kosten gemaakt tijdens huwelijk

DJBA629
Topic Starter
Berichten: 13

kosten gemaakt tijdens huwelijk

#1 , 03 mar 2017 14:52

beste,

mijn vriendin en haar ex waren getrouwd. Mijn vriendin had al twee kindjes en heeft met haar ex ook twee kinderen. Een van de kinderen van Ellen van voor het huwelijk breekt haar arm en ze moet naar het ziekenhuis. HAar ex brengt de kinderen ook in in de belastingen wat normaal is en gaat van ziekenfonds innen ivm de rekening van het ziekenhuis, hij laat echter na als hoofd van het gezin om deze rekening te betalen. Nu na zoveel jaar komt het ziekenhuis aankloppen met deze rekening en zou Elle ndeze alleen dienen te betalen wat echter niet correct is volgens mij daar de dochter op het moment van het voorval deel uitmaakte van het gezin en haar ex ook de rechten had fiscal en financieel. Ze waren getrouwd onde rhet wettelijk stelsel dus dient volgens mij haar ex toch nog 50% van deze rekening te laste te nemen volgens mij?

Daarnaast heeft haar ex voor aanslagjaar 2015 het overgrote deel van de belastingen teruggekregen cfr inkomen om dat hij niet akkoord was met de verdeling 50/50 Volgens mij gezien ze getrouwd waren onder wettelijk stelsel dient dit te worden verdeeld nl 50/50 dient hij dan niet een deel aan ellen terug over te maken in dat geval? Want hij weigert elke medewerking hiervoor en sta op het punt om hem hiervoor te dagvaarden daar het over wel wat geld gaat en over het principe

kan er iemand mij raad hierover geven?

alvast bedankt

mvg

Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 mar 2017 15:00

Wat de ziekenhuisfactuur betreft: Uiteraard dient de moeder deze rekening alleen te betalen. Zelfs al waren ze wettelijk gehuwd op dat ogenblik; Deze man is niet de wettelijke vader van haar dochter. Er bestond ook totaal geen onderhoudsplicht tussen haar kinderen uit een vorige relatie en de stiefvader. en later zullen deze kinderen ook geen onderhoudsplicht hebben tov hun stiefvader. Er bestond zelfs geen wettelijke band tussen deze kinderen en hem. De enige wettelijke band was er tussen de beide volwassenen. "Hoofd van het gezin", is overigens niet echt de juiste titel. Tegenwoordig noemt men dat "referentiepersoon van het gezin". Deze persoon is wat de gemeente betreft dus het aanspreekpunt.

DJBA629
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 03 mar 2017 15:04

de kosten warden gemaakt tijdens het huwelijk maw hij dient deze rekening dan ook tijdens het huwelijk te betalen volgens mij en niet te laten aanslepen tot ze gescheiden zijn. Hij heeft wel de rechten nl de kinderen financieel inbrengen maar geen plichten meer? OK hij is niet de echte vader maar hij geniet wel mee van de fiscale voordelen tijdens het huwelijk.

wat met de belastingen?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”