Moeder weigert extra bijdrage vader voor meerderjarige inwonend kind. Wat nu?

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Moeder weigert extra bijdrage vader voor meerderjarige inwonend kind. Wat nu?

#1 , 17 mar 2017 14:55

Mijn dochter is meerderjarig geworden en is "ingetrokken" bij haar moeder bij wie ze reeds vanaf de echtscheiding hoofdverblijfplaats heeft.
Co-ouderschapsregeling heeft automatisch opgehouden te bestaan maar de onderhoudsverplichting blijft zolang mijn dochter verdere studies heeft aangevat.
Tot nog toe werden alle extra kosten voor onderhoud, medisch en school gedeeld, waarnaast ik een onderhoudsbijdrage maandelijks aan mijn ex betaald voor mijn kind. Dat laatste blijft doorlopend betaald worden.

Beiden blijven doof voor mijn vraag om informatie te geven over studies maar ook over eventueel te betalen extra kosten.
Niet dat ik met plezier facturen betaal maar omdat ik vrees later voor voldongen feiten te worden geplaatst of dat ik weer via achterklap te horen krijg dat ik niets voor mijn dochter doe, zodat moeder er alleen voor staat. Dat gemanipuleer is trouwens al jaren aan de gang (door beide dames).

Ter info.
Het echtscheidingsvonnis dateert uit 2003 en bevestigt enkel
- de hoofdverblijfplaats van het kind,
- gezamenlijke uitoefening ouderlijk gezag,
- alternerend verblijf (week om week),
- onderhoudsbijdrage met jaarlijkse indexatie,
- volledige kinderbijslag bij de moeder.
Enkel gezinsoverschrijdende kosten werden gedeeld (medische na ziekenkas tussenkomst; schoolkosten; lidgelden jeudgvereniging; ...)

Mijn ex ontvangt:
- kinderbijslag
- studietoelage
- onderhoudsbijdrage

Ik weet echter niet wat er kan gebeuren in dit geval.
Kan mij nu iets ten laste gelegd worden gezien ik letterlijk het vonnis blijf volgen, en gezien tegenpartij mij niet (wil) antwoorden?
Moet ik gewoon afwachten of actie ondernemen?
Wat kan ik beter niet doen?
Dank alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waterproof
Berichten: 225

#2 , 17 mar 2017 22:15

Als je geen rekeningen krijgt, kun je ook niet betalen. Stuur desnoods aangetekende brief zodat je bewijs hebt dat je er naar gevraagd hebt en je niet wilt onttrekken van je plichten

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 mar 2017 08:59

Vraag ook voor de dochter een schoolattest, waaruit blijkt dat ze nog studeert. Vraag dat ieder jaar opnieuw. Zolang je dat attest niet hebt ontvangen moet je niets betalen. Dat zal voorkomen dat dochter al gaat werken, of werkeloosheidsteun trekt, terwijl jij nog steeds een onderhoudsgeld betaald.

Reclame

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#4 , 30 mar 2017 15:45

Er zijn wel meer topics waar het wel of niet vrijwillig betalen aan bod is gekomen.
Meestal komt het erop neer dat de rechter mij in het ongelijk zou kunnen stellen als ik niet betaal wanneer ik geen bewijs van voortgezette studies ontvangen heb. Er is tenslotte een vonnis dat het onderhoudsgeld heeft vastgelegd, en voor zover Ik weet kan enkel de rechter mij ontheffen van die onderhoudsplicht als dat blijkt uit voorgelegde bewijslast.

Het vonnis (Rechtbank Eerste Aanleg in het vroegere BHV) uit 2003 legt trouwens enkel onderhoudsgeld vast, dus lang vóór de Wet van 19 maart 2010 tot bevordering van een objectieve berekening van de door de ouders te betalen onderhoudsbijdragen voor hun kinderen; er is geen vermelding over andere te betalen kosten. De onderhoudsbijdrage werd toen berekend volgens de Renard-methode, rekening houdende met alle inkomsten per ouder en verwachte kosten voor mijn kind.
Tot het laatste secundair werd onderling overeengekomen om de bepaalde kosten gewoon te delen als één van de ouders daarom vroeg; er waren daar nooit problemen mee of discussies over. Ik zou er dus kunnen van uit gaan dat er geen extra kosten zijn die niet gedekt worden door de huidige onderhoudsbijdrage.

Terug naar “Echtscheiding”