Ex haalt de kids op en plaats deze bij zijn moeder

daico
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex haalt de kids op en plaats deze bij zijn moeder

#1 , 03 mar 2017 19:06

Hallo

Mijn ex is daarjuist onze 4 kids komen ophalen. De rechter heeft vorige week een tussentijdse afspraak opgesteld dat de kids 1 weekend op 2 bij hun vader gaan. Mits hij al 6 jaar niet meer naar hen omkeek.
Nu is hij vandaag de kids komen halen maar nu sturen de kids mij berichten dat hij hun bij zijn moeder heeft afgezet en dat hij ze daar laat tot zondagavond.
Mag dit zomaar? Wat kan ik hiertegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 mar 2017 21:33

ja dat mag hij. Binnen de eigen omgangstijd beslist de betrokken ouder hoe die tijd wordt doorgebracht en bij wie. Niet vergeten dat als een rechter een vaste omgangsregeling moet beslissen omdat de ouders hierover zelf niet tot een akkoord komen, het natuurlijk kan gebeuren dat de ouder op die datum verhinderd is door bijvoorbeeld werk of andere afspraken. De betrokken ouder moet daar tegenover wie dan ook géén verantwoording over afleggen. Dat behoort tot de privésfeer.

Madeliefje35
Berichten: 161

#3 , 04 mar 2017 22:24

Ik zou toch de bewijzen bijhouden dat hij ze daar laat. Komt er nog een vonnis na de tussentijdse afspraak? Is deze regeling tijdelijk?
Dan is dit in jouw voordeel als je de bewijzen bij houdt.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 mar 2017 08:51

@madeliefje: wàt kan een objectief bewijs zijn (voor een rechtbank) dat een ouder de kinderen onder toezicht laat bij een grootouder? Hoe bewijs je dat ze daar "achtergelaten" zijn? Een verklaring van de grootouder bij de politie? (waarom zou ze dat wel doen) Een verklaring van de kinderen bij de politie? (minderjarig) Een bewijs is iets wat ontegensprekelijk vaststaat.
Als de andere ouder telkens de kinderen bij de vader zijn, zelf gaat natrekken dat de kinderen bij de grootouders zijn, kan de moeder nog een klacht wegens stalking en/of belaging oplopen. Niet doen dus. Zeker niet als de vader dit welgeteld 1 maal heeft gedaan. Bovendien zou een rechter al de vraag kunnen stellen aan de moeder waarom de kinderen meteen naar de moeder bellen als ze tijdens de omgangstijd van de vader bij de grootouders op bezoek zijn....Maw, dit zou nog tegen de moeder gebruikt kunnen worden als parentale alienatie...

Jackrussell
Berichten: 701

#5 , 05 mar 2017 18:24

In beginsel mag hij toch doen wat hij wil? Wie weet was hij verhinderd dit weekend?

Ik zou wel een dossier aanleggen met bewijzen. In een zaak kan hij natuurlijk moeilijk hard maken dat hij graag een omgangsregeling wil, terwijl hij de kinderen telkens bij de grootouders laat.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 05 mar 2017 20:25

voor zover ik de post lees is dit 1maal voorgevallen...en nogmaals: bewijzen moeten meetbaar en aantoonbaar zijn.

Madeliefje35
Berichten: 161

#7 , 06 mar 2017 12:32

Hij keek er 6 jaar niet naar om, nu is er een tijdelijk vonnis en hij kijkt er nog niet naar om... ik zou er ook niet mee gediend zijn.
Zoals Jackrussell zegt/typt, als hij echt een omgangsregeling wilt, maar de kinderen bij het eerste weekend al dropt bij de grootouders...
En inderdaad, tot nu toe 1x gebeurt, daarom dat ik zei, houdt het bij hoeveel dit gebeurt voor in de toekomst. De kids stuurden een bericht naar de mama. Berichten van gsm, messenger e.d. kan je bewaren en bijhouden.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 06 mar 2017 22:31

zoals ik eerder al zei: dat de kinderen tijdens de omgangstijd van de vader SMS-berichten sturen naar de moeder is géén ontegensprekelijk bewijs van bepaalde feiten voor de rechtbank... én kan zelfs geinterpreteerd worden als aanwakkeren parental alienation door de moeder...

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 07 mar 2017 10:23

Hij keek er 6 jaar niet naar om, nu is er een tijdelijk vonnis en hij kijkt er nog niet naar om... ik zou er ook niet mee gediend zijn.
Zoals Jackrussell zegt/typt, als hij echt een omgangsregeling wilt, maar de kinderen bij het eerste weekend al dropt bij de grootouders...
En inderdaad, tot nu toe 1x gebeurt, daarom dat ik zei, houdt het bij hoeveel dit gebeurt voor in de toekomst. De kids stuurden een bericht naar de mama. Berichten van gsm, messenger e.d. kan je bewaren en bijhouden.
Even een correctie: ik had het wel over bewijzen. GSM-berichten en messenger zegt niet zoveel. Je moet dit effectief vast (laten) stellen. Dan kom je ook in het speelveld van stalking e.d.

Madeliefje35
Berichten: 161

#10 , 07 mar 2017 12:15

Nochtans wordt in het dossier bij ons wel gsm-berichten als bewijs ingediend bij de politie, bij de melding van het niet-meegeven van de kinderen.
Ex stuurt al op voorhand dat ze de kinderen niet meegeeft. Bij de politie is dit bewijs genoeg en wordt dit sms-bericht toegevoegd aan het de melding.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 07 mar 2017 22:42

madeliefje: jouw vooreeld van een sms is een direct bewijs: namelijk een sms van de (volwassen) betrokkene zelf wat ze gaat doen; Dat is duidelijk een intentieverklaring. Dat is een direct bewijs. Probeer die nu te vergelijken met de sms'en van de kinderen en stel je de vraag waarom die géén direct bewijs zijn...

Terug naar “Echtscheiding”