fiscaal co ouderschap

mechelen1976
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

fiscaal co ouderschap

#1 , 10 mar 2017 19:55

graag wat advies:

even een situatie schets.;ik ben een papa van 2 kindjes ( 7 en 9 ) ik en de mama gaan uit elkaar ( wettelijk samenwonend opt moment)
Graag - advies daar we verschillen van mening .;beiden willen fiscaal co-ouderschap echter gaat het nu om de kinderen ten laste te nemen. Ik had gedacht om elk 1 kind ten laste te nemen, echter wil zij hier niet van weten en wil zij pertinent de 2 kinderen bij haar ten laste ( ook de domicilie. )
Nu wil ik graag weten waarom zij dit precies zo wil?.;zijn er verborgen weetjes waarvan ik niet op de hoogte ben ..
ik dacht dat fiscaal co-ouderschap wou zeggen dat we beiden dus een bepaald bedrag mogen inbrengen voor de belastingen.. maar een kind ten laste verhoogt je netto inkomen per maand of zie ik dat verkeerd ? tevens als men kinderen ten laste heeft, kan je dan ook niet meer lenen bij een bank en dergelijke ?

graag wat meer info



mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2017 23:07

Per kind ten laste heb je een belastingvrije som. Fiscaal co-ouderschap betekent dat jullie de belastingvrije som delen.
Echter is fiscaal co-ouderschap heel zelden de meest voordelige regeling. Eén van de ouders beide kinderen ten laste en de andere aftrek van betaald onderhoudsgeld is meestal een betere keuze.
Laat het zeker tot in detail berekenen vooraleer je met iets akkoord gaat. Ik stuur je gegevens in PB.

Sofie2017
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2017 15:15

In onze eot staat er dat het kind gehuisvest is bij mijn ex. maar dat we ze beiden fiscaal kunnen aangeven. En dat we dit beiden melden aan de belastingen.
Nu heeft mijn ex de kinderen volledig aangegeven en niet in co ouderschap.
Ik deed dit wel in co ouderschap en heb nu problemen met de belastingen omdat er niet in de eot staat dat ze bij bijde gehuisvest zijn.
Maar er staat wel duidelijk in dat we ze beiden fiscaal kunnen aftrekken.
Ben ik nu de sigaar of heb ik genoeg bewijs met die ene zin?
Mvg

Reclame

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2017 18:12

Maak een afspraak op uw plaatselijk belastingkantoor, en ga met uw gegevens en vonnis naar daar. Zij zullen je duidelijke informeren, en de mogelijkheden uitleggen.
Ik had bij m'n belastingen in het kantoor laten invullen en moest achteraf alsnog met m'n vonnis langsgaan, dit alles zonder problemen en een vriendelijke en duidelijke uitleg.

Sofie2017
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2017 18:31

Belastingen wisten mij al te vertellen dat ze enkel mijn ex zijn belastingsaangifte veranderen als ik kon bewijzen dat ze bij beide gehuisvest zijn. Maar er staat duidelijk in dat we beiden de kinderen fiscaal mogen aftrekken. En dit dan ook beiden moesten melden.
Dus als mijn ex niet wil meewerken werkt de amtenaar ook niet mee!

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 23 nov 2017 14:16

In onze eot staat er dat het kind gehuisvest is bij mijn ex. maar dat we ze beiden fiscaal kunnen aangeven. En dat we dit beiden melden aan de belastingen.
De opsteller van de EOT is geen belastingambtenaar (en dat zal ook de mening zijn van de belastingambtenaar); dat zou handig zijn om u de voor- en nadelen uit te leggen en de juiste bewoordingen op papier te zetten in ieders voordeel.
En wat bedoelt u met "bij beide huisvesten"? Eenzelfde kind kan nooit tegelijkertijd door meerdere personen ten laste worden genomen. Een kind heeft hoofdverblijf op 1 adres, nl dat van het gezinshoofd. Dus, bij niet-langer samenwonen van de ouders moet het kind bij 1 van de ouders zijn ingeschreven. Wel kan men beslissen om het verblijf te delen (verblijfsco-ouderschap) en de hoedanigheid hiervan te vermelden, bvb beurtelings 1 week bij de papa en 1 week bij de mama, eventueel een te betalen alimentatiebedrag, ...
Voorbeeld van de fiscus:
Een tussen Mevrouw A en Meneer B gesloten overeenkomst die op 15 december 2016 geregistreerd is, verduidelijkt onder meer dat de huisvesting van zoon C gelijkmatig verdeeld is over A en B en dat A en B bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor C te verdelen. Noch A, noch B, trekken onderhoudsuitkeringen af voor C.
Zou u het stuk van de EOT i.v.m. de kinderen en de 'fiscale raad' even willen citeren (zonder uw persoonsgegevens)?

En aan te raden om een nieuwe thread te starten met uw vraag, zodat wij TS verder kunnen helpen met zijn vraag. :?

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 23 nov 2017 14:33

graag wat advies:

even een situatie schets.;ik ben een papa van 2 kindjes ( 7 en 9 ) ik en de mama gaan uit elkaar ( wettelijk samenwonend opt moment)
Graag - advies daar we verschillen van mening .;beiden willen fiscaal co-ouderschap echter gaat het nu om de kinderen ten laste te nemen. Ik had gedacht om elk 1 kind ten laste te nemen, echter wil zij hier niet van weten en wil zij pertinent de 2 kinderen bij haar ten laste ( ook de domicilie. )
Nu wil ik graag weten waarom zij dit precies zo wil?.;zijn er verborgen weetjes waarvan ik niet op de hoogte ben ..
ik dacht dat fiscaal co-ouderschap wou zeggen dat we beiden dus een bepaald bedrag mogen inbrengen voor de belastingen.. maar een kind ten laste verhoogt je netto inkomen per maand of zie ik dat verkeerd ? tevens als men kinderen ten laste heeft, kan je dan ook niet meer lenen bij een bank en dergelijke ?
Fiscale voordelen kinderen ten laste

Fiscale en andere voordelen kinderen ten laste

Bij de fiscus zelve:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... e/kinderen
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ouderschap

Natuurlijk kan je lenen. Men kijkt wel naar uw solvabiliteit. Is uw financiële draagkracht even goed voor als na de scheiding?

Terug naar “Echtscheiding”