Toeslag kinderbijslag éénoudergezin delen?

Mirakelanda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Toeslag kinderbijslag éénoudergezin delen?

#1 , 20 mar 2017 11:11

Ik heb onlangs een toeslag aangevraagd met terugwerkende kracht omdat ik een éénoudergezin was en heb deze toeslag ook toegekend gekregen.
Nu vraag ik me af of ik deze toeslag moet delen want als mijn ex deze had aangevraagd (werkend met gezin) had hij deze zeker niet gekregen.
Daar ik diegene ben met minimum inkomen, werkeloos en alleenstaande ouder kan ik dat extra's wel goed gebruiken. Maar omdat het op de gezamenlijke rekening is gestort kan ik het er niet meer afhalen zonder te verantwoorden.

Wie kan me hier een antwoord op geven of in adviseren?

Met vriendelijke groeten Miranda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 20 mar 2017 21:41

Kinderbijslag is er ten gunste van de opvoeding van het kind. Het is dus niet voor u of voor hem. Hij hoeft dus niet te delen. Het zal wel opgaan aan de uitzonderlijke kosten dewelke u inderdaad in mindering zal brengen van uw en zijn extra bijdrage.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Amiga
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2017 16:42

Hej Miranda, ik heb hetzelfde meegemaakt... Ik heb de dienst kinderbijslag gebeld, en zij vertelden mij dat de kinderbijslag mééstal gestort wordt aan de mama, omdat die (hélaas!) meestal het kleinste inkomen heeft.
Tenzij anders gespecifieerd tussen jullie kan je dus gerust die toeslag laten storten op jouw rekening.
In mijn geval stort ik de effectieve kinderbijslag door naar een kindrekening, gezien dit zo in een vonnis is opgenomen.
Maar de toeslag hou ik, want die is gebonden aan mijn inkomen.

Voor ik de maatregel verkreeg, heb ik de papa een mail gestuurd met de vraag een gelijkaardig bedrag te storten maandelijks ten gunste van ons kind. Ik heb vier maand gewacht zonder enige reactie, en heb toen de toeslag afgehaald.
Mijn advokaat was het hier helemaal mee eens.

Succes Amiga

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”