Woonst verlaten

Sanbo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Woonst verlaten

#1 , 27 feb 2017 10:35

Beste, mijn vriend en ik zijn feitelijk samenwonend in onze eigen woning die we nog aan het afbetalen zijn. Ik zie geen toekomst meer in onze relatie en zou graag de woning verlaten om alleen te gaan wonen. We hebben ook nog een volwassen inwonende zoon en dochter van bijna 12j. Mijn ex-vriend werkt echter niet mee en wil dus niet dat ik de woning verlaat. Welke stappen kan ik ondernemen? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 feb 2017 10:51

Uiteraard màg u wel de woning verlaten. Dan is de volgende manier een veilige procedure: u schrijft per AS aan uw vriend dat u per X datum de woning verlaat omdat in uw ervaring en aanvoelen samen onder één dak leven geen levenskwaliteit biedt. Dat u samen met hem een goede ouder wenst te zijn voor uw gezamenlijke dochter. Maar dat dit in uw visie, beter kan als beide ouders apart leven en tot rust kunnen komen. Formuleer in deze brief ook een voorstel met betrekking tot een voorlopige verblijfsregeling en domiciliering voor uw dochter. (tegenwoordig is een gelijke verblijfsregeling wel standaard, maar daar kan u in gezamenlijk akkoord ook iets anders beslissen. Formuleer ook een voorstel mbt de voorlopige onverdeeldheid van de gezamelijke woning. door de band is de helft van de maandelijkse afbetaling van de woning gelijk aan een vergoeding van het woongenot als u de woning verlaat. Maar u blijft natuurlijk wel kadastraal inkomen en brandverzekering voor het gebouw meebetalen. De dag dat u vertrekt laat u bij de politie een meldingsblad maken met de verklaring dat u de woning verlaat met de modaliteiten (mbt jullie kind) waarvan u meldt dat ze vooraf aan de partner gemeld zijn per AS. dit is geen PV, maar een meldingsblad, zodat er een officieel bewijs is van uw vertrek en de omstandigheden daaromtrent. Voeg er best ook een kopij van uw AS aan toe. Op deze manier kan u niet beschuldigd worden van gezinsverlating.

Sanbo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2017 11:20

Beste, heel erg bedankt voor uw antwoord! Alles is erg duidelijk, enkel het gedeelte over de onverdeeldheid van de woning begrijp ik niet zo goed. Bedoelt u ermee dat ik niet mee moet afbetalen voor de woning als ik de woning verlaten heb?

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 27 feb 2017 12:16

De woning is van u beiden samen. De afbetaling dus ook. Maar u kan niet genieten van uw bezit als u er niet woont. En daar heeft u recht op. Dat heet woongenot derven. Stel dat de afbetaling 800 euro per maand kost. daar zou u 400 euro per maand van moeten afbetalen dus. Om het woongenot te bepalen, schat je wat de redelijke huurprijs zou zijn van de woning als deze verhuurd zou worden. Meestal komt dat bedrag (bijvoorbeeld: verhuurprijs 800 euro gedeeld door 2) overeen met wat u moet betalen aan aflossing lening.

Sanbo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2017 12:40

Beste, dit is een duidelijk antwoord, bedankt! Als mijn ex-partner niet akkoord gaat met het voorgestelde bedrag, moeten we dan een notaris of advocaat inschakelen?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 27 feb 2017 13:12

als je partner niet akkoord gaat, kan een notaris of een advocaat daar niet veel aan veranderen. Een notaris kan enkel een gezamenlijk akkoord van u beiden vastleggen op een officiele akte. (zowel wat de woning als de verblijfsregeling van jullie kind) Indien geen akkoord, dan zou je in een eerste fase via AS je voorstel tot financiele regeling mbt de woning (afbetaling/woongenotvergoeding) moeten bevestigen aan je ex-partner met de melding dat je een gezamenlijk akkoord afwacht. Grote structurele herstellingen daar blijf je voor de helft ook verantwoordelijk voor. Voor jullie dochter laat je je partner weten dat de gebruikelijke verblijfsregeling 50/50 is. Zonder kindalimentatie (vermits het dagelijks verblijf 50/50) is; maar dat biezondere kosten (para-medisch en schoolkosten) 50/50 gedeeld worden. Deze kosten worden ook vooraf samen overlegd. Vraag uw partner zich professioneel te laten informeren door een neutrale deskundige. Maw: iemand die zonder persoonlijke belangen informatie verstrekt. Dat kan bijvoorbeeld een wetswinkel zijn. Het "hard spelen" via een advocaat naar een rechtszaak voor de familierechtbank kost tijd, geld en doet vaak ook helemaal geen goed aan de ouderrelatie die u (nog) heeft.

Sanbo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2017 13:31

Beste, een advocaat zou ik hier idd liever buiten houden. Bedankt voor de tip ivm de wetswinkel, blijkbaar is er een sociaal huis hier vlakbij waar je juridische info kan krijgen. Heel erg bedankt voor uw hulp!

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 27 feb 2017 14:54

Of bij de sociale dienst van het OCMW of een http://www.caw.be.
U moet u wel laten inschrijven in uw nieuwe verblijfplaats binnen de 8 dagen.
U mag dan van dat moment niet meer binnen in uw huis...want niet meer uw woning. Het blijft uw eigendom maar niet uw door de grondwet beschermde woning. Die plaats is nu waar uw adres is ingeschreven.
U blijft idd de kosten als mede-eigenaar betalen maar niet de kosten die u als huurder zou betalen zoals nutsvoorzieningen - brandverzekering inboedel wel voor het huis zelf. Als bescherming tegen een onvermogende huurder kan u zich als mede-eigenaar best indekken.

Sanbo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2017 15:17

Beste, bedankt voor de aanvulling!

warpozio
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 mar 2017 10:14

Dus als je je niet inschrijft op de nieuwe verblijfplaats dan betaal je alles mee, maar heb je wel toegang tot het gemeenschappelijk huis?

Sianna
Berichten: 156

#11 , 09 mar 2017 13:37

Ja, maar dan pleeg je domiciliefraude. Daarbij kan uw vriend ook nog eens gaan melden bij de gemeente dat u niet meer woont op dat adres, wat een ambtelijke schrapping tot gevolg heeft.

Terug naar “Echtscheiding”