Aansprakelijk voor hypothecaire schuld?

Leen34
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijk voor hypothecaire schuld?

#1 , 21 mar 2017 15:05

Hallo allemaal,

Mijn man en ik gaan scheiden maar ons probleem is het huis verdeeld te krijgen! Mijn man had het huis al en in ons huwelijkscontract staat dus ook dat hij 2/3 van het huis krijgt nu is 1/3 in de gemeenschap gegooid alsook de hypotheek van vele duizenden euro's die hij wel alleen heeft getekend voor het huwelijk. Moet ik nu mee opdraaien voor die hypothecaire schuld of niet? (Daar hij er alleen voor tekende) 1/3 van het huis zou gemeenschappelijk afbetaald worden.. heb ik nog recht op een deel van dat huis?

Gr. Leen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2017 15:46

Hallo allemaal,

Mijn man en ik gaan scheiden maar ons probleem is het huis verdeeld te krijgen! Mijn man had het huis al en in ons huwelijkscontract staat dus ook dat hij 2/3 van het huis krijgt nu is 1/3 in de gemeenschap gegooid alsook de hypotheek van vele duizenden euro's die hij wel alleen heeft getekend voor het huwelijk. Moet ik nu mee opdraaien voor die hypothecaire schuld of niet? (Daar hij er alleen voor tekende) 1/3 van het huis zou gemeenschappelijk afbetaald worden.. heb ik nog recht op een deel van dat huis?

Gr. Leen
Als jij één derde van het huis krijgt, lijkt het me logisch dat je ook één derde van de hypothecaire lening afbetaalt. Wat je kan doen is de woning verkopen en met die opbrengst de lening afbetalen (en als er eventueel over is, dit verdelen onder u en uw man). Hiermee moet uw man wel akkoord gaan, maar als hij dit niet wenst en jij wel, zal een rechter hier uitspraak over moeten doen. Niemand kan gedwongen worden "in onverdeeldheid" te blijven (dus met andere woorden: niemand mag gedwongen worden samen met iemand anders eigenaar van een woning te zijn). Een rechter zal in zo'n geval bijvoorbeeld de openbare verkoop van de woning bekijken...

Een andere optie is dat je je laat uitkomen door uw man: dus dat hij uw deel overkoopt en dan ook de volledige afbetaling van de lening voor zijn rekening neemt. (Andersom kan natuurlijk ook, dat jij hem uitkoopt. Alles hangt natuurlijk af van wat financieel haalbaar is.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 21 mar 2017 19:48

Normaal wordt een hypothecaire lening afbetaald door diegene die ze heeft afgesloten.
Bank zal dus niet naar de andere partij gaan.
Zolang de gemeenschap het 1/3 betaald want dat is wel afgesproken tussen partijen en blijkbaar ook op papier gezet.
Voor de rest zie boven.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2017 09:40

Inderdaad. De bank zal zich niet rechtstreeks tot de topic starter wenden, maar er kan wel een overeenkomst zijn tussen topic starter en haar (ex-)man, dat de topic starter voor één derde bijdraagt aan de afbetaling van de lening. In dat geval kan de (ex-)man zich wenden tot de topic starter voor haar deel van de lening.

Misschien moet de topic starter ons even laten weten hoe dit in praktijk op papier gezet is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”