen via een online immo site. Nu is zij aangeschreven door zijn advocaat per mail waarin vermeld staat dat zij niet het recht heeft het slot van haar slaapkamer te vervangen (waardoor ze toch een beetje privacy kan behouden) en een reserve sleutel moet afgeven aan haar ex partner. Tevens beweert zijn advocaat dat zij komende zaterdag verplicht is de toegang te verlenen aan 6 potentiële kopers.

Nu is mijn vraag kan dit zomaar en zo niet wat zijn de maatregelen die zij kan treffen. voor zover ik weet zal geen enkele notaris dit huis beschrijven zonder de nodige documenten van overeenkomst tussen de partijen.

graag had ik hier wat info en of hulp bij gekregen

mvg
david

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 23 mar 2017 10:09

Uw vriendin moet uiteraard niets. Hoe wil haar ex het huis verkopen als ze haar handtekening weigert?
Dit kan hem flink in de problemen brengen t.o.v. de koper.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 mar 2017 12:20

Indien de man er niet meer woont, kan men zijn domicilie door de gemeente ambtshalve laten schrappen. Dan heeft hij geen recht meer om de woning te betreden en kan uw vriendin zelfs het slot van de buitendeuren veranderen.
Verkoop kan enkel maar met beider toesteming

Reclame

Amiga
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2017 06:26

Oh jee... Ik zou alvast zeggen neem een advocaat. Ik weet niet of het nog bestaat een 'uithuiszetting'? Zolang dit er niet is, mag ze géén ander slot steken.
Gezien de man daar al niet meer woont, is de tip hierboven laten schrappen al zeker een aanrader. Als je vriendin wil blijven, betaalt ze ook best de lening verder!
Als zij niét wil verkopen, kan hij daar NIKS aan doen.
Een vriendin van mij huurt al tien jaar elders, omdat ze haar ex niet uit het gezamenlijk gebouwde huis krijgt....
Het huis moet geschat worden door een notaris en dat duurt dus al tien jaar... Ondertussen staat de vriendin op de 'zwarte' lijst, omdat ze niet meer betaald voor de lening (terecht) en hij wel?
Ik hoop dat jouw vriendin zich sterk maakt, dat zoiets héél lang kan duren...
Heb respect voor elkaar als ex-partners, stem toe in de verkoop of koop zelf in. Als je elkaar lief had tijdens de relatie, moet je na de relatie niet met getrokken messen elkaar het leven zuur maken erna. Daar wordt niemand beter van.
Succes

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 mar 2017 10:06

“Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren...Art.1430.De ontbinding van het stelsel heeft vereffening en verdeling ten gevolge. Vooraf wordt voor elke echtgenoot een rekening opgemaakt van de vergoedingen tussen het gemeenschappelijk vermogen en zijn eigen vermogen. Vervolgens wordt overgegaan tot de verrekening van de lasten en de verdeling van de netto-baten. De bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek betreffende de verdeling en veiling en die van het Burgerlijk Wetboek betreffende de verdeling van nalatenschappen zijn van overeenkomstige toepassing.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het huis is een eigendom uit het huwelijk’ en is dus gemeenschappelijk vermogen, dat door één echtgenoot niet kan verkocht worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8840

#6 , 24 mar 2017 18:49

de advocaat van de ex in dit verhaal weet blijkbaar niet dat de mede-eigenares niet wil verkopen. Dat vind ik eigenaardig.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 24 mar 2017 23:54

Advocaten schrijven op wat hun cliënt hen komt te vertellen.

Spijtig dat het vrijdag is ....anders direct naar gemeente en aangeven dat de man de woning verlaten heeft. Maar u kan mogelijk morgen al wel terecht bij uw wijkinspecteur en daar al aangifte doen dat de ex niet meer bij u woont. Wijkinspecteur kan dan een eerste controle uitvoeren .. let wel in een aantal politiezones dient politie te wachten tot opdracht van dienst bevolking gemeente.
U dient niet te weten waar uw ex werkelijk verblijft want anders moet daar eerst een onderzoek gebeuren en duurt het nog langer.
Van het ogenblik dat de ex partner als voorstel AACB voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal besluit
Gezien hij er niet meer woont is het ook zijn woning niet meer.

Ongeacht wat @ Amiga #4 schrijft mag ze zelfs een ander slot steken - natuurlijk mag de man dat ook.
Maar een schuif op voordeur en garage kan alleszins al de toegang tot de woning belemmeren als ze thuis is. Maar is die dat best nadat u de gemeente hebt in kennis gesteld dat ex weg is naar een haar onbekend adres.

Dat de ex er dan maar de politie bijhaalt .... als hij AACB staat in het systeem.

Verder is nog van belang of vriendin gehuwd was wettig samenwoonde of feitelijk.

Het feit dat me eigenaar is van een huis wil nog niet zeggen dat men bewoner is en er zomaar binnen mag.

Wat de bezoeken betreft ...gezien zij geen toelating als mede-eigenaar heeft gegeven hoeft ze dus niemand binnen te laten.
Als het een immo-kantoor betreft kan ze na voorgaande maatregelen deze ook in kennis stellen dat ze mede-eigenaar is en geen opdracht heeft gegeven aan hen ... en wat haar betreft de opdracht dan ook onbestaand is.

Ook voor zorgen dat zoveel mogelijk originele papieren over alles en nog wat best gekopieerd worden en de originele ergens anders veilig worden bewaard. Ook wat autosleutels en alarmnummers en zo betreft codes best wijzigen.

Niet vergeten volmachten op rekeningen in te trekken en gemene rekeningen op te zeggen.

warpozio
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mar 2017 20:42

anders direct naar gemeente en aangeven dat de man de woning verlaten heeft. Maar u kan mogelijk morgen al wel terecht bij uw wijkinspecteur en daar al aangifte doen dat de ex niet meer bij u woont. Wijkinspecteur kan dan een eerste controle uitvoeren .. let wel in een aantal politiezones dient politie te wachten tot opdracht van dienst bevolking gemeente.
Wat heeft dit specifiek voor gevolg? Je krijgt een papiertje dat je ex er niet meer woont. Wat is daar het nut van?
Eerste controle zie ik ook. Hoeveel controles volgen er nog?

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 27 mar 2017 21:02

Om iemand afgeschreven te krijgen moeten de procedures correct gevolgd worden.
Het kan dat één controle volstaat (wanneer het meer dan duidelijk is) maar normaal zal men er drie doen op verschillende dagen en tijdstippen.
Dan zijn er twee gevolgen
- een administratieve akte voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit ... in sommige gemeenten duurt het dan nog maanden voor het college een beslissing neemt ... kan alweer naargelang de feiten hééél kort één week tot een jaar....
- een PV lastens betrokkene wegens inbreuk bevolking en dat heeft ineens gevolgen - hier staat een correctionele straf op met als gevolg dat betrokkene zal gesignaleerd worden in de Algemene Nationale Gegevensbank.
Gevolgen hij heeft geen geldig adres meer en zijn boeten dienen direct betaald te worden. Mocht er eentje 'in de vlucht' genoteerd zijn of een flitsboete ... gewoon terugsturen met adres onbekend. Wat u trouwens ook doet met alle officiële post.
Ook de SIS registratie op de eID zal na enkele maanden niet meer werken.
Van het ogenblik voorstel ambtelijke schrapping dient u hem niet meer binnen te laten ... want hij woont er niet meer.

Aan hem dat te bewijzen.

Het is pas daarna dat u het mogelijk adres waar hij mogelijk zou verblijven best doorgeeft.

Terug naar “Echtscheiding”