buitengewone schoolkosten

VickyVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

buitengewone schoolkosten

#1 , 19 feb 2017 17:21

Als 1 van de ex-partners veel verdient en geen recht heeft op studietoelage en de andere ex-partner verdient weinig en heeft wel recht op een studietoelage, dan kan het toch niet zijn dat de studietoelage verrekent wordt op de buitengewone kosten? Dan behoort de studietoelage toch integraal toe aan de partner die weinig verdient, zodat die ondersteunt wordt in de te betalen schoolrekeningen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 20 feb 2017 12:34

De studietoelage dient normaal gezien om de (buitengewone) schoolkosten te betalen. Waarom zou die moeten toebehoren aan de ouder die het minst verdient of begrijp ik je vraag verkeerd?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2017 12:52

Als 1 van de ex-partners veel verdient en geen recht heeft op studietoelage en de andere ex-partner verdient weinig en heeft wel recht op een studietoelage, dan kan het toch niet zijn dat de studietoelage verrekent wordt op de buitengewone kosten? Dan behoort de studietoelage toch integraal toe aan de partner die weinig verdient, zodat die ondersteunt wordt in de te betalen schoolrekeningen?
Zoals hierboven ook gezegd: in mijn ogen hoort de studietoelage toe aan het kind. M.a.w. ze moet dienen om de schoolkosten voor het kind te betalen. De kosten die daarna nog niet gedekt zijn, moeten dan nog onder de ex partners verdeeld worden, waarbij wie meer verdient meer zal bijdragen dan wie minder verdient.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

VickyVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2017 13:45

@ Wilfried1954 : de studietoelage wordt toegekend a.d.h. van het inkomen van de betreffende ouder (niet iedere ouder krijgt een toelage voor zijn kind)

@Gebruiker21 : op die manier profiteren mensen met een ruim inkomen (die van de overheid geen toelage krijgen) van de voordelen die voorbehouden zijn voor mensen met een laag inkomen, zie ook bovenstaande..

lucve
Berichten: 13

#5 , 20 feb 2017 19:14

Niet iedere alimentatiebetaler heeft een hoog inkomen. Als men uw redenering volgt, moet deze dan de helft betalen voor uitgaven die al gedeeltelijk gedekt zijn door de studietoelage. Laten we eens een fictief voorbeeld nemen van een beursstudent:
- inschrijvingsgeld: 125 euro
- cursussen en boeken: 400 euro
- studentenkamer: 2800 euro
- vervoerskosten: 200 euro
- allerlei materiaal: 500 euro
Totaal = 4050 euro
Alimentatie-betaler betaalt hiervan de helft = 2025 euro.
Degene die alimentatie ontvangt, krijgt hierbovenop 3000 euro studietoelage. Dus in het totaal 5025 euro wat meer is dan de studiekosten.
Uiteraard zijn er ook nog andere kosten (voeding, kleding, ontspanning,...) maar hiervoor betaalt men ook al normale alimentatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2017 13:08

@Gebruiker21 : op die manier profiteren mensen met een ruim inkomen (die van de overheid geen toelage krijgen) van de voordelen die voorbehouden zijn voor mensen met een laag inkomen, zie ook bovenstaande..
Dat ziet u verkeerd. De alimentatie die aan u betaald wordt, dient om de kosten voor uw kind(eren) te financieren. De studietoelage dient eveneens om die kosten te financieren. Die studietoelage dient voor de studies van uw kind. Het is geen voordeel voor u persoonlijk, het dient enkel om het kind zelf een duwtje in de rug te geven.

Idem met kindergeld: zowel superrijken als minder rijken krijgen evenveel, terwijl de superrijken die eigenlijk niet nodig hebben (zelfs de middenklasse kan in België best zonder, maar bon). Maar kindergeld wordt ook toebedeeld op het principe dat dit geld is voor het kind zelf, en in weze ieder kind gelijk is voor de wet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Madeliefje35
Berichten: 161

#7 , 24 feb 2017 12:11

Studietoelage wordt gebruikt om de school/studiekosten te betalen, niet om jezelf te verrijken.

Terug naar “Echtscheiding”