Niet getrouwd of samenwonend maar wel een dochter

Seba82
Topic Starter
Berichten: 3

Niet getrouwd of samenwonend maar wel een dochter

#1 , 07 mar 2017 13:06

Beste,
Sinds 25.11.15 ben ik vader geworden van een prachtig dochtertje.
Ze werd verwekt op het eind van de relatie en wist maar een tijdje achteraf dat ze zwanger was.
Ondertussen had ik een nieuwe relatie.
Door omstandigheden werd ze niet erkend en draagt ze de naam van de moeder. Of zich voor mij geen probleem dat ze haar familienaam draagt.
Maar ik vraag me af wat ik kan doen om ze te erkennen zodat ik wat meer vader rechten heb.
Ik zie ze eenmaal per week anderhalf a twee uurtjes.
M'n ex kan m'n huidige vriendin niet uitstaan (door misverstanden en roddels) en m'n vriendin heeft het niet zo graag dat ik bij m'n ex op bezoek ga om m'n dochter te zien, wat ergens ook wel te begrijpen is.
Via een advocate heb ik gehoord dat het zeer moeilijk is om nog het kind te laten erkennen eens ze meer dan een jaar oud is. (Als ex niet wil, zou er weinig aan te doen zijn)
Op zich doet ex niet averechts tegen mensen in 't algemeen, maar tegen m'n huidige vriendin wel. Ze wil niet dat zij zelf of onze dochter in contact komt met m'n vriendin (lees: zich in dezelfde ruimte/plaats vertoeven) Dat zorgt natuurlijk voor wrijvingen in m'n huidige relatie.
Mijn vraag is nu: wat kan ik doen of wat is de procedure om m'n dochter van ondertussen 15 maanden te laten erkennen zodanig dat er wat meer redelijk is op gebied van bezoekrecht? En zo mogelijk (als het kan) zonder rechtbank en dergelijke rompslomp.
Alvast bedankt.
Mvg

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding