hoelang in tijd terug voor buitengewone kosten

kadee
Topic Starter
Berichten: 41

hoelang in tijd terug voor buitengewone kosten

#1 , 19 mar 2017 11:14

als iemand me hiermee kan helpen
hoelang kan m'n teruggaan in te tijd om buitengewone kosten te eisen ,
dit is vermeld in m'n vonnis

zegt dat partijen elk voor de helft zullen instaan in de hierna op limitatieve wijze bepaalde buitengewone en uitzonderlijke kosten
van de kinderen , ten laste voor diegene die de onkost heeft gedragen om er de terugbetaling voor de helft van op te eisen van de andere partij
op eenvoudig vertoon van de uitbetaalde facturen


krijg namelijk elk jaar een som van ong. ineens 1800€ te betalen , fakturen dateren soms van meer dan 8 maand terug (kan ik ook niet meer inbrengen) had dit namelijk liever verspreid gedaan , bijvoorbeeld om de 3 maand , in m'n vonnis staat geen periode vermeld , is hier een wettelijke tijd op of moet dit "weeral" via advocaat ,
wil betalen ,hier gaat het niet over , zit namelijk in een heel andere financiele situatie om zulke sommen ineens te betalen , daarmee dat ik dit niet via advocaat wil regelen , zit financieel aan de grond maar heb wel m'n eigen woning.

heb al een paar keer dit schriftelijk aangehaald maar krijg steeds als antwoord "trek uw plan"

hier een overzicht

mijn inkomen:
allenstaand
1600€ per m
-260€ alimentatie


ex inkomen:
gehuwd
2200€ per m (in 2009)
+260€ alimentatie
+???€ kindergeld
+???€ premie kinderen

alvast bedankt ,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 mar 2017 12:10

Meldt per AS aan de andere ouder dat de wet voorschrijft dat voor elke buitengewone kost vooraf overleg of communicatie moet gebeuren. Het spreekt vanzelf dat dit niet kan voor een spoedopname in het ziekenhuis. Maar je hebt het recht vooraf minstens op de hoogte gebracht te worden van een aankomende kost. Laat ook weten dat aankopen zoals brillen, computers, sportuitrustingen waar prijsklasseverschillen in bestaan, u gerust de helft van een middenklasse product mag terugbetalen als er géén overleg vooraf is geweest. Zelfs bij de aankoop van een nieuwe computer kan u de helft van een gereviseerde tweedehands model terugbetalen als hierover géén overleg is geweest, laat staan dat u vooraf verwittigd bent dat die aankoop er aankwam. Meldt aan de andere andere ouder dat ze zich best informeert over deze algemene regel mbt de buitengewone kosten bij een neutrale niet-betrokken deskundige zoals een wetswinkel. Meldt haar dat u de facturen zal nakijken en gezien er vooraf geen overleg is geweest, van de vorige facturen de helft van de kostprijs van middenklasse producten zal terugbetalen.
Meldt ook dat u een maandelijks overzicht wenst van de aankopen die er aankomen én een maandelijkse afrekening van de kosten die gedaan zijn. Wellicht zal haar houding snel veranderen. Discussier hierover niet, de andere ouder kan deze informatie bij een deskundige natrekken.

kadee
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 23 mar 2017 17:59

Bedankt voor je reactie , wist niets van het overleg dat eerst moest gebeuren ,ook niets van de prijsklassen

Reclame

Amiga
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2017 06:17

Ik denk niet dat daar een termijn op staat, in mijn vonnis staat ook dergelijks niet vermeld. Als jij kan aantonen dat die nodige zaken waren voor het kind is daarmee de kous af.
Natuurlijk als de andere ouder daar niet correct in is sta je nergens... Je kan wel teruggaan naar een advocaat maar dat is ook hun broodwinning niet?
Ik zit helaas in 't zelfde schuitje... Kijk je niet zuur op wat je ex verdient (mijne verdient meer dan dubbel), maar kijk naar hoe je zelf gelukkig bent of probeert te worden. Vraag om een afbetaling, of koop dure zaken op afbetaling.
Bij ziekenhuizen en de meeste leveranciers is dit zeker mogelijk. Bij krefel bvb kan je een gratis afbetaling vragen vanaf uitgaven min 500 euro.
't is effe moeilijk, maar 't komt goed, geloof in je zelf. Je kan uiteraard ook bij een bank gaan lenen, maar die % zijn veel te hoog, en je moet direct hoge bedragen nemen.
Alléénstaand zijn is niet makkelijk, maar ik ben 't ondertussen al 11 jaar, en ik trek mijn plan. Succes!

eylis
Berichten: 8840

#5 , 26 mar 2017 08:36

even een uitleg mbt tot de formulering: als het vonnis enkel meldt: "voor de helft bijdragen in de biezondere kosten" impliceert dat enkele voorwaarden. Als er immers zou staan: "de helft betalen van elke factuur van een biezonder kost die de andere ouder voorlegt": dan is het duidelijk. Dan weet je niet waar je voor betaalt. Het kan gelijk wat zijn. Maar in geval er staat "voor de helft bijdragen in "de biezondere kosten" moet er dus eerst gedefinieerd worden hoeveel elke biezondere kost bedraagt. Er staat immers niet in het vonnis dat de andere ouder dat zomaar mag bepalen. Ook niet dat de ene ouder het kan beslissen. Ze moeten het dus samen beslissen. En dat gebeurt vooraf. Als ze er samen niet uitgeraken: ene ouder wil een modieuze designerbril, de andere ouder een ziekenkasbrilletje: dan is een middenklassebril een objectieve oplossing. Want de nood aan een bril is gefinancierd. Daarom moet er overleg vooraf zijn.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 26 mar 2017 22:37

U hebt tenslotte co-ouderschap wat sedert 1996 de standaard is.
Dus afspraken steeds voor een beslissing. Zowel over school - hobby of medische kosten of in het vonnis moet iets anders staan.

Terug naar “Echtscheiding”