ex volgt nieuw opgesteld vonnis niet en vordert buitengewone kosten zonder overleg.

sennawoef
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ex volgt nieuw opgesteld vonnis niet en vordert buitengewone kosten zonder overleg.

#1 , 28 feb 2017 19:48

Mijn vriend heeft een dochter van 19 die bij haar moeder woont en niet meer wil komen en die op de univ. zit. Op 16/02 heeft hij de uitspraak gekregen van het herziene vonnis. Dit ging voornamelijk over het oplijsten v/d buitengewone kosten maar zijn ex heeft er nog wat bovenop gedaan. Nu houdt zijn ex zich niet aan het nieuwe uitgesproken vonnis en gaat ze gewoon verder zoals hiervoor. Hij heeft via haar advocate een mail gekregen met daarin 2 facturen over buitengewone kosten die nooit met hem besproken zijn. Het gaat over een gsm van +300 euro en een printer van +170 euro. De factuur van de printer dateert van 26/09 en die van de gsm van 8/02, beide van voor het uitgesproken vonnis.
In het nieuwe vonnis staat volgende:
- Een partij, die een buitengewone uitgave wil doen, mag aannemen dat de andere partij met de kosten akkoord gaat, zonder nog mogelijkheid tot betwisting, zo deze laatste bij aangetekende brief, faxbericht of e-mail geen weigering tot toestemming heeft kenbaar gemaakt binnen de eenentwintig dagen nadat de voorgenomen uitgave schriftelijk werd meegedeeld.
Daaronder start de opsomming van de buitengewone kosten voorafgegaan door de zin:
Zegt dat behoudens onderling akkoord tussen partijen, als buitengewone kosten te beschouwen zijn de kosten die verband houden met....
Ook staat er in dat facturen verstuurt dienen te worden per 15/01, 15/05 en 15/10
In het nieuwe vonnis wordt een gsm als buitengewone kost beschouwd (wat we dus niet begrijpen maar niet meer te buiten kunnen...), maar moet dit zo een dure gsm zijn en kan het dat men een factuur doorstuurd van voor dat het vonnis is uitgesproken?
Mijn vriend is bereid om voor een goedkope printer en gsm bij te leggen maar niet zo'n dure toestellen en al zeker niet zonder eerst te overleggen.
Wat kan hij hier aan doen, zonder dat we opnieuw naar een advocaat moeten gaan, want dit heeft ons echt al veel geld gekost.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 feb 2017 22:53

Bij producten waar er verschillende prijsklassen mogelijk zijn, kan elke ouder een voorstel tot een middenklasse model voorstellen. Zoek dus info van zo'n middenklasse GSM en printer, maak er een fotokopij van en stuur dit via mail naar de andere ouder met de melding dat : gezien er voor deze buitengewone aankopen géén overleg vooraf is geweest,je zelf informatie opzocht mbt de prijs/kwaliteit van deze producten. Dat je keuze is gevallen op deze modellen en dus graag de helft van de aankoopwaarde van deze modellen terugbetaalt. Dat je hoopt dat in het vervolg dat overleg wel gebeurt, zodat je ook je kennis en informatie terzake kan aanwenden teneinde onnodige peperdure uitgaves te vermijden. Betaal de helft van de democratisch geprijsde modellen. Hiermee doet u niets fout; De andere ouder is in fout geen overleg gepleegd te hebben.

sennawoef
Topic Starter

#3 , 01 mar 2017 00:18

Bedankt voor je antwoord.
Nu de laatste keer zijn ze ook voor buitengewone kosten, waar geen overleg geweest is, naar de deurwaarder gestapt en deze is het geld gewoon komen eisen.
Ik vrees dat ze het deze keer op dezelfde manier gaan spelen.
Als we dus wel de bedragen van een normaal toestel, dat wij correct vinden betalen, kan de deurwaarder dan alsnog hun gevraagde bedragen komen halen?

Reclame

iota

#4 , 01 mar 2017 09:20

Iemand in mijn omgeving heeft hetzelfde meegemaakt, is naar de beslagrechter gestapt en heeft over de hele lijn gelijk gekregen.

viewtopic.php?f=23&t=69487

Er werd op dit forum aangeraden om de verschuldigde kosten netjes te betalen en de niet-verschuldigde telkens schriftelijk te protesteren met verwijzing naar de letter van het vonnis.
De rechter is daar volledig in meegegaan.

Franciscus stelt voor om dat nauwkeurig bij te houden op een tijdlijn in excel.

Concreet:
Het nieuwe vonnis geldt niet met terugwerkende kracht. Als gsm en printer volgens het vorige vonnis geen buitengewone kost waren, hoeft uw vriend niet te betalen. Al helemaal niet gezien er geen overleg was. Dat kan hij opgeven als 2 valabele redenen om te weigeren.
Wil hij uit vriendelijkheid toch een bijdrage leveren aan de gsm: wat Eylis zegt. Volgens het vonnis dat ik onlangs meemaakte, hoeft de vader enkel bij te dragen aan noodzakelijke kosten en geen luxe.
In dat geval zou ik wel schriftelijk meedelen dat hij pas sinds het nieuwe vonnis aan de gsm moet bijdragen, dat er geen overleg was, dat hij desondanks zo vriendelijk is, maar uiteraard enkel bijdraagt aan een modaal model.

Heeft de dochter een studiebeurs? Dan moeten studiekosten zoals printer eerst daarvan worden betaald.

Ook in dit geval dus weer een deurwaarder die betwiste buitengewone kosten invordert.
Als uw vriend zeker weet dat hij deze volgens het vonnis niet hoeft te betalen: niet betalen
Laat de deurwaarder u niet gerust: trek naar de beslagrechter en vraag vooral om de ex tot de kosten te veroordelen, met als het kan een schadevergoeding er bovenop. Als hij duidelijk kan laten zien (tijdlijn) wat hij heeft betaald en wat niet en waarom, moet het volgens mij al raar lopen dat de ex daarmee weg zou komen.
Een garantie is er natuurlijk nooit, maar een rechter houdt zich normaal aan wat er op papier staat. Uw vriend lijkt me een duidelijk vonnis te hebben: de data zijn wat ze zijn, de buitengewone kosten worden duidelijk omschreven, er zijn garanties ingebouwd die onderling akkoord moeten garanderen... Met schending daarvan komt men normaal echt niet zo maar weg.

Het zal uw vriend inderdaad alweer geld kosten terwijl het hem al veel heeft gekost. Maar ik zou hem toch aanraden om daar zeer correct, maar ook heel beslist en duidelijk in te zijn. Anders houdt het niet op.
Tenslotte, als hij altijd maar toegeeft om een rechtszaak of deurwaarders af te houden, kost hem dit ook veel geld. Dan beter ineens doorbijten. Uiteindelijk heeft de dochter nog jaren studie voor de boeg.

sennawoef
Topic Starter

#5 , 02 mar 2017 00:08

Bedankt voor uw duidelijk antwoord. Hier kan hij al veel verder mee en kunnen we het nodige op papier zetten.

Terug naar “Echtscheiding”