Echtscheiding kinderen sport

Wimmek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding kinderen sport

#1 , 06 mar 2017 14:11

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik ben nu drie jaar gescheiden. Ik heb twee jongens ene van 6 en ene van 9.
Ik zie ze twee weekenden per maand.
Mijn ex laat ze voetballen, ze gaan twee keer in de week voetballen en in het weekend match.
Nu in mijn vonnis staat dat ik ze vrijdagavond om de twee weken mag halen na hun sportactiviteit. Ze trainen vrijdags de ene van 18.00u. Tot 19.00u. En de andere van 19.00u. Tot 20.00u. Dus ik zou ze om 20.00u. Kunnen halen maar ik heb afgesproken met mijn ex dat ik ze zaterdag morgend kom halen omdat ik 70km van haar af woon, en dat ze anders nog een uur in de auto moeten zitten en dan pas douchen.
Dit gaat nu zo al drie jaar geen probleem, maar nu de laatste maanden wilt mijn ex dat ik zaterdag als ik ze heb met de ene naar de voetbal gaat op verplaatsing en met de andere namiddag op een andere plaats. Zo dus dat ik ze alleen maar zie met voetbal. Dus kan ik zaterdag geen leuke dingen doen en soms zondag is het ook nog match. Wat heb ik dan aan mijn weekend met de kinderen ik wil ook leuke dingen doen samen met hun. Dus tot nu weiger ik zaterdag of zondag te gaan met de jongens naar de voetbal zodat ze ook met de papa iets samen kunnen doen 4x maand. Maar nu zegt mijn ex dat de kinderen er onder lijden. Terwijl ik alleen maar lachende gezichten zie als ze bij mij zijn.
Maar ik heb schrik dat mijn ex de kinderen tegen mij gaat opsteuken.
Doe ik hier fout aan ?

Met vriendelijke groeten,
Wimmek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 06 mar 2017 14:24

Niet helemaal zeker of dit een juridische vraag is, mijn antwoord is dat in elk geval niet.

Teamsport is goed voor kinderen, zowel lichamelijk als psychologisch. Dat van hen afnemen als ze dit willen doen, is dus zeker geen goed idee. Het is onmogelijk dat de sportclub zich aanpast aan uw co-ouderschapsregeling, dus zullen u en uw ex zich moeten aanpassen naar iets dat werkbaar is. Puur praktisch: over enkele weken is het voetbalseizoen voorbij en kunt u enkele maanden andere activiteiten doen en intussen in overleg naar een betere oplossing zoeken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 06 mar 2017 15:14

Bespreek dit met u kinderen, en vraag hun wat zij willen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 07 mar 2017 22:49

In principe mag uw ex geen activiteiten plannen in uw tijd. Is daar voorafgaandelijk overleg over geweest.
Quid dat u de kinderen tijdens uw tijd laat inschrijven in een andere club of een andere sport of jeugdbeweging.
Maar de argumenten hierboven zijn ook belangrijk.
Bespreek dat met uw ex ... bijkomend probleem als u dan ook nog eens 70 km heen en terug moet rijden op de zaterdag is dat ook een extra kost voor u die niet voorzien is.
Dus best eens gaan praten met ex en een andere regeling treffen meer WE buiten voetbalseizoen en meer dagen in vakanties bv.
Mocht uw ex niet akkoord gaan ... en u blijft het niet goed vinden dan zal u best naar bemiddelingskamer / jeugdkamer van de familierechtbank wenden.
Wettelijk is het co-gezagsouderschap en co-verblijfsouderschap.

Wimmek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2017 13:49

Dank je wel.
Ik zal nog maar eens proberen met haar te praten.
Maar zij denkt alleen maar aan voetbal en verwijt mij dat ik niks om de kinderen geef.
Ik heb vorig jaar al eens geprobeerd maar toen lukte het ook niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2017 14:09

Bespreek dit met u kinderen, en vraag hun wat zij willen.
Beste reply in dit draadje tot nu toe: wat willen uw kinderen zelf? Ik kan me voorstellen dat ze niet zo blij zijn als ze een deel van hun clubactiviteiten niet kunnen bijwonen als ze bij u zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de sportclub op zich het ook niet zo héél erg apprecieert als uw zonen regelmatig een match moeten skippen.

Dat er enkel lachende gezichten zijn als je dan iets anders met hen doet, zou best wel kunnen. Ik kan me voorstellen dat ze die match snel vergeten zijn als je bijvoorbeeld met hen naar een pretpark of de cinema gaat. Maar als ze dan achteraf van hun vriendjes moeten horen: "Je was er weer eens niet op de match!", dan kan dit voor een kind inderdaad zwaar zijn.

Bespreek het dus met de kinderen. Als zij duidelijk aangeven dat ze liever geen matchen missen, laat hen daar dan aan deelnemen. Zet de wensen van uw kinderen in deze, even boven die van uzelfs, zou ik zeggen, en probeer de resterende tijd (merendeel van de zondagen, als ik het zo hoor) op een zo aangenaam mogelijke manier voor jullie 3 in te vullen.

Als je kinderen echter aangeven het voetbal niet zo te zien zitten en dat die matchen en trainingen te veel worden, dan kan je dit met uw ex bespreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 09 mar 2017 21:18

Maar er ook op toezien dat je als ouders niet tegen elkaar wordt uitgespeeld.

Amiga
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2017 16:57

70km is effectief wel ver hé, was dit nodig?
Stel je even in de plaats van je kids: zij willen graag voetballen en liefst in 1 club waar ze hun vriendjes hebben, en waar ze vérder kunnen geraken qua competitie. Hoe zou jij je voelen als je de ene week wel kan voetballen en de andere week niet want dan zijn ze 'bij papa' (in dit geval).
Natuurlijk zeggen de kids niks, kinderen zijn loyaal aan béide ouders, en ze 'dulden' het...
Ze zijn blij met de aandacht, dus willen ze ook niks zeggen daaromtrent. Ga dus niét direct uit dat de mama dit wil?
Had je mochten jullie niét gescheiden zijn wél met de kids meegeweest naar de voetbal in 'jullie' weekens? Ja!
Want dan zie je dit als een normale weekend activiteit.

Ga dus in overlég met de mama, en zadel je kids niet op met frustraties over zaken waar zij nu nog niet bezorgd moeten om zijn.
Een quality weekend bij jou wil niét direct zeggen dat ze constant mét jou bezig moeten zijn, als ouder moet je ze groot brengen, je moet ze niét als jouw partner of vriend gaan zien...

Een mama met ondervinding die een kind heeft mét 2 ploegen (1 bij de papa op 30 km en 1 bij mij) resultaat : nérgens 'volwaardige' vrienden, en 0 kans op vooruitgang in competitie!

Terug naar “Echtscheiding”